Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Poteta

Hur lång ankarlina?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej! 

Jag tittar på ankarlina till min Arvor 215. På Biltema är de flesta (alla?) linorna 35 m vilket känns kort. Eller? Jag har ingen aning om hur lång den var på min förra båt iof. Det ankaret ska sitta bak på båten. 

Dessutom har båten ett ankare i fören med elvinsch som är alldeles för lätt. Testade att ankra på svaj med det gick inte alls. Är det någon som vet hur mycket vinschen klarar? 10 kg? 

Redigerad av Poteta

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

När man ankrar har jag lärt mig att man ska lägga ut 3ggr djupet. Det håller jag mig till minst och det fungerar bra.

35 meter borde räcka men det beror på hur djupt det är där ankrar upp?!

mvh

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tre gånger djupet om det är kätting men fem gånger om det är tamp brukar det stå i böckerna. 35 m är en ganska hanterlig längd. Vid de få tillfällen man behöver mer får man skarva.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan, sailor79 säger:

Hej,

När man ankrar har jag lärt mig att man ska lägga ut 3ggr djupet. Det håller jag mig till minst och det fungerar bra.

35 meter borde räcka men det beror på hur djupt det är där ankrar upp?!

mvh

 

 

Man bör ju också tänka på att kunna ankra där man råkar befinna sig vid ett eventuellt motorhaveri.

 

Jag avseglade vid inköp av min nuvarande båt med en dragg och ett drygt sexmeters rep, men 'råkade' också ha med mig ett nyinköpt bruceankare och en av de tidigarenämnda linorna från det blå varuhuset när backslaget skar ute i yttre skärgården där kring midnatt (djupkurvan på 9m)...

Det kändes ganska bra då att kunna slita upp paketen och ankra ordentligt istället för att driva iland först!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har 65 m lina och 5 m kätting och Biltemas utmärkta danforthkopia (numera tyvärr utgången), brukar lägga ut 3 ggr djupet. Har släppt en gång, vaknade i vassen. Hade lagt ankaret i en nedförsbacke på sandbotten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar, det låter som 35 m kommer räcka för mig. Tänkte testa deras blyade lina för första gången.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan, FinMick säger:

 

Man bör ju också tänka på att kunna ankra där man råkar befinna sig vid ett eventuellt motorhaveri.

 

 

Fast då behöver man ju ha en ankarlina på styvt 100 meter. 

Där jag ofta går förbi, ibland i ganska dåligt väder, är det 27 meter nästan ända in till berget.

Det gäller det att ha ett försegel klart att bara rulla ut, så man kan segla sig ur knipan.

Det har hänt mig på utsidan Stånge Huvud i en kuling att motorn stoppade pga att den sög luft.
Fick upp focken lite dåligt. Det var innan rullfockarnas tid. Men focken drog så mycket att jag kom förbi.

Är det dåligt väder får man försöka hålla så stor marginal som det går.

 

Tjuvsund.JPG.711e241c0ff3d2719d25f49df0dd3587.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min motorbåt har jag äkta Bruce 10 kg med 50 m blyad lina i aktern och i fören  80 m 8 mm kätting med 16 kg CQR.

"Normal" ankring: akterankaret som belägges i fören.

CQRen när det piper i ordentligt eller om det är för djupt för "akterankaret".

Kanske lite för "tungt och stort" men tryggt.

"Seglar" båten för mycket vid ankring "skotas" den förliga beläggningen akterut så att "draget" till ankaret blir ca 30 grader från vinden.

På segelbåten "större" Seagrip med 10 M klen kätting och 35 M "band".

Seagripen är ett finurligt ankare, effektivt men svårhanterligt, risk för klämda fingrar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...