Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Funkis

Lite tveksam till Biltema´s gummijolle, se reklamation.

Rekommendera Poster

Min syrra köpte en gummijolle från BIltema. Låt mig säga att det faktiskt är en bra jolle. Så har jag sagt det. Funkar alldeles utmärkt.

 

Men.... en söm eller vad det kallas gick upp i sidan på durken. Det är en högtrycksdurk som man lägger istället för träskivor eller något annat golv, tex aluminium.

Då skadan är stor, flera decimeter,  kan vi inte åtgärda själva. Möjligen fabrikationsfel? Och jollen är 23 månader gammal.... 

I värsta fall åker man bara till Biltema och köper en ny durk för 695:- och löser problemet snabbt? Men de brukar hantera reklamationer bra?

 

Men... nä det gick inte. De har inte längre denna "produkt" som reservdel. En durk går inte längre att köpa löst.

Av det skälet - endast - vill jag säga att jag är tveksam till Biltemas jolle. Gummijollar ska ju hålla kanske 10 år...  eller mer? 

Bara man är rädd om durken alltså... inget skarpt där inte, inte slänga grejer på den... inte hoppa ner i jollen... så kan den ju hålla?

 

Tror man istället att de mer etablerade kedjorna inom båttillbehör har längre perspektiv på reservdelar så köper man ju där?

Se själv vad Biltema svarade ( och jag undrar ju varför de inte längre har några kvar i lager, går de sönder månne?) :

 

Hej,
Tyvärr har den reservdelen utgått, vi har inga kvar på lagret och inte heller i de Svenska butikerna.
 
Med vänliga hälsningar/Best regards, 
Mazen
Biltema Kundservice Tel: +4677-520 00 00 
Biltema Kundservice                           Garnisonsgatan 26, 2tr                                                                                         S-254 66 Helsingborg, Sweden                                                                 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bäst är väl att lämna tillbaks hela jollen och be dem laga den och går den inte att lagabör det gå att häva köpet. Det verkar ju vara ett fabrikationsfel och då är det ju ettursprungligt fel. Ursprunliga fel ska säljaren åtgärda in till tre år efter köpet.

 

Mackey

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jo... jag lämnade in durkdelen. Den går inte att laga ( de ger besked efter tre veckor ) Och när vi då bara ville ha ( eller köpa ) en ny durk ... så fanns det inga kvar. 

 

juryn är inlåst fortfarande, vi får se vad som händer till slut?

Redigerad av Funkis
Snyggare radframmatning...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan ju se det på flera sätt.

Vad som är juridiskt rätt, eller hur man löser ett problem praktiskt.

Jag är en klantpelle.

Hade min gummibåt liggandes på pontonbryggan. Skulle ha tagit hem den, men det blev inte av. Luften går ju ur lite grann efter hand, så vissa delar sitter rätt löst. 

Det kom en orkan från väst. Alla lösa delar blåste bort. Sittbrädan, den bräda som håller ner den uppblåsbara kölen, den uppblåsbara kölen och den uppblåsbara durken.

Hittade allt utan den uppblåsbara durken, som nog hade blåst i väg åt Lysekil till. Resten hade fastnat på en vågbrytare av skrotsten.

Gummibåten är gammal och har en del skavanker, men är fullt användbar för mina behov.

Tillverkade en durk av plyfa. La liggunderlag längs kanterna, där plyfan kunde skava mot gummibåten.

Ett praktiskt sätt att lösa ett problem.

Det har fungerat utmärkt i flera år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ganska typiskt Biltema! Det ser så bra ut med "garanti" och "reservdelar". När man väl behöver delarna så har de ersatts av en anna modell och reservdelen har utgått.

Jag har själv råkat ut för det :(

Men jag handlar glatt andra saker på Bt för allt är inte skräp och det finns en del där man inte behöver reservdelar efter 2-3 år

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan, ConnyGson säger:

 

 

 

Tänkte på din text under inlägget. Man brukar ju säga säga;"tiden går fort - när man är lycklig"

Vi är nog lyckliga - både du och jag.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
14 timmar sedan, Funkis säger:

Jo... jag lämnade in durkdelen. Den går inte att laga ( de ger besked efter tre veckor ) Och när vi då bara ville ha ( eller köpa ) en ny durk ... så fanns det inga kvar. 

 

juryn är inlåst fortfarande, vi får se vad som händer till slut?

Ska man tolka det som att du reklamerat hela gummibåten?

Det hade jag gjort och kan de inte åtgärda felet så skulle jag kräva att få häva köpet av gummibåten och få pengarna tillbaks.

 

Vad väntar de på, de kan inte åtgärda fabrikationsfelet och då återstår endast att häva köpet. Låt inte Biltema dra ut på detta.

 

Du sitter inte med svartepetter, det är BT som ska åtgärda felet eller ta tillbaks gummibåten och lämna pengarna åter till dig.

 

Mackey

Redigerad av Mackey
Tillägg och mera tillägg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...