Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
andersorvar

Laddningscykel kokar batterierna

Rekommendera Poster

Har köpt en ny laddare Power Master 25 A från SeaSea. Enligt specifikationen laddar den i tre steg (IUI karaktär). Efter installation kontrollmätte jag spänningen under laddning och kunde konstatera att laddaren inte reducerade spänningen vid gasbildnings spänning utan ligger konstant på 14,7 v (14,6v över batteribanken). Om jag stänger av laddaren och kopplar bort stora förbrukare som tex kylskåp fungerar reduceringen till underhålls spänning enl specifikationen men direkt om jag kopplar in kylskåpet (kompressorn) igen återgår laddaren till 14,7 v och fortsätter ladda konstant även om kylskåpet stängs av. 

Jag har svårt att tro det är någon form av tidsstyrning för det första laddningssteget men kan inte förstå varför laddaren inte automatiskt återgår till underhållsladdning när batteribanken är fulladdad och laddspänningen är 14,7 v och över batterierna 14,6v.

Jag har läst i några tidigare forum diskussioner att många manuellt stänger av laddaren efter några timmar men det tycker jag inte ska vara nödvändigt med en laddare som enl specifikation skall underhållsladda då spänningen över batteribanken är uppnådd. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antagligen är det så att laddaren reagerar på en ökad strömförbrukning (kylkompressorn går) som att den då drar på full laddspänning igen, och låter den vara så en viss tid. Om då kylskåpet stänger av men startar igen innan denna tid gått ut så blir det full laddspänning oavbrutet.
VIll man skydda sig från sådant kan man skaffa en separat laddare som kan direktmata spänning utan anslutet batteri, och köra kylen direkt på den, medan ordinarie laddare bara har batteriet men ingen förbrukning ansluten.

Det är en brist hos de flesta laddare att de inte har en strömmätning på vilken del av strömmen som går till batteriet och vilken som går till förbrukning. Se även:

http://www.sxk.se/sites/default/files/private/batteriladdarens-egenskaper_0.pdf

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag misstänker samma sak, men har samtidigt svårt att tro att laddaren är tidstyrd. Det verkar onödigt då den troligen mäter laddströmmen momentant som borde vara tillräckligt för styrning av laddcykeln. 

Om det är som du tror måste jag stänga av laddaren efter några timmar. Inte optimalt då laddaren är placerad svåråtkomligt. En lösningen är naturligtvis  att dra upp en strömbrytare i båten som stänger av 220 matningen till laddaren men jag gillar det inte.

Min tidigare laddare (original sedan båten var ny) reagerade inte på samma sätt. 

Har ingen lust att köpa en ny laddare med samma karaktestik och upptäcka att detta är ett generellt problem så jag hoppas på att någon på forumet kanske har en bättre idé. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som laddaren reagerar ganska normalt.

Laddning enl IEIE metoden innebär:
Bulladdningen med konstant ström tills batteriet når 14,4V vid 25°C (14,7V för AGM).
Acceptansladdning med konstant spänning tills strömmen sjunker till ca 2% av batteriets kapacitet. Under slutet av denna fas kan gasbildning ske.
Utjämningsladding (ej för GEL/AGM). Konstant ström, ca 4% av kapaciteten tills spänningen slutar stiga (oftast 15,5 - 16,2V).
Underhållsladdning med konstant spänning, ca 13,2V (13,7V för AGM)
 
Om tex kylen startar under Acceptansladdningen så tycker laddaren inte att denna fas är avslutad utan startar om processen. Som sagt, helt normalt för en laddare som är avsedd att ladda batterier utan förbrukare. Har man samtidigt förbrukare så kallas det cyklisk drift och kräver annan utrustning, i dess enklaste form,  ett tidur som kopplar bort laddaren. Eller att man som Seawolf skriver, kopplar bort förbrukarna redan från början och matar förbrukarna via ett nätaggregat med fast spänning på 13,6V.
Att alltid ha en laddare inkopplad innebär en kraftig förkortning av batteriernas liv
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, andersorvar säger:

Jag misstänker samma sak, men har samtidigt svårt att tro att laddaren är tidstyrd. Det verkar onödigt då den troligen mäter laddströmmen momentant som borde vara tillräckligt för styrning av laddcykeln. 

Om det är som du tror måste jag stänga av laddaren efter några timmar. Inte optimalt då laddaren är placerad svåråtkomligt. En lösningen är naturligtvis  att dra upp en strömbrytare i båten som stänger av 220 matningen till laddaren men jag gillar det inte.

Min tidigare laddare (original sedan båten var ny) reagerade inte på samma sätt. 

Har ingen lust att köpa en ny laddare med samma karaktestik och upptäcka att detta är ett generellt problem så jag hoppas på att någon på forumet kanske har en bättre idé. 

Såvitt jag kan utläsa av manualen går det inte att se hur laddaren bestämmer sig för att övergå till float.

http://www.powermaster.com.tw/proimages/ABC-series-0824-10012.pdf

Jag tolkar dig som att du tror att batterierna tar skada (kokar) av att ligga vid gasningsspänning ett antal timmar. Obefogad oro tror jag. Absorptionsfasen kräver tid, annars blir batterierna inte fulladdade.

Om spänningen aldrig faller ned till float, ett dygn eller mer, så är det naturligtvis skadligt i längden.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era utförliga och intressanta svar. Fantastiskt vilken hjälp man får via detta forumet!

Jag kommer att ladda batteribanken under ett dygn och se hur laddaren agerar. Om absorbtionsfasen är konstant sätter jag in en strömbrytare över 220 matningen till laddaren. Käns som enklaste alternativet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, speljakt säger:

Såvitt jag kan utläsa av manualen går det inte att se hur laddaren bestämmer sig för att övergå till float.

http://www.powermaster.com.tw/proimages/ABC-series-0824-10012.pdf

Jag tolkar dig som att du tror att batterierna tar skada (kokar) av att ligga vid gasningsspänning ett antal timmar. Obefogad oro tror jag. Absorptionsfasen kräver tid, annars blir batterierna inte fulladdade.

Om spänningen aldrig faller ned till float, ett dygn eller mer, så är det naturligtvis skadligt i längden.

 

Det är ett ganska välkänt faktum att batterier som har för hög spänning på sikt tar skada utan att de för den skulle behöver koka. Våta batterier mår bra av att koka någon gång i månaden, därför har man utjämningsfas för detta.

När man hade gamla, ointelligenta laddare så användes dessa bara någon enstaka natt för att ladda. När de intelligenta laddarna kom och det stod att de kunde vara inkopplade konstant började problemen. De flesta tillverkare "glömde" skriva att det gällde bara om man inte hade förbrukare igång. 

Fråga batteritillverkarna, de brukar säga att ska man ha en laddare inkopplad och samtidigt förbruka ska det vara ett aggregat för cyklisk drift.

Batterierna i husbilarna brukar hålla hälften så lång tid som i en båt. Anledningen är att de laddar 24/7. Eftersom vi har husbilsuppställning vid våra parkeringar i hamnen så har jag pratat livslängd med många och två år med våta batterier är ganska vanligt. En gosse hade ingen laddare utan ett nätaggregat på ca 13,6V. Han förstod inte varför folk laddar, det sker ju under gång och sen används inte batterierna när man står stilla eftersom nätaggregatet försörjer då. Han kom inte ihåg hur gamla hans batterier var.

Har man en riktigt stor batteribank så uppstår inte problemet heller.

Vissa laddare har möjlighet till "strömförsörjningsläge" dvs fast 13,6V, slå över till det efter några timmars laddning så håller batterierna. Annars, sätt in ett nätaggregat med 13,6V och slå ifrån batterifrånskiljaren i hamn.

 

Min solcellsreglator håller nästan alltid 13,7V (AGM-batterier) i hamn, trots att kylen går för jämnan. På morgonen går den upp till 14,7V under mindre än en timma.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Bhemac, du har inte dragit kylen via din laddares lastutgång då? Då håller den ju isär de strömmarna. 

 

Går den upp till 14,7V även när du inte belastat batteriet? T ex när båten legat vid bryggan i en vecka eller på land en månad. 

Redigerad av AndW

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet är ju egentligen att vare sig säljare eller brukare förstår att laddaren höjer spänningen när exempelvis kylskåpets kompressor går igång.

Kylskåpstillverkarna har en outnyttjad nisch här. Man kan konstruera och sälja en nätdel som försörjer kylskåpet och automatiskt kopplar ifrån kylskåpet från båten eller husbilens elsystem när landströmmen ansluts, om jordfelsbrytaren eller säkringen löser ut på bryggan eller i elstolpen återgår kylen till att ta ström från batterierna och leverpastejen klarar sig och pilsnern förblir kall (British citizens do not conveniently store their beer in the fridge, there is an old law that forbids it!)

 

Att försörja kylskåpet via nätaggregat är en lösning, jag hade en gång en sådan, med ett relä som kopplade bort kylskåpet från båtens elsystem då landstömmen anslöts. Minns nu inte varför jag tog bort den lösningen...(kanske beroende på att jag satsade på fler solcellspaneler och sällan tar landström).

 

Ett annat sätt är då att skaffa fler solcellspaneler, och bli oberoende av landström, om man då är observant på om man har kylskåp med ASU funktion som då kan gå på högvarv om spänningen överstiger 13,7 volt (läs i andra trådar om denna/detta möjlighet/problem).

 

Ett annat sätt är att koppla laddarna över en timer, så att de inte laddar hela dygnet, så gör jag vintertid.

Sedan är det ju aldrig fel med en "batteritankmätare" som berättar när du verkligen behöver ladda. Flera goda båtvänner saknar sådan, och laddar vid första bästa tillfälle "för säkerhets skull" trots att dom har nästan två timmars motorgång från Skagen till Smögen (ja det gick rätt fort) bakom sig och det enda ombord förutom LED-lampor och snålt kylskåp som drar ström är en liten espressomaskin...

 

Jag har skrivit det tidigare, att jag många gånger observerat när både motorbåtar och segelbåtar kommer i hamn, är det landströmskabeln som först kommer upp på bryggan, därefter förtöjningslinor och pinkenödiga hundar samt glassugna barn... Det har gått hysteri i det där med laddning. Detta i och med att alla skall ha kylskåp och att landströmsanslutningarna på bryggorna ökat i antal. Jag säger inget om seglare som verkligen seglar, då behöver man ladda! men handen på hjärtat, i större och medelstora segelbåtar med ordentliga inombordare, hur många hissar egentligen seglen om det är tvärs emot eller svaga vindar? lättare att starta upp "pentagenuan", "yanmarstoren" eller vad man nu har för täcknamn. Sedan är det ju då "långliggarna" som behöver ström, inget sagt om det.

 

Och då alla som inte har en susning om hur mycket "kräm" de har kvar i sin batteribank och då laddar för säkerhets skull och laddar sönder batterierna.

Även startbatteriet skall laddas med laddare... vilket vi redan tidigare här konstaterat är onödigt, iallafall under den korta delen av året vi använder båten (eller husbilen).

 

Batterier skall arbeta, de skall laddas ur lagom mycket, laddas upp på rätt sätt och laddas ur lagom mycket osv...

 

Solcellspanelerna har väl aldrig tidigare varit mer prisvärda eller direkt billiga som nu, dess regulatorer kan ju däremot kosta en del, men klart 15 meter landströmskabel är ännu billigare...:unsure:

(de lyxiga gula kablarna kostar väl ungefär som en 100-wattspanel...)

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, AndW säger:

Bhemac, du har inte dragit kylen via din laddares lastutgång då? Då håller den ju isär de strömmarna. 

 

Går den upp till 14,7V även när du inte belastat batteriet? T ex när båten legat vid bryggan i en vecka eller på land en månad. 

Jo kylen går via lastutgången och kylen går för alltid under sommaren så det är helt naturligt att "ladda på" lite på morgonen. På vintern är bara larmet igång. 

För att vara lite extra försiktig så har jag ställt ned spänningen till 14,2V (eller var det 14,0). Det gör inget att laddningen är lite långsammare, det går ändå så fort att fylla upp dem.

Det är inget problem att laddaren kör fullt en liten del av dygnet, problemet är när den kör fullt nästan hela tiden, det sliter på batterierna.

 

Jag håller helt med George om laddningshysterin numera. Förr var det väl ingen som tex laddade sina startbatterier i hamn? Idag är det vanligt.

Kylen hos mig kanske gör av med 10Ah under den tid av dygnet som solpanelerna inte laddar. Det är några procent av batterierna kapacitet och bara nyttig motion av batterierna.

 

Det är väldigt enkelt att fixa automatisk landströmsmatning av kylen. Sätt en diod i ledningen från batterierna till kylen. Koppla sen in ett 24V nätaggregat direkt på kylen. Finns det 24V så går kylen på det annars på batteriet. Den vanligaste Danfosskompressorn brukar vilja ha 3A@12V så ett 2A@24V aggregat fungerar fint. Eller en datorladdare på 19V.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant, för om jag inte missminner mig har du en 1215bn laddare (10A). Intressant att 10 A räcker för att kylen ska kunna starta, det brukar ju talas om att den kylar drar ännu mer vid start. Då ska jag nog beställa en 1215bn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, jag har 2215 och det mesta kopplat via lastutgången. Undantagen är bla inverter, elota men styrreläna går via lastutgången så jag har ändå ett fungerande underspänningaskydd.

 

En elmotor tar mycket ström vid start, det är sant. Därför kör jag inte eltoan via lastutgång. Folk säger att kylkompressorn också tar mycket vid start. Men det är "folktro". Ingen har kollat. Läser man Danfoss beskrivning så står det 3-4A. Kompressorn har en växelströmsmotor som drivs med elektronik och där begränsar man startströmmen. Konstruktionen är riktigt smart gjord, kanske därför Danfoss används så mycket!

Alla större likströmsmotorer har anordningar för att begränsa startströmmen utom tex bogpropeller. Men de motorerna håller inte heller speciellt länge. Startmotorer klarar sig bra beroende på att de är så stor belastning i förhållande till batterikapaciteten att spänningen sjunker rejält i början och man får på så vis en startströmsbegränsning.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...