Jump to content
Friday 20 September 2019
Georg_Ohm

Rapporter från sugtömningsstationer 2017

Recommended Posts

28 minuter sedan, raol säger:

Kan man kanske skaffa ett eget koniskt, genomskinligt rör och ha som "adapter"?

 

10 minuter sedan, gladius säger:

Jag är så glad! Jag installerade en urinseparerande mulltoa i båten i år. Inga tömningsproblem alls längre. Inga andra problem heller, faktiskt :-)

Ja man kan ju "hålla sig" med många olika lösningar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Havstensunds tömningsstation ligger strax söder om GBM,mycket lätt att komma till fungerade  kanon den 7juli ,ny anläggning med genomskinlig slang 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 minuter sedan, anje säger:

Havstensunds tömningsstation ligger strax söder om GBM,mycket lätt att komma till fungerade  kanon den 7juli ,ny anläggning med genomskinlig slang 

Ja det var ju på tiden, enligt Thalattha och mina observationer har den inte fungerat eller varit inkomplett de tå senaste somrarna. Men det kan vara rätt strömt i sundet, det kan vara svårt att komma till GBMs brygga, men vill minnas att sugtömningen ligger en liten bit in i en liten vik.

.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tömde i södra hamnen, Lysekil, 4 juli, stationen på utsidan flytbrygga längst ned i söder. Handtaget till avstängningsventilen var avbrutet, men ventilen gick ändå att manövrera. Koniskt munstycke (bra), själva tömningen fungerade utmärkt. Lättillgängligt, men utsatt för svall och sjögång vid ostlig vind.

Tömde även på Marstrand 9 juli, stationen ligger vid en reserverad kajplats nära servicebyggnaden.

Vinklat munstycke med gul sugfot (vilket är värdelöst, eftersom det lätt blir spill och för att användningen kräver två personers insats). Anläggningen tömde dock tanken, om än ganska långsamt.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 2017-07-10 på 10:16 PM, Georg_Ohm säger:

Ja det var ju på tiden, enligt Thalattha och mina observationer har den inte fungerat eller varit inkomplett de tå senaste somrarna. Men det kan vara rätt strömt i sundet, det kan vara svårt att komma till GBMs brygga, men vill minnas att sugtömningen ligger en liten bit in i en liten vik.

.

 

Har dom flyttat sugstationen i Havstensund!?

När jag låg strax intill för ett par år sen l¨g den strax söder om och i liv med GBM´s brygga

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 minuter sedan, Thallatha säger:

 

Har dom flyttat sugstationen i Havstensund!?

När jag låg strax intill för ett par år sen l¨g den strax söder om och i liv med GBM´s brygga

Jag tror vi talar om samma plats, ett litet "intjack" med en brygga utanpå.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Grefabs sugtömning i Hinsholmskilen, flytbryggan utanför brygga Q, fungerar idag.

Dessutom är suget väldigt bra, synd bara att flytbryggan är så himla låg, och att det sticker ut rostga skruvar ur den slitna skoningen av trä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Källö-Knippla idag.

Funkar rätt bra, om än litet dåligt sug kanske.

Som tidigare skrivits är det grunt vid bryggan, att det dessutom avr lågvatten vid mitt besök gjorde ju inte saken bätrre. Då jag måste backa in och får propellern mot det grundaste känns det inte så bra.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Björholmens fungerade i förrgår bra men det är en hopplös placering längst ut på en låg flytbrygga med väldigt dåliga möjligheter att lägga till. 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tömde häromdagen på Gullholmen och pumpen funkade fint men munsycket var av modellen med kort kona och krage som tätar mot däcket. Stationen ligger på samma kaj där färjan lägger till. Även i Skärhamn gick det att tömma tanken, det såg ut som en lika dan anläggning som på Gullholmen men dåligt sug så jag fick starta upp den med att suga sjövatten först så pumpen började att dra ordentligt. 

I Skärhamn funkar det bra att lägga till med större båtar men stationen ligger på kajnocken som inte är så bred  så långa tampar kan kanske behövas?

Edited by Makro
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har visat bilden förr.

Men denna modellen av munstycke är inget vidare, även om just detta exemplaret funkade rätt bra (Styrsö Sandvik) men manchetten som skall täta mot däcket blir gärna sladdrig och inte sällan har den spruckit litet.

Nä, den koniska "struten" är mycket bättre.

image.jpeg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
40 minuter sedan, Georg_Ohm säger:

Jag har visat bilden förr.

Men denna modellen av munstycke är inget vidare, även om just detta exemplaret funkade rätt bra (Styrsö Sandvik) men manchetten som skall täta mot däcket blir gärna sladdrig och inte sällan har den spruckit litet.

Nä, den koniska "struten" är mycket bättre.

image.jpeg

 

Är man då ensam ombord - då skall du ha tack.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Räcker väl iofs att trycka på knappen och därefter placera sugpropp på genomföringen. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nej, i den bästa av världar kanske det skulle täta med bata undertrycket från pumpen. Men det gör det inte. Bra om man är två personer, men det brukar funka med att trycka på den gröne knappen och sedan springa ned till båten, dock inte i Sandvik, där hinner pumpen stänga av sig innan man nått så långt, det är väl omkring 10 meter slang man skall harva ut där.

..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja allting måste ju vara förberett så att sugmunstycket ligger precis bredvid genomföringen. Kan förstå att det är problem om knappen sitter långt ifrån tilläggningsplatsen dock. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Skulle det funka att ha en hink med vatten som "fejkmotstånd" för avkänningsmekanismen? Doppa munstycket, starta pumpen och sen ha hunnit till båten innan vattnet i hinken är slut.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan, raol säger:

Skulle det funka att ha en hink med vatten som "fejkmotstånd" för avkänningsmekanismen? Doppa munstycket, starta pumpen och sen ha hunnit till båten innan vattnet i hinken är slut.

Ja eller som jag gjorde i Skärhamn, häng ner munstycket i havet så pumpen börjar suga ordentligt sen snabbt hala upp och trycka den i tömningen på båten. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 minuter sedan, Makro säger:

Ja eller som jag gjorde i Skärhamn, häng ner munstycket i havet så pumpen börjar suga ordentligt sen snabbt hala upp och trycka den i tömningen på båten. 

"Skärhamn årets hamn"... Å andra sidan blev Alfasud en gång årets bil, inget är omöjligt.

Men kan ju undra om de som utnämnde hamnen hade testat sugtömningen??

Jag åkte förbi idag, såg att det gar samma grejer som förra säsongen, och då var väl funktionen sisådär, fick föregående båts avfall på mitt däck, lagom roligt.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag bara undrar - varför ha grejer som inte fungerar så bra, när det finns grejer som fungerar bra.

För de grejer som fungerar dåligt, måste man ju hitta på en massa sofistikerade lösningar, när de som fungerar bra, fungerar utan en massa åthävor.

 

Problemet är väl att de som köper in och bestämmer aldrig har provat.

Men en annan har ju "pös" ombord, så det brukar lösa sig

Edited by Thallatha
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ellös idag.

IMG_20170724_093748.jpg

 

Mycket bra och lättillgänglig kaj, bra skyltat, som du ser på bilden.

Men dessvärre var sugeffekten jättedålig, kanske beror det på den alldeles för långa slangen, fick inte med sugmunstycket på bilden, men det är den där fåniga vinklade modellen med manchett, samma modell som på Styrsö Sandvik (bilden tidigare i denna tråd). Vi avgick med omkring 25% innehåll kvar i tanken, och det var bara urin samt spolvatten.

Jag började med att suga upp havsvatten, och när jag lyfte munstycke över vattenytan rann det ut vatten trots att pumpen arbetade, då förstår ni hur dåligt det var.

Edited by Georg_Ohm
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 timmar sedan, Georg_Ohm säger:

"Skärhamn årets hamn"... Å andra sidan blev Alfasud en gång årets bil, inget är omöjligt.

Men kan ju undra om de som utnämnde hamnen hade testat sugtömningen??

Jag åkte förbi idag, såg att det gar samma grejer som förra säsongen, och då var väl funktionen sisådär, fick föregående båts avfall på mitt däck, lagom roligt.

Tråkigt. Jag är oskyldig :mellow:, sköljer alltid med havsvatten efteråt. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tycker också att en del av problemet är att det inte finns instruktioner hur man skall göra vid stationerna. De flesta vill ju faktiskt göra rätt men gör istället fel av okunskap. 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hunnebostrand.

Jättebra. Bra brygga. Bra sug.

Munstycket är litet sladdrigt 

IMG_20170725_111157.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hamburgsund.

Tömningsanläggningen tillhör varvet 

Betala i kassan först, om du överhuvudtaget kan komma in till bryggan. Idag låg det mist två båtar i vägen.

Enligt uppgift vill kommunen inte bygga någon sugtömningsstation på orten, trots att det finns ett reningsverk alldeles i närheten.

IMG_20170726_102749.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bara en liten fundering...

Hur lång/kort uthållighet, i dygn, har en genomsnittlig semesterbåt när det gäller septiktankkapacitet? Jag räknar här med att större båtar har större tankar, så att det är någorlunda i proportion till antalet förväntade ombordvarande.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tja, vi har 50 liters tank och med besättning på två där samtliga toabesök klaras av ombord (inget fusk iland alltså ;)) så klarar vi oss ca ett par dygn. Ligger vi i gästhamn och bara nyttjar toaletten ombord kväll, natt och tidig morgon så räcker tanken flera dagar. Denna 50 liters tank sitter i en motorbåt på 7,5 meter men jag tycker ofta man ser större båtar i annonser som inte har större tank än vi?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Havstenssund.

Som anje redan konstaterat är detta numera en bra sugtömning.

Bästa sugtömningen hittills!

Munstycket är en vinklad modell med en hård konisk rörbit.

Hela slangen är genomskinlig, så det är ett visst underhållningsvärde att se hur tankinnehållet passerar...

Vad man kan tycka är att det är 1,7 meter vattendjup längst in vid bryggan.

Man lägger ju till längsides så även segelbåtskölar borde få utrymme en liten bit från bryggan.

IMG_20170727_103603.jpg

Och den finns på bryggan strax söder om GBMs brygga.

...

Edited by Georg_Ohm
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 timmar sedan, raol säger:

Bara en liten fundering...

Hur lång/kort uthållighet, i dygn, har en genomsnittlig semesterbåt när det gäller septiktankkapacitet? Jag räknar här med att större båtar har större tankar, så att det är någorlunda i proportion till antalet förväntade ombordvarande.

 

Med två personer ombord räcker vår tank i tre dygn, max fyra om man "tar det försiktigt" och går på toa i land iallafall mitt på dagen. Jag min tank är på 50 liter.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Resö idag.

På transportstyrelsens karta står det "sikta mot hamkranen". vid hamnkranen finns det ingen sugtömning. Den finns (eller fanns) strategiskt vid den yttersta, västra, pontonbryggan. I en blå låda.

Lådn är idag tom, ingen pimp eller slang, men man kan känna på lukten att det funnits en sugtömningspump här. Hamnvärden berättade att pulpen var ivägsänd för reparation.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

5982f15a07cbc_SugtmmningGuleskr170802.jpg.724f360990268805d3716a4724c8b44e.jpgVar och sög min tank på Guleskär i Kungshamn igår.

Anläggningen ligger ju strategiskt placerad och fungerade bra. Har dessutom fått en kort genomskinlig rörstump, så man kan hålla koll på processen.

Det var första gången det var kö där för mig. En inte alls för stor motorbåt - på väg norrut - var före mig. Det blåste ca 10 m/sek från SW plus att det passerar en massa motorbåtar hela tiden. Jo det kommer lika många segelbåtar, men de river ju inte upp nån sjö.

Motorbåten före mig hade lite problem i sjögången och pga den höga kajen. Det hade varit bättre för dem att gå till Hunnebo, när de ändå skulle gå förbi. 

Trots att jag är Kungshamnsbo får väl anläggningen och speciellt placeringen knappt godkänt. En alternativ plats hade nog varit bättre.

Edited by Thallatha
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy