Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Funkis

Ge tips på fina naturhamnar Landsort till Västervik!

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

I år ska vi segla söderöver innan vi drar till Gotland ( efter den värsta anstormningen)

Och eftersom det var länge sedan vi seglade söderöver tar jag gärna mot tips på naturhamnar. Vi sticker 1,6 meter. I lugnt väder tar jag gärna mig in där det är lite trångt och stenigt...

 

Tacksam för alla tips på fina naturhamnar, inte bara i t.ex. Gryt´s skärgård utan hela sträckan!

Redigerad av Funkis
edit så radframmatning blev bättre...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Marinwiki.se

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill inte vara besserwisser, men det är väl roligare att med hjälp av sjökort och väderprognos hitta hamn själv? Tyvärr ser man inte sommarstugeområden och privata öar i sjökort, men det är ett litet problem. Och visst ligger det en tjusning i att tvingas upp och förtöja om på natten när man misslyckats? Fullärd blir man aldrig, eller så sent så man inte har nytta av det.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo jo... men det är väl många som inte är så säkra på båt och navigation? Eller gillar att söka sig in på dåligt sjömätta ställen ( dvs där inte Hydrografica varit redan )

 

För några år sedan så frågade någon om naturhamnar i det område jag själv brukar segla. Hittar inte tråden nu ( vad har hänt med sökfunktionen? ) Men jag plus några till kom med lite kreativa förslag. Marinwiki är ju ett bra svar, tack för det! Eller så tjuvhåller man kanske på sina egna små favoritvikar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får man fråga vilka veckor den värsta anstormningen anses vara runt Gotland? Alltså när är det som tjockast med båtar och när börjar det dala av? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja, det är väl personligt men jag undviker Almedalsveckan och den s.k. Stockholmsveckan. Och veckorna däremellan är ju ofta rätt mycket båtar eftersom många har semester den tiden?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att svara på frågan. 

 

Stendörren. 

 

Västerfjärden på Ringsön (nära Stendörren). 

 

Harstena (den nordöstra viken). 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...