Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Gäst xander

lite om mig

Rekommendera Poster

Gäst xander

Hej alla matintresserade! Vi har säkert alla olika förutsättningar för att laga mat ombord, jag tänkte här berätta om vad jag har. Jag har 2st Wallas plattor (keramikhäll) och 1st portabelt gasolkök som kan vara bra att ha även då man grillar utanför båten. Jag har också alltid engångsgrillar med mej. Min fru kan varken koka ägg eller te, så ni kanske förstår att jag står för all matlagning i vårat hem och på båten. Jag har också tillgång till ett 42 liters kylskåp med frysfack och en 12V kylbox men den drar ju en del ström så den använder jag bara om jag måste. Har även varmt och kallt vatten ombord. Skulle vilja ha en burkugn men är svåra att få tag på. Jag tror och hoppas att jag kan både ge och få bra tips i denna klubb. Förutom mat så tycker jag mycket om vin, öl kan också slinka ner. Mvh Xander.

 

P.S. Om jag kokar te på kvällen så kan hon givetvis värma upp det till frukosten.D.S.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring

Hej nu överdriver du nog lite att hon inte kan laga mat? du har väll lite fiske spön i båten du har ju hela kylskåpet under båten med färsk mat så hon får väll fiska då om hon inte kan laga mat så kan du dricka några pilsner under tiden :-nojd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst xander

Hon är bra på många andra saker. :-D

post-7537-1394234393,7553_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring

ser att det är som det ska va :-nojd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst xander

Däremot grannens frun är det synd om, för hon lagar maten också. :-D Mvh Xander

post-7537-1394234393,8315_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på er! Själv så har jag 2-lågigt gasolkök där vi (min sambo KAN laga mat) komponerar lite ljuv mat. Fick tag på denne fantastiska tingest burkugn på Tradera invigde den för två veckor sedan. Funkade fantastiskt. Hat tyvärr inget kylskåp än pengarna räckte inte till det i år så jag kör mitt portabla 12 volts box funkar bra drar bara en j-a massa ström. Dryckerna pendlar fram och tillbaka just nu får jag bara dricka öl (min sambo är gravid och är så sugen på vin så jag får inte öppna en flaska så att hon kan känna doften). Hoppas vi kan ha lite roligt i våran gourmet klubb. MVH Albin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst xander

Här kommer ett prov på ett kanon recept, mycket gott till grillad kycklingfilet tex. Sås till fågel [bLÅ] Smör & Mjöl 1 dl Vitt vin 2 dl Creme Fraiche 1-2 dl Grädde 1-2 Hönsbuljongtärning 1 tsk Dijon senap Salt & Peppar Soja 1 msk torkad Dragon Det är bara att blanda i och låta den puttra ett tag.[/bLÅ] Och varför inte severa stekta klyftpotatis och skivad skekt/grillad palsternacka till. Mvh Xander.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst xander

[RÖD]Ännu ett tips, nu till alla som älskar Irish coffe. Arla har kommit med en 36% vispgrädde på 2,5 dl burk med skruvlock vilket kan vara bra. Om man inte skall dricka väldigt många villsäga, då tar man hela.[/RÖD] Mvh Xander.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

Här kommer ett enkelt recept på Thaimat. [bLÅ] Tag två kycklingfileér och skär dessa i fina skivor. Krydda med Paneng (Santa Maria i påse) Stek i olja tills de får en lätt brun yta. Tag en påse färdigskurna grösaker (Findus Thai Wok) och häll över kycklingen, låt stekas ihop. Tillsätt äggnudlar lagom till två pers. Tillsätt slutligen en burk kokosmjölk och låt puttra ca, 15 min. Kan serveras med ris men inget tvång. Ett gott vin är däremot att föredra.[/bLÅ] /Wille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter smaskens Xander. Jag e ingen mästare i köket presis. Ofast när jag e ute så blir det att grilla färdigmarinerade kotletter eller någon annan köttbit som går ner med potatissallad och nåra pilsner. Flintastek är heller inte fel eller en kycklingfilé. Jag har ett el-sprit-kök i min båt. Två lågor med möjlighet att koppla in landström till el delen. Men den är på 110V så den kommer jag aldrig använda. Har använt sprit delen dock. Men endast till att göra Kaposhino (jag skriver som det låter för jag vet inte hur det stavas). Smidigt. Bara till att värma vatten å röra ner en påse å så e det klatt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst xander

Hej Wille, Thure och alla andra! Varför går ni inte med i denna klubben Vi är gooa gubbar allihopa som man säjer här i Göteborg. Här kan vi lära av varandra, det ser ut som Klubbarna kan göras interna se. http://www.maringuiden.se/forum/;thread=39701 P.S. Det är sant att min tant varken kan koka ägg eller te. Men det är inte hon på bilden. D.S. Mvh Xander.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

Har rapporterat mig själv som medlem, väntar på medlemskap. /Wille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring

jo jag tror att det är din fru på bilden :-D :-D skojade bara . hon kan inte koka te men kan hon koka vatten då nu börjar det bli det svårt va :-nojd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst xander

Här kommer en bild på tanten och våran son Alexander när vi var i kina senast i mars/april. Apropå Kina så åt jag orm, myror och hela skorpioner vid ett tidigare tillfälle i detta land. Jag är en allätare som ni märker. Jag måste berätta om ormen, en man kom in med en levande orm på ca 3 meter. Skar av huvudet vid bordet och droppade ner blodet i våra drinkar. Där efter fick vi fyra olika rätter på ormen. Köttet smakade mellan kyckling och räka, helt OK. P.S. Alexander kan ju vara brevbärarens, åtminstone när han är dum. D.S. Mvh Xander.

post-7537-1394234394,1804_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring

jaha vad jag vet så ska orm blod höja ja du vet undrar vad som hände sen när eran son sommnat :-nojd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter helt galet. Men en upplevelse må jag tro att det var. Hur smakade drinken?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst xander

Som Bloody Mary. Eller ska vi säja pyton. Mvh Xander.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring

är det här ett resept som du rekomenderar nu till sommaren tro :shock: närmaste är väll ål men ål blod är ju giftigt vad jag hört :-?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst xander

Men som sagt, allt med alkohol går ju ner. Innan jag åt skorpionerna frågade jag givetvis om jag skulle bryta av giftgadden men det skulle man ej. Så det var bara att svälja. P.S. Det gillade min fru. D.S. Mvh Xander.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst xander

En vecka efter denna måltid så började blodet spruta ut ur vissa öppningar av min kropp. Det visade sig var Amöba Dysenteri. Men denna sjukdom kom ej från kvällen då jag åt orm.mm. Utan från en sallad på ett av kinas finaste hotell (Great Wall Sheraton) i Peking. Jag låg några dagar på sjukhus i Peking (kommer inte ihåg så mycket där ifrån) men sen fick jag åka hem. Var sjukskriven ca 2 månader, då den var mycket smittsam och levern tog mycket stryk. Mvh. Xander. P.S. Ät gärna orm men sallad är för harar: D.S.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring

låter inget vidare hoppas du mår bra nu ialla fall. det är många om blir magsjuka när dom är i kina och östasien. har 2 st kommpisar som fått salmonella på grund av sallad troligen. brukar själv förebygga med maltwiskey när jag är ute på resande fot. jag är nog på resande fot ofta även när jag är hemma :-nojd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst xander

Inga problem nu, då det var fyra år sedan. Maltwhisky löser det mesta. Specellt vid diaree. P.S. Det kommer snart mer recept och historier från verkliga livet. (Om ni håller denna tråden öppen). lite om mig. D.S. Mvh Xander.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring

det klart att vi håller den är tråden öppen. fast blir det 30 gr varm o bleke så får vi vänta tills hösten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst xander

Jag skriver nog något innan dess, även om det blir 30 grader och bleke, men nu skall jag sova. Mvh Xander.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring

natti natti dröm sött

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt sjukt. Trodde snobbhotellen hade fint käk =) Fick du någon ersättning för det av resturangen eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst xander

Jag åkte hem så fort läkarna på försäkringsbolaget tillät. Och så som jag mådde då tänkte vi aldrig på ersättning och dyligt. Men jag har inte slutat att äta sallad för det, inte ens i Kina. [RÖD]En grekisk sallad är ju underbart gott. Jag älskar en god feta, den kan man ha till mycket innom matlagning eller om man vill som snacks till ett glas vin. Då pratar jag inte om den danska som är gjord på ko den är inte go.[/RÖD]Mvh. Xander.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst xander

Jag citer nu mig själv då jag missade att skriva att jag också har 12 volts kaffebryggare och vattenkokare. Bryggaren är bra men vattenkokaren är inget vidare. Har en bild här visserligen på 26ans kök men mitt är ganska likt. Skall försöka komma med bilder från min lite senare. Mvh Xander.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst xander

Det är ju lördag så här kommer ännu ett recept. Denna gång till fisk. Gärna till en kokt tunga. Sås till fisk [bLÅ]3 dl Vitt vin 3 msk Lök 2 Fiskbuljongtärningar Skall kokas samman till 1dl buljong återstår. Såsen 2 msk Smör & Mjöl 1 dl Buljong (utan löken) 2 dl Creme Fraiche 5-6 dl Grädde Salt & Cayennepeppar låt det puttra några minuter och tillsätt några skedar löjrom.[/bLÅ] Servera gärna med kokt potatis och kokta eller ugnsbakade grönsaker. Mvh Xander.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

Ska man ta till något snabblagat så blir det [bLÅ]stekt sotare med potatismos och smält smör. Och givetvis en kall pils till.[/bLÅ] Eller som den lille pojken sa som blev skickad att handla. Mamma sa att jag skulle ha en öl och en till (sill). /Wille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...