Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Todda

MD21 Cav rotopump

Rekommendera Poster

Hej

Ska ta bort dieselpumpen och lämna på renovering så min fråga är är det något speciellt läge som den sitter ?

Och måste man ta bort mera?

Todda

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Ta bort luckan på pumpen och vrid motorn tills märket står vid markeringen. Ta bort alla nycklar och bryt strömmen så att ingen av misstag kan ställa om motorn när pumpen är borttagen.

Ta bort sjövattenpumpen och lossa pumpaxeln där.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack

Nu kanske jag vågar mig på detta, misstänkte att det var något trix med den!

Vad tror du om symtomen:

ligger på 2000 rpm tappar varv bara lite för att sen rusa ca 400 varv till 2400 sen ner till 2000 varar ca 5 sek på å en timma 8 gånger, kan man utesluta matarpumpen ?

Tord

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej

Och precis som du sa så är det luft, men det var knepigt att hitta , så jakten på läckan fortsätter. I morgon ska jag ta bort slangen mellan matarpump och vattenavskiljaren då den såg lite blöt ut och låta tillverka en ny.

Nu går den ca 1 timme innan den börjar strula som innan.

Jag har ju sparat mycke jobb o pengar så det är bara att leta på!!

Med vänlig hälsning,

Tord

 

 

 

 

 

Redigerad av Todda

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla kopparbrickorna som sitter på rören från pumpen. Även svåråtkomlig på "baksidan"!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tog loss slangen till matarpumpen och såhär ska det väl inte se ut ?

Alubricka fiberpackning och så en alu till?

 

IMG_1414.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, Todda säger:

Tog loss slangen till matarpumpen och såhär ska det väl inte se ut ?

Alubricka fiberpackning och så en alu till?

 

IMG_1414.jpg

 

Nej, detdär ser nog ut som problemen du beskriver :)

 

Kopparbrickor ska de va. Har de en gång pressats ihop kan de glödgas för att återfå sin mjukhet. Allrahelst tar man väl nya.

 

Annars hade jag börjat felsöka innan matarpumpen. Det sugs in luft långt före det trycks ut bränsle, och före pumpen har vi ju just sug, medan det efter pumpen antagligen är trycksatt. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...