Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
peosjoqvist

Generator och solcellsregulator

Rekommendera Poster

22 minuter sedan skrev MartinPersson:

Förbrukarbank -> step up-omvandlare -> PWM-regulator -> jollebatteri

Det funkar men, normalt har inte solregulatorn något överlastskydd. Det uppnår man istället pga solpanelerna inte kan ge mer.

Jag valde istället en DC/DC omvandlare där man kan ställa max ström. Den fö en inställning för min inspänning.

Monterad vattentätt i en kopplingsbox.

 

DCDC.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2017-07-26 vid 17:35 skrev peosjoqvist:

jag valde 20A. Med fjärrdisplay under 2000 kr på fritidsfynd.se.

 

Jag hittade bara 10 A varianten på Fritidsfynd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan man köra generatorn direkt till spänningsomvandlaren? Tänkte bara ha en battribank o slippa skiljerelä.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, sätt ett skiljerelä mellan generatorn och omvandlaren, annars kommer den att dra ur startbatteriet när motorn inte går. För det är väl direktkopplat till generatorn, eller hur?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev peosjoqvist:

annars kommer den att dra ur startbatteriet när motorn inte går

Om han har startbatteri, ja.

Har man ite det så kan man manipulera generatorn så att den ger tillräckligt hög spänning utan att behöva någon DC/DC omvandlare..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad behöver man göra "manipulera" med generatorn för att den ska ge högre spänning?

Annars verkar ju det smidigt och effektivt att koppla allt till en bra solcellsregulator.

- Manipulerad generator

- Solceller

- Spänningsdon 230VAC till tex 19VDC för landströmsladdning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du en gul "sense" ledning på generatorn så kan man lägga in ett antal dioder i serie innan den kopplas till plus. Varje vanlig kieseldiod höjer utspänningen med 0,7V och du behöver komma upp i drygt 17V. Om detta fungerar praktiskt vet jag inte, jag har inte provat. Men det funkade bra med en hembyggd regulator på generatorn.

Det är bra om generatorn har en liten grundbelastning tex en lampa 5W@24V direkt mellan plus och minus på generatorn.

Jag har en dröm om en "bänk" där man kan testa generatorer och som drivs med en trefasmotor. Men det blir aldrig av. Nu kom jag på ett ställe där det kan finnas en....

För landström har jag ett nätaggregat som ger 23A, kostar några hundra. Har kört det i flera år.

 

Ett alternativ är Sterling ProAltC som har en DC/DC omvandlare som kan matas med vilken strömkälla som helst som ger 13,5VDC. Den jag har klarar 130A men det finns även för 80A. Den har även utgång för startbatteri. Lite dyrare, visst men det funkar. Mina AGM laddades betydligt snabbare. Nu laddar den LiFePO4, bara att ställa om på regulatorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan man koppla solcell också till Sterling Pro Alt C?

Vilket 230VAC/14VDC spänningsagg använde du för landström?

Sterling Pro Alt C var hittar man den billigast, ebay england?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har köpt en begagnad Sterling ProAltC 80A och fått svar från Sterling att den faktiskt klarar 130A men att man inte ska koppla solpaneler till den. Samt att man kan mata den med max 15.5 V.

 

Svar från Sterling:

"The Pro Alt C 80A can handle up to 130A"

"Do NOT connect solar panels to Pro Alt C, you shall need to use an independent solar regulator."

"Pro Alt C shall high voltage trip if exposed to over 15.5V on input terminal."

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev per_62:

Jag har köpt en begagnad Sterling ProAltC 80A och fått svar från Sterling att den faktiskt klarar 130A men att man inte ska koppla solpaneler till den. Samt att man kan mata den med max 15.5 V.

 

Svar från Sterling:

"The Pro Alt C 80A can handle up to 130A"

"Do NOT connect solar panels to Pro Alt C, you shall need to use an independent solar regulator."

"Pro Alt C shall high voltage trip if exposed to over 15.5V on input terminal."

Det var intressanta kunskaper.

 

Då ska man kanske inte vara orolig för att "överbelasta" den om den är kopplad till blybatterier, då sjunkerju  laddströmmen ganska raskt. Jag skulle nog vara mer försiktig att överlasta den med LiFePO4, de batterierna ligger kvar på hög laddström under en betydligt längre tid.

 

15,5V-överbelastningsskyddet var också bra att känna till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sterlingen har ingen MPPT-tracker, det bör man ha närmast efter solcellerna. Solcellerna kan dessutom ge mer än 15.5 volt om dom är oreglerade, vilket inte Sterlingen verkar gilla. Annars verkar den vara en riktigt cool pryl, lastar ner generatorn ordentlig för att klämma ut max ur den, sedan växla upp spänningen till det man vill ha. Smart, riktigt smart!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Landgren123:

Kan man koppla solcell också till Sterling Pro Alt C?

 

Kan och kan, man ska inte göra det, den är inte optimal för det. Skaffa en bra solregulator, då har man både hängslen och livrem. Använd också lastutgången, den skyddar batterierna.

HÄR är en DC/DC omvandlare. Ger 15VDC men detta kan justeras +/-10%. Finns många fler och även större.

 

2 timmar sedan skrev peosjoqvist:

Annars verkar den vara en riktigt cool pryl, lastar ner generatorn ordentlig för att klämma ut max ur den, sedan växla upp spänningen till det man vill ha. Smart, riktigt smart!

Smart, absolut. Men nog är det märkligt att den inte sitter i varenda båt. Dessutom stryper den generatorn om denna blir för varm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad tror ni om att använda Pro Alt C och spänningsagg 230VAC/xxVdc för landström.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Landgren123:

Vad tror ni om att använda Pro Alt C och spänningsagg 230VAC/xxVdc för landström.

Så gör jag. Har även ett aggregat på till solregulatorn men när den behövdes på annat ställe så jag kör 25,8A@13,5V till ProAltC. Solregulatorn vill ha max 260W så det aggregatet är lite för stort. Sen vill jag gärna se vad solen ger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev per_62:

Jag har köpt en begagnad Sterling ProAltC 80A och fått svar från Sterling att den faktiskt klarar 130A men att man inte ska koppla solpaneler till den. Samt att man kan mata den med max 15.5 V.

 

Svar från Sterling:

"The Pro Alt C 80A can handle up to 130A"

"Do NOT connect solar panels to Pro Alt C, you shall need to use an independent solar regulator."

"Pro Alt C shall high voltage trip if exposed to over 15.5V on input terminal."

 

Det där med att 80A-varianten skulle klara 130A låter lite konstigt. Jag har tidigare fått svar från Charles Sterling som indikerat att han inte läst frågan helt eller varit lite snabb med att svara. Skulle kunna vara ett slarvfel från hans sida?

 

20 timmar sedan skrev Lintott:

Det var intressanta kunskaper.

 

Då ska man kanske inte vara orolig för att "överbelasta" den om den är kopplad till blybatterier, då sjunkerju  laddströmmen ganska raskt. Jag skulle nog vara mer försiktig att överlasta den med LiFePO4, de batterierna ligger kvar på hög laddström under en betydligt längre tid.

 

15,5V-överbelastningsskyddet var också bra att känna till.

 

Tanken med Pro Alt C är ju att laddströmmen ska ligga kvar på generatorns max under längre tid även med blybatterier. Med en större bank med låg laddnivå kan den nog ligga kvar där ett bra tag. Men det där kan säker bhemac svara bättre på. Jag har inte hunnit installera min än.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev per_62:

Jag har köpt en begagnad Sterling ProAltC 80A och fått svar från Sterling att den faktiskt klarar 130A men att man inte ska koppla solpaneler till den. Samt att man kan mata den med max 15.5 V.

 

Svar från Sterling:

"The Pro Alt C 80A can handle up to 130A"

"Do NOT connect solar panels to Pro Alt C, you shall need to use an independent solar regulator."

"Pro Alt C shall high voltage trip if exposed to over 15.5V on input terminal."

 

Jag skulle kunna fota innanmätet i min 130A så kan du jämföra om det är samma komponenter. Jag skulle gissa att de använt olika dimensionering på FETar och/eller kylare, men det skulle ju vara intressant att jämföra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev MartinPersson:

Tanken med Pro Alt C är ju att laddströmmen ska ligga kvar på generatorns max under längre tid även med blybatterier. Med en större bank med låg laddnivå kan den nog ligga kvar där ett bra tag. Men det där kan säker bhemac svara bättre på. Jag har inte hunnit installera min än.

Bättre svar vet jag inte men den tydliga skillnaden var att att man hade avsevärt bättre laddning under längre tid i början. Eller, man får in mer ström på kortare tid. Till skillnad mot tex D250 som ger bättre laddning än vad generatorn gör men först efter några timmar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Tack för en bra tråd, hoppar tillbaka lite till den ursprungliga diskussionen.

Jag har tänkt göra samma setup för mitt campervanprojekt. Dock en fråga gällande vad jag gör med minuskablar från omvandlare och skiljerelä. Ska de kopplas rätt till chassit?

 

Min regulator har tre ingångar/utgångar för batteri, last och pv. Ska lasten kopplas som en sluten krets dvs tillbaka till minus?

Och detsamma gällande minus för  bobatteri och solpanel, ska de in både i regulator och till chassit eller bar en av dem? Tacksam för förklaring!

Hälsningar Christian 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan ha alla minus ihopkopplade med ett undantag och  det är minus på lastutgången den får inte kopplas ihop med övriga minus.

 

Kul att du satsar på denna lösning i ditt "campervanprojekt" borde fungera perfket och till ett lågt pris.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för snabbt svar! 

Okej, bara så jag förstår dig rätt så drar jag bobatteri och solpanel minus både till respektive minusingång i regulator samt till chassi och minus från relä och omvandlare till chassit? Samt minus på last endast till regulator.

 

Stämmer det? Isåfall blir det inkoppling nästa helg och premiärtur till påsk! ☺️

 

Hälsningar Christian 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, det ska funka.

Glöm inte rapportera!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vindgenerator?

 

Tänkte göra om laddningen och använda detta helt geniala sätt, som beskrivs i tråden, att ladda batterierna via EPSolar Tracer 2215BN. Är bara lite fundersam på var en vindgenerator skulle kunna komma in i bilden.

 

Om jag fattat det hela rätt så här långt:

 

Förbrukning
1. Batteribank -> Lastutgång på 2215BN -> Förbrukare.
2. Batteribank -> Lastutgång på 2215BN -> Relä som styr mer strömslukande förbrukare kopplade till batteribanken (förbrukningsbanken).

 

Laddning
1. Generator -> Skiljerelä (för laddning av startbatteriet) -> Spänningsomvandlare -> 2215BN -> Batteribank.
2. Landström -> Nätaggregat -> 2215BN -> Batteribank.
3. Solceller -> 2215BN -> Batteribank.
4. Vindgenerator (Rutland 913) -> ?. Det är här, vad jag kan förstå, som det skiter sig lite för mig med den sköna lösningen.

 

Skall man använda vindgenerator kopplad till befintlig shuntregulator (i mitt fall Rutland RS200 antagligen PWM) parallellt med 2215BN mot batteribanken?
Kan man "mecka" till det på ett snyggt sätt så att även laddningen från vindgeneratorn kan gå via 2215BN (och ändå ha fungerande dump)?

 

Edit: LiFePO4 finns ju även med i tankarna fast det blir i mitt fall någon gång i framtiden (flera år...suck...).

Redigerad av McLasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man måste tänka på att DC-aggregatets maxström räcker när EPSolar-laddaren drar maxström. Annars går dess överströmsskydd i, slår av strömmen, strömmen slås på, av, på, av....

 

Jag kör min med en 130w laptopladdare från ebay. Billigt, med all skyddsfunktioner, bra kapsling.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev McLasse:

Skall man använda vindgenerator kopplad till befintlig shuntregulator

Det bör fungera men strömmen från vind & sol kan bli lite för mycket. Räkna lite på det!

 

20 minuter sedan skrev AndW:

Man måste tänka på att DC-aggregatets maxström räcker när EPSolar-laddaren drar maxström

Riktigt men ännu har det bara skett någon enstaka gång men då hade jag AGM. Men LiFePO4 kan ju slicka i sig en hel del därför kommer jag att använda ProAltC som klarar 130A. Troligen också ett fetare nätaggregat också, de få gånger jag verkligen behöver ladda i hamn antar jag att det bör gå fort.

 

Bra med laptopladdaren!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev bhemac:

Det bör fungera men strömmen från vind & sol kan bli lite för mycket.

Jag är nog lite mer vimsig än vanligt i skallen men har jag fattat dig rätt att det kan gå att koppla vindsnurrans PWM shuntregulator till x215BN?
Så här: Vindgenerator -> Shuntregulator -> x215BN -> Batteribanken?


Du har helt rätt att det i så fall behöver minst vara en 3215BN annars slår jag i taket med strömmen. Tack för att du såg det!

 

5 timmar sedan skrev AndW:

Man måste tänka på att DC-aggregatets maxström räcker när EPSolar-laddaren drar maxström. 

Jo så sant. Speciellt om man går upp i storlek till en 3215BN. Fast det sitter fulblybatterier i båten så det kanske kan fungera med ett lite mindre nätaggregat än 30A.

 

5 timmar sedan skrev AndW:

Jag kör min med en 130w laptopladdare från ebay.

Bra idé! Jag tror det skall finnas en liggandes i en låda nånstans här hemma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev McLasse:

Jag är nog lite mer vimsig än vanligt i skallen

Det kan jag inte bedöma men välkommen i gänget ;)

Men visst kan du koppla in vindsnurran där.

Jag skulle nog inte göra det, man ska inte lägga alla ägg i samma korg.

Men prova gärna!

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Det kan jag inte bedöma men välkommen i gänget ;)

Hahaha! Är ni lika virriga som jag är det bara att beklaga.

Tack för hjälpen, återigen. Jag kommer att testa alla äggen i samma korg. Det blir liksom lättare att bära och så har man en hand fri att pilla sig i naveln med och det måste också göras.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev McLasse:

koppla vindsnurrans PWM shuntregulator till x215BN?
Så här: Vindgenerator -> Shuntregulator -> x215BN -> Batteribanken?

 

Finns det någon anledning till att du inte vill koppla vindsnurrans regulator direkt till batteribanken, parallellt med x215BN? Jag tror att det skulle funka mycket bättre ur laddningssynpunkt. Som jag förstår det känner din shuntregulator av spänningen över sin utgång och stänger av laddningen så fort denna överstiger 13.8 V (då går strömmen genom shunten istället). På ingången till x215BN kommer spänningen överstiga 13.8 V så fort solen ligger på eller någon av dina andra strömkällor är igång. Om du kopplar shuntregulatorn dit kommer laddningen från denna konstant vara avstängd. 

 

Dessutom, om de andra strömkällorna är bortkopplade/inaktiva kommer laddspänningen från shuntregulatorn nog aldrig överstiga 13.8 V, vilket jag tror är för lite för att x215BN ska kunna arbeta. 

 

Men prova gärna som sagt! Kommer nog inte ha sönder något genom att seriekoppla regulatorerna.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev MartinPersson:

Finns det någon anledning till att du inte vill koppla vindsnurrans regulator direkt till batteribanken, parallellt med x215BN? 

När jag läste tråden, med den lösning som diskuterades, såg jag likheter med hur man kan hantera problemen som uppstår när olika befintliga datorprogram (liknas här med generator, landström, vindgenerator) behöver anpassas för att få tillgång till ett annat programs (solcellsystemets) databas (batteribanken). Om solcellsystemet är byggt i olika lager (solcell, x215BN, batteribanken) är det lätt att "haka" på externa program (generator, landström, vindgenerator) genom att få dem att se ut som en solcell. På detta sätt får de tillgång till batteribanken genom att tex generatorn på motorn pratar solcell med x215BN och x215BN i sin tur pratar batteri med batteribanken. Dessa små tolkar som översätter till solcellspråk kan vara små extraprogram (i det här fallet nätaggregat, spänningsomvandlare osv).
En väg in och en väg ut tycker jag är enkelt och bra. Lätt att underhålla,  felsöka och anpassa om (när) problem uppstår.
Jag vet, jag är yrkesskadad så till den milda grad att det kan liknas med gravt vansinne. Det hela föll mig helt enkelt i smaken. En ordning och (o?)reda jag förstår. De olika delarna anpassas att göra det de är bra på. Laddkällorna levererar och x215BN tar emot och stoppar in i batterierna. Det blir lätt att anpassa till andra batterityper, koppla på nya laddkällor osv. Ok, nu kopplar man inte på nya laddkällor så ofta eller byter batterier så ofta heller för den delen...men...ändå...

 

En smula flummigt kanske, men jag har förvarnat om en viss virrighet.

 

Får nog ta en funderare på den där vindgeneratorn och försöka hitta en tolk man kan lära att prata solcell...
Annars får den gå vid sidan om, eller rent av över bord.

 

Tack för påpekandet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev McLasse:

när olika befintliga datorprogram (liknas här med generator, landström, vindgenerator) behöver anpassas för att få tillgång till ett annat programs (solcellsystemets) databas (batteribanken). Om solcellsystemet är byggt i olika lager (solcell, x215BN, batteribanken) är det lätt att "haka" på externa program (generator, landström, vindgenerator) genom att få dem att se ut som en solcell. På detta sätt får de tillgång till batteribanken genom att tex generatorn på motorn pratar solcell med x215BN och x215BN i sin tur pratar batteri med batteribanken. Dessa små tolkar som översätter till solcellspråk kan vara små extraprogram

 

Jag tror jag förstår analogin, och det är en attraktiv tanke att bara ha ett gränssnitt mellan "databasen" och "providers/consumers", men det finns förstås viktiga skillnader som gör att man kanske inte ska använda sig av den fullt ut. En viktig anledning till att bara ha ett gränssnitt mot en databas är t.ex (såvitt jag förstår, är ej programmerare) att undvika "race conditions", dvs att olika program försöker läsa och skriva samma element samtidigt. Det problemet finns ju inte här. Men om vi ändå håller oss till analogin lite till: Din solcellsregulator pratar idag språket "batteri" medans ingången på x215BN pratar "solcell". För att koppla ihop dem behöver du alltså en översättare mellan "batteri" och "solcell". Det är möjligt att en dc/dc-omvandlare (t.ex. den som diskuterats tidigare i tråden) skulle kunna fylla den rollen, men faktum är ju att du då lägger till ytterligare en komponent som kan behöva felsökas vid eventuella problem. Då tycker jag det verkar enklare att låta shuntregulatorn prata "batteri" direkt med ditt batteri.

 

En liten varning också från en nyfiken amatör: Om du skulle testa att slänga ut shuntregulatorn och hoppas att vindsnurran kan prata "solcell" direkt med x215BN ser jag en risk att vindsnurran tar skada. Om batteriet är fulladdat och du samtidigt stängt av alla förbrukare stänger ju x215BN av sin sol-ingång (ser då ut som en öppen krets för vindsnurran). Vissa typer av generatorer går sönder om de körs helt utan last. Det faktum att din regulator har en shunt som värmer bort överskottsenergi får mig att tro att snurran inte ska köras utan last.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...