Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Promod

DHL

Rekommendera Poster

Mina erfarenheter kommer - som jag skrivit tidigare - även från kommersiella leveranser av värmeväxlare, stora tankar mm. som kommer till terminal och sedan kommer bort för att sedan dyka upp igen några dagar eller en vecka senare. Ibland sägs godset vara levererat eller så fanns det ingen på ett bygge med 100 personer och platskontor vid grinden som kunde ta emot godset. 

 

Givetvis är det mycket gods som kommer fram utan krångel också, men det märks ju inte så mycket eftersom det är det man förväntar sig. Min bedömning är att 8-9 leveranser av 10 fungerar bra.

 

Mackey 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan, Georg_Ohm säger:

Jag avnotifierar mig.

Ett tips är att ta bort / dölja meddelanden man inte vill publicera. 

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan, Mackey säger:

Ett tips är att ta bort / dölja meddelanden man inte vill publicera. 

 

Mackey

 

11 timmar sedan, Mackey säger:

Ett tips är att ta bort / dölja meddelanden man inte vill publicera. 

 

Mackey

Ok, tack för tipset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ärligt talat så fungerar det väl egentligen väldigt bra numera. Tänk på den tiden när man fick stå i 20 m kö på posten om man nu hann dit före 18. Paketflödena är idag enormt mycket större.

Jag har några år inom postorder. Extremt få problem. Posten hade på den tiden en mycket mera våldsam hantering av paketen men det funkade om man uppfostrade de som packade. Studiebesök på paketterminaler var mycket givande.

Sen gjordes det tankemissar som när företagspaket ville köra tyngre sändningar. Det funkade inte, de kunde helt enkelt inte detta men de ersatte snällt.

Igår pratade jag med en chaufför. Man har stora problem med utkörning till privatpersoner, de är inte hemma som de sagt, de har skrivit fel adress osv.

Själv tycker jag det är otroligt bra, jag kan beställa grejer för 16 och de är hos mitt ombud 10.15 nästa dag. Fast det har hänt att jag fått vänta ända till 10.25

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För nån månad sen så var just möjligheten att få paket till ombud en dold feature hos postnord. Enbart genom att ignorera deras sms kunde man få paketet levererat till ombud.

 

jag upplever att det är alldeles nyligen som det blivit krångligt, med alla hysterin om hemleverans. 

 

Sen är väl jag en av de som kan avfärdas som "skrivit fel adress" eller liknande  av en chaufför...trots att jag gjort allt för att hjälpa postnord med portkod när jag nu är ett sådant specialfall som bor i lägenhet med portkod.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-07-27 på 22:54, Mackey säger:

Mina erfarenheter kommer - som jag skrivit tidigare - även från kommersiella leveranser av värmeväxlare, stora tankar mm. som kommer till terminal och sedan kommer bort för att sedan dyka upp igen några dagar eller en vecka senare. Ibland sägs godset vara levererat eller så fanns det ingen på ett bygge med 100 personer och platskontor vid grinden som kunde ta emot godset. 

 

Givetvis är det mycket gods som kommer fram utan krångel också, men det märks ju inte så mycket eftersom det är det man förväntar sig. Min bedömning är att 8-9 leveranser av 10 fungerar bra.

 

Mackey 

Du anar inte hur mkt jobb det kan krävas innan nån på ett bygge kan tänka sig ta emot gods, framför allt om de inte är beredda på att det ska komma just då!
För oss som jobbar med ad-hoc transporter betyder det massa jobb med att jaga avsändare, mottagare och beställare men i distributionsflödena via terminal finns inte de resurserna och chauffören har inte tiden att bli stående så då går det bara i retur till terminal.

80-90% leveransprecision är nog ingen dålig gissning och antagligen bara något under målet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-07-27 på 21:23, raol säger:

Men nu får du väl ge dig? Att fraktbolagen misslyckas med att leverera i tid, korrekt, eller (som tyvärr alltför ofta är fallet) alls, kan ju omöjligen avsändarna vara skyldiga till!?

 

Det är svagt att skylla på avsändarna också i ett annat avseende. För det är ju fraktbolagen som tar fram de tjänster som man sen erbjuder kunderna (dvs de som skickar varor, eftersom de felaktigt är kunderna till fraktbolagen, i stället för avsändarna!). Ett företag som säljer skotlinor, vinschar, beslag och liknande kan inte förväntas ha koll på vad deras kunder vill ha för fraktalternativ, utan det är det ju säljaren på fraktbolaget som ska berätta. De har ju den direkta kontakten med mottagarna och vet, eller bör veta, vad som funkar bra och vad som inte funkar bra. I Sverige, där den överväldigande majoriteten av den vuxna befolkningen arbetar dagtid och inte finns tillgänglig för att ta emot paket levererade till dörren, där ska inte ett sånt fraktalternativ vara norm och säljas in till kund. Om man ändå absolut ska slösa tid, pengar och bränsle på att ändå försöka leverera till dörr, så ska åtminstone det vara allt - därefter ska paketet köras DIREKT till utlämningsställe, så att det kan hämtas av mottagare samma dag. Allt annat är HELT orimligt.

 

Med tanke på din uppenbara och totala brist på förståelse hur systemet fungerar är det nog du som ska ge dig. (Men efter att ha läst lite andra trådar där du har starka åsikter i frågor du inte har nån kunskap så verkar det inte så troligt)
Om det nu funkar så dåligt, beställ inte på nätet, ingen tvingar dig. Hemleverans på just dina villkor är inte en mänsklig rättighet men om du absolut vill kunna ställa alla dessa krav får du beställa en egen budbil. Men då är de en något annan prisklass...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du är alltså helt ok med att en skrämmande stor andel av försändelserna slarvas bort, levereras till fel personer/adresser, skadas, och att sen fraktbolagen gör lite eller inget för att rätta till fel eller ens erkänna att de gjort fel? Jag förstår att du som är i branschen vill "skydda" den, men det blir ju löjligt när du blint försvarar alla tokigheter eller viftar bort dem med tramsargument.

 

Jag förstår inte varför det är så förbannat svårt att bara köra direkt till ombud varje jävla gång, i stället för att ha massa hyss för sig med ännu fler omöjliga leveransförsök, konstiga regler för ändringar. Erbjud en palett av olika leveranssätt till de facto-kunden (dvs mottagaren av försändelsen) i stället för ett fåtal dåliga alternativ till de jure-kunden, så blir det mycket bättre. Om det funkar hos Apotea måste det funka på alla andra ställen också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag också tagit reda på var du jobbar, och ser att det är ett för mig helt okänt företag, så just ditt företag har jag ingen åsikt om. Ni gör förhoppningsvis ett bra jobb.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan, raol säger:

Du är alltså helt ok med att en skrämmande stor andel av försändelserna slarvas bort, levereras till fel personer/adresser, skadas, och att sen fraktbolagen gör lite eller inget för att rätta till fel eller ens erkänna att de gjort fel? Jag förstår att du som är i branschen vill "skydda" den, men det blir ju löjligt när du blint försvarar alla tokigheter eller viftar bort dem med tramsargument.

 

Jag förstår inte varför det är så förbannat svårt att bara köra direkt till ombud varje jävla gång, i stället för att ha massa hyss för sig med ännu fler omöjliga leveransförsök, konstiga regler för ändringar. Erbjud en palett av olika leveranssätt till de facto-kunden (dvs mottagaren av försändelsen) i stället för ett fåtal dåliga alternativ till de jure-kunden, så blir det mycket bättre. Om det funkar hos Apotea måste det funka på alla andra ställen också.

1. Nej, för vi är inte överrens om att "en skrämmande stor andel av försändelserna slarvas bort, levereras till fel personer/adresser, skadas"
Det är din subjektiva upplevelse baserat på anektoter.
2. Igen: För att det inte är vad som är avtalat!

3. Men det går ju inte att kringå den man har avtal med? Hur kan det vara så svårt att förstå att ett företag utför det den avtalat med SIN kund. Om du köper en bil av din lokala Volksvagen-handlare kräver du väl inte Matthias Müllers avgång om vinterdäcken du köpte till blir försenade?

4. Kul att du tycker att det funkar bra med Apotea, just deras leveransprocess har jag rätt bra koll på...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, det är inte det som är avtalat, för att puckona som erbjuder kunderna alternativen inte erbjuder korrekt alternativ. Så det är fraktbolagens fel, hur mycket du än försöker få det till nåt annat. Kunderna kan inte avtala om tjänster som fraktbolagen inte erbjuder, det är vi väl i alla fall överens om?

 

Apotea erbjuder en hel rad vettiga leveransalternativ, till skillnad från de flesta andra jag haft oturen att behöva köpa från. Går det hos Apotea går det överallt. Ni som fraktbolag måste bara se till att enbart erbjuda vettiga alternativ till kunderna. Inget trams med massa utkörningsförsök som standard och en total ovilja att köra till ombud (jag har tyvärr fått hämta på paketcentraler i otillgängliga industriområden alltför många gånger pga att enbart hemleverans var den frakt som erbjöds).

 

Om inte de nuvarande paketleverantörerna klarar av att hantera privatkunder, så får de väl strunta i det och i stället låta nån aktör som fokuserar på det som huvuduppgift ta över och sköta det korrekt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan, JonasP säger:

Du anar inte hur mkt jobb det kan krävas innan nån på ett bygge kan tänka sig ta emot gods, framför allt om de inte är beredda på att det ska komma just då!
För oss som jobbar med ad-hoc transporter betyder det massa jobb med att jaga avsändare, mottagare och beställare men i distributionsflödena via terminal finns inte de resurserna och chauffören har inte tiden att bli stående så då går det bara i retur till terminal.

80-90% leveransprecision är nog ingen dålig gissning och antagligen bara något under målet. 

Jo vist vet jag att det kan vara svårt att få någon "vem som helst" att ta emot gods, men om det finns telefonnummer för avisering och ett platskontor vid en grind in till bygget är det inte övermäktigt att hitta en mottagare annat än undantagsvis.

 

Min dotter har som sagt arbetat som kundmottagare och med reklamationer och om jag minns rätt är det främst två saker som brukar gå åt skogen.

  1. Namn, aderss och/eller telefonnummer "försvinner" från det att varan/transporten beställs till dess att godset ska levereras.
  2. Den som köper varan lämnar önskemål om dag för leverans, men det fungerar inte i verkligheten. Godset distribueras en dag när det inte finns någon på plats som kan ta emot det.

Jag vet inte riktigt vari det svåra att lösa detta ligger, men det är tydligen svårt och ger många bomkörningar.

 

Mackey

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte bara paket som försvinner, de lyckades slarva bort avin om bilskatt till mig. Påminnelseavgift.... Hur bevisar man att man inte fått avin? Bara att betala. Och staten får in lite extra pengar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mina erfarenheter av dhl är bra, sen dom här svarta... dom ringer alltid innan i god tid. Schenker däremot.... finns inte "superlativer" som räcker för att förklara 1% av deras djävla strul dom ställer till med... fyyyy fan. Jag har hur många exempel som helst, både privat och via jobb..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...