Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
neubert

Varför bränsleretur till tanken?

Rekommendera Poster

Vill bara försöka förstå varför dieselreturen måste gå till tanken och varför man inte kan göra enligt min illustration nedan. Förstår att man inte kan göra så för då hade väl varenda en som vill sätta in flödesmätare (jag är en av dem) gjort så... Men varför? Blir det skum, luft eller nått annat av övertrycket innan spridarna?!?

/N

diesel.PNG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I princip är det så som på ditt alternativ på VPs småmotorer, ett system som ställer till det vid luftning, man får köra luften flera gånger genom systemet innan man fått luftfritt bränsle, jag har aldrig gillat det, luftning ska vara så enkel som möjligt så att vilken amatör som helst klarar det.

Dessutom med returen till tanken får du nytt svalare bränsle till maskinen om den tempererade returen går till tanken och kyls av där.

Med retur till tanken ställs inte så stora krav på täthet i returledningen, (luft läcker in långt innan bränsle läcker ut).

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tex när dieselpumpen på aqad-motorn är självluftande så skulle man få in luften i bränslesystemet igen och därmed störningar.

Jag har flödessensorer på både sugledning och returledning samt en display som visar förbrukningen utifrån detta.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla temperaturen på returen, ofta är det mycket  värme som transporteras bort den vägen. 

Har man flera tankar så ställer ju returen tlll det lite. En lösning är då att sätta in en mindre dagtank och sen fylla den från de andra tankarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok! Tack för info!! :)

Skulle gärna ha flödesgivare och den Garmin har för ca 1600kr hade ju varit perfekt att koppla ihop med plottern.. Nu funkar ju inte det och tycker de lösningar jag sett med 2 flödesgivare både är för dyra och se ganska oproffsiga ut... 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min Najad 343 med VP MD17c så går returen som på din alternativa skiss.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med föregående inlägg - om motorn inte specifikt är konstruerad för att klara återmatat returflöde på matarledningen skall man inte införa den lösningen.

 

Som redan nämnts används bränslet ofta för att kyla pumpen, och returen kan ofta vara duktigt uppvärmd. På min motor (en större Yanmar) har jag t.o.m. en sjövattenkyld bränslekylare för returen innan den skickas tillbaka - till tanken.

 

Luftningsbiten har redan nämnts.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan bli rätt komplicerat.

Jag har en motor, men två tankar.

Det finns en slags trevägsventil som man kan välja från vilken tank motorn skall ta bränslet.

Men även returen passerar denna ventil, så det är väl egentligen en "sexvägsventil" en himla massa slangar iallafall som skall fram till denna ventil, då den sitter inne i hytten för att man lätt skall kunna nå den och manövrera den under gång. Och det är ju för att returen skall hamna i samma tank som den en gång togs ur.

 

Av en slump fann jag nu häromdagen varför jag tre gånger fått stopp i bränsletillförseln och även luft i systemet. Det var toppspröt till ett haspelspö som ligger i samma utrymme som denna ventil finns, spöet hade hamnat så illa att det hindrade ventilens arm att nå det ena läget, sb-läget, och det var alla tre gångerna motorn stannade som styrbords tank var inkopplad...

Iallafall hoppas jag att det var så enkelt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2017-06-29 vid 14:48 skrev Georg_Ohm:

Det kan bli rätt komplicerat.

Jag har en motor, men två tankar.

Det finns en slags trevägsventil som man kan välja från vilken tank motorn skall ta bränslet.

Men även returen passerar denna ventil, så det är väl egentligen en "sexvägsventil" en himla massa slangar iallafall som skall fram till denna ventil, då den sitter inne i hytten för att man lätt skall kunna nå den och manövrera den under gång. Och det är ju för att returen skall hamna i samma tank som den en gång togs ur.

 

 

@Georg_Ohm Ursäkta sent inhopp, och kanske dum fråga, men varför sexvägsventil? Två tankar innebär väl fyra slangar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev Tobbe_Trollkarl:

 

@Georg_Ohm Ursäkta sent inhopp, och kanske dum fråga, men varför sexvägsventil? Två tankar innebär väl fyra slangar?

Det var ju bara en "sexvägsventil" (inom citationstecken), troligen med tanken att det är sex slangar anslutna till ventilen.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju lite bra att ha två slangar till motorn också, eller hur? 😉

Mackey 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just det, två tankar, en motor, en retur från motorn och en retur till varje tank, summa sex stela och fula svarta slangar som är i vägen och tar upp utrymme i ett stuvfack. men det funkar att slå om mellan bb- och sb-tanken under gång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

men det funkar att slå om mellan bb- och sb-tanken under gång.

Motorventiler?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev bhemac:

Motorventiler?

Jag vet inte vad det är för någon ventil, en VP-original tror jag. 

Men en servomotor funkar nog inte där. Det krävs en mer linjär rörelse för att manövrera denna.

En spak som man växlar mellan tankarna med, det är ungefär 15 cm väg mellan ändlägena. En gång låg toppen till ett fiskespö i vägen, då gick inte spaken in i ändläget, bränslepumpen sög luft... ja jag tror det var så, motorn startade i alla fall efter avluftning och omkoppling till andra tanken. Fiskespöt hittade jag dagen därpå. 

Kan tänkas det finns en annan förklaring, men problemet har inte uppstått igen och spöna är flyttade längre in i det stuvutrymmet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Det krävs en mer linjär rörelse för att manövrera denna.

Linear Actuator, 150mm a $31

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skoda Octavia TDI.

Kylare på returen till tanken. 

Läste nåt på nätet att det skulle vara till för att minska ev gaser från varmt bränsle.

Sitter under golvet på passagerarsidan.

 

Men nu är det som så att värmeväxling sker även i dieselfiltret. Bränsle från taken värms av returen.

 

Min gamla YSM, hade returen kopplad till finfilterkoppen. Nu till tanken.

Enklare luftning! 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev Hybro:

Min gamla YSM, hade returen kopplad till finfilterkoppen.

Afrika-motorn. Mycket enkel och tillförlitlig konstruktion. Men många motorer använder returen som bränleventilkylning. Troligen lite högre effektivitet eftersom motorn får kallare bränsle. Man kan sätta in en dagtank på 10-20 liter och leda returen dit men jag vet de som har fått förse dagtanken med kylning, i sin enklaste form mha en fläkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev bhemac:

Linear Actuator, 150mm a $31

 

Det är inte så ofta, en gång om dagen som jag manövrerar denna ventil, och den sitter inte så himla illa till så det går bra utan acutator eller annat servo.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Det är inte så ofta

Spelar roll, det är känslan som är det viktiga!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2018‎-‎11‎-‎17 vid 21:08 skrev bhemac:

Spelar roll, det är känslan som är det viktiga!

En tanke som slår mig, är den att allting skall vara väldigt lätt att felsöka och reparera till sjöss.

Ju färre mekaniska-, elektriska- och elektroniskagrejer man har ombord, desto bättre är det.

Men det var väl bortåt 10.000 år sedan dåtidens båtägare i alla fall funderade på att byta ut den urholkade ekstocken mot något mer funktionellt och bekvämt, och kanske mer sjövärdigt.

Och under alla dessa år har det tillkommit en herrans massa teknikprylar, på gott och på ont, mest på gott förstås... Så summa summarum, blir det några motorer till andra kulventiler, en backkamera, nytt ankarspel, kanske litet förbättringar av färskvattentankar och septiktank, och höjning av förarstolen. Det får nog räcka för denna höst-vintersäsong.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man trotts allt vill ha ett rör till tanken så finns det en lösning.

Tigerloop.

http://www.tigerholm.se/hvac/tigerloop_original.htm

Den ansluts till matning och retur på motorn och en anslutning till tanken.

Den avluftar bränsleledningen på retur sidan.

 

Problemet med värme kommer man ju inte ifrån.

 

Gissar på att med gammla motorer är det inget stort problem men med comonrail (högtryckssystem ) kan det nog vara det.

 

Tips är att om möjligt ha genomskinliga rör så man ser eventuell luft.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...