Jump to content
Thursday 02 April 2020
neubert

Varför bränsleretur till tanken?

Recommended Posts

Vill bara försöka förstå varför dieselreturen måste gå till tanken och varför man inte kan göra enligt min illustration nedan. Förstår att man inte kan göra så för då hade väl varenda en som vill sätta in flödesmätare (jag är en av dem) gjort så... Men varför? Blir det skum, luft eller nått annat av övertrycket innan spridarna?!?

/N

diesel.PNG

Share this post


Link to post
Share on other sites

I princip är det så som på ditt alternativ på VPs småmotorer, ett system som ställer till det vid luftning, man får köra luften flera gånger genom systemet innan man fått luftfritt bränsle, jag har aldrig gillat det, luftning ska vara så enkel som möjligt så att vilken amatör som helst klarar det.

Dessutom med returen till tanken får du nytt svalare bränsle till maskinen om den tempererade returen går till tanken och kyls av där.

Med retur till tanken ställs inte så stora krav på täthet i returledningen, (luft läcker in långt innan bränsle läcker ut).

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

tex när dieselpumpen på aqad-motorn är självluftande så skulle man få in luften i bränslesystemet igen och därmed störningar.

Jag har flödessensorer på både sugledning och returledning samt en display som visar förbrukningen utifrån detta.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kolla temperaturen på returen, ofta är det mycket  värme som transporteras bort den vägen. 

Har man flera tankar så ställer ju returen tlll det lite. En lösning är då att sätta in en mindre dagtank och sen fylla den från de andra tankarna.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok! Tack för info!! :)

Skulle gärna ha flödesgivare och den Garmin har för ca 1600kr hade ju varit perfekt att koppla ihop med plottern.. Nu funkar ju inte det och tycker de lösningar jag sett med 2 flödesgivare både är för dyra och se ganska oproffsiga ut... 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

På min Najad 343 med VP MD17c så går returen som på din alternativa skiss.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Håller med föregående inlägg - om motorn inte specifikt är konstruerad för att klara återmatat returflöde på matarledningen skall man inte införa den lösningen.

 

Som redan nämnts används bränslet ofta för att kyla pumpen, och returen kan ofta vara duktigt uppvärmd. På min motor (en större Yanmar) har jag t.o.m. en sjövattenkyld bränslekylare för returen innan den skickas tillbaka - till tanken.

 

Luftningsbiten har redan nämnts.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det kan bli rätt komplicerat.

Jag har en motor, men två tankar.

Det finns en slags trevägsventil som man kan välja från vilken tank motorn skall ta bränslet.

Men även returen passerar denna ventil, så det är väl egentligen en "sexvägsventil" en himla massa slangar iallafall som skall fram till denna ventil, då den sitter inne i hytten för att man lätt skall kunna nå den och manövrera den under gång. Och det är ju för att returen skall hamna i samma tank som den en gång togs ur.

 

Av en slump fann jag nu häromdagen varför jag tre gånger fått stopp i bränsletillförseln och även luft i systemet. Det var toppspröt till ett haspelspö som ligger i samma utrymme som denna ventil finns, spöet hade hamnat så illa att det hindrade ventilens arm att nå det ena läget, sb-läget, och det var alla tre gångerna motorn stannade som styrbords tank var inkopplad...

Iallafall hoppas jag att det var så enkelt.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2017-06-29 vid 14:48 skrev Georg_Ohm:

Det kan bli rätt komplicerat.

Jag har en motor, men två tankar.

Det finns en slags trevägsventil som man kan välja från vilken tank motorn skall ta bränslet.

Men även returen passerar denna ventil, så det är väl egentligen en "sexvägsventil" en himla massa slangar iallafall som skall fram till denna ventil, då den sitter inne i hytten för att man lätt skall kunna nå den och manövrera den under gång. Och det är ju för att returen skall hamna i samma tank som den en gång togs ur.

 

 

@Georg_Ohm Ursäkta sent inhopp, och kanske dum fråga, men varför sexvägsventil? Två tankar innebär väl fyra slangar?

Share this post


Link to post
Share on other sites
20 minuter sedan skrev Tobbe_Trollkarl:

 

@Georg_Ohm Ursäkta sent inhopp, och kanske dum fråga, men varför sexvägsventil? Två tankar innebär väl fyra slangar?

Det var ju bara en "sexvägsventil" (inom citationstecken), troligen med tanken att det är sex slangar anslutna till ventilen.

 

Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är ju lite bra att ha två slangar till motorn också, eller hur? 😉

Mackey 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Just det, två tankar, en motor, en retur från motorn och en retur till varje tank, summa sex stela och fula svarta slangar som är i vägen och tar upp utrymme i ett stuvfack. men det funkar att slå om mellan bb- och sb-tanken under gång.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

men det funkar att slå om mellan bb- och sb-tanken under gång.

Motorventiler?

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuter sedan skrev bhemac:

Motorventiler?

Jag vet inte vad det är för någon ventil, en VP-original tror jag. 

Men en servomotor funkar nog inte där. Det krävs en mer linjär rörelse för att manövrera denna.

En spak som man växlar mellan tankarna med, det är ungefär 15 cm väg mellan ändlägena. En gång låg toppen till ett fiskespö i vägen, då gick inte spaken in i ändläget, bränslepumpen sög luft... ja jag tror det var så, motorn startade i alla fall efter avluftning och omkoppling till andra tanken. Fiskespöt hittade jag dagen därpå. 

Kan tänkas det finns en annan förklaring, men problemet har inte uppstått igen och spöna är flyttade längre in i det stuvutrymmet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Skoda Octavia TDI.

Kylare på returen till tanken. 

Läste nåt på nätet att det skulle vara till för att minska ev gaser från varmt bränsle.

Sitter under golvet på passagerarsidan.

 

Men nu är det som så att värmeväxling sker även i dieselfiltret. Bränsle från taken värms av returen.

 

Min gamla YSM, hade returen kopplad till finfilterkoppen. Nu till tanken.

Enklare luftning! 

Edited by Hybro

Share this post


Link to post
Share on other sites
31 minuter sedan skrev Hybro:

Min gamla YSM, hade returen kopplad till finfilterkoppen.

Afrika-motorn. Mycket enkel och tillförlitlig konstruktion. Men många motorer använder returen som bränleventilkylning. Troligen lite högre effektivitet eftersom motorn får kallare bränsle. Man kan sätta in en dagtank på 10-20 liter och leda returen dit men jag vet de som har fått förse dagtanken med kylning, i sin enklaste form mha en fläkt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev bhemac:

Linear Actuator, 150mm a $31

 

Det är inte så ofta, en gång om dagen som jag manövrerar denna ventil, och den sitter inte så himla illa till så det går bra utan acutator eller annat servo.

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Det är inte så ofta

Spelar roll, det är känslan som är det viktiga!

Share this post


Link to post
Share on other sites
‎2018‎-‎11‎-‎17 vid 21:08 skrev bhemac:

Spelar roll, det är känslan som är det viktiga!

En tanke som slår mig, är den att allting skall vara väldigt lätt att felsöka och reparera till sjöss.

Ju färre mekaniska-, elektriska- och elektroniskagrejer man har ombord, desto bättre är det.

Men det var väl bortåt 10.000 år sedan dåtidens båtägare i alla fall funderade på att byta ut den urholkade ekstocken mot något mer funktionellt och bekvämt, och kanske mer sjövärdigt.

Och under alla dessa år har det tillkommit en herrans massa teknikprylar, på gott och på ont, mest på gott förstås... Så summa summarum, blir det några motorer till andra kulventiler, en backkamera, nytt ankarspel, kanske litet förbättringar av färskvattentankar och septiktank, och höjning av förarstolen. Det får nog räcka för denna höst-vintersäsong.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om man trotts allt vill ha ett rör till tanken så finns det en lösning.

Tigerloop.

http://www.tigerholm.se/hvac/tigerloop_original.htm

Den ansluts till matning och retur på motorn och en anslutning till tanken.

Den avluftar bränsleledningen på retur sidan.

 

Problemet med värme kommer man ju inte ifrån.

 

Gissar på att med gammla motorer är det inget stort problem men med comonrail (högtryckssystem ) kan det nog vara det.

 

Tips är att om möjligt ha genomskinliga rör så man ser eventuell luft.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy