Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
earendel

Överhettande AQ130

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej, jag har en AQ 130 md Martec färskvattenkylning i min båt. Motor går varm (kokar). Jag har gjort följande: byt topplockspackning, avgaslimpa, termostat. Har kollat båda kylsystem och det verkar som vattnet cirkulerar i båda. Inget vatten i oljan.

Har ni något förslag vad jag skall göra nu?? Kan det vara topplocket?

 

Tacksam för förslag/tips

 

Alan

Redigerad av earendel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova att montera bort termostaten och kör då.

Det borde vara så att man då kyler motorn maximalt.

Går motorn väldigt varm då också så bör det vara så att man inte blir av med värmen i värmeväxlaren.

Är nog vanligt att den sätter igen på en gammal motor.

Antar att du har kollat både impeller och pump.

Du kan ju prova att bygga om till sjövattenkylning också för att vara säker men jag tror det är värmeväxlaren som måste göras ren.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för tipsen. Skall ner till båten idag och tar bort termostaten och spolar rent värmeväxlare. Båda pumpar och impeller är OK. Vi får se vad som händer.

Alan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej, jag har en liknande tråd som denna fast aq120 i motorbåtsforumet. Du kan läsa den tråden för tips.

 

 

En sak att säga direkt. Det blir absolut inte maximal kyla om du tar bort termostaten!

Max vattenflöde genom motorn sker när du har en temrostat och den är fullt öppnad.

När termostaten är stängd gör den att minimalt vatten går in i motorn, när den öppnar så stänger den samtidigt "genvägen" och tvingar allt flöde att gå genom blocket. Att ta bort termostaten gör att vattnet går båda vägarna och absolut inte maxar flödet genom motorn.

 

Däremot kan du ta ur termostaten och koka den på spisen och mäte teperaturen då den öppnar. och isåfall kanske köpa en som öppnar tidigare, om din öppnar för sent (eller inte alls)!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Nu har jag bytt topplock, avgaslimpa och kollat pumparna+impeller. Motorn startar bra och körs på tomgång. Men kylvattnet trycks ut vid termostat huset Övertryck kanske.

 

Har någon nån tips om vad det kan vara?

 

Tack

 

Alan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag skrev ovanför, temperaturregleringen fungerar inte om man tar bort termostaten. stor risk att det blir ännu varmare i motorn utan termostat!

 

"övertryck" så att det börjar spruta ut vatten ska det inte kunna bli då övertryck (eller när vattnet kokar) ska tryckas ut i expansionskärlet..

 

Möjligen sluter ditt termostathus inte tätt om det inte är en termostat i, då det finns en gummilist runt termostaten som ska matcha mellan block o termostathus. annars något annat som gått snett vid montering. (samma har hänt mig, men att en packning på röret på sidan kom "snett")

 

Oavsett vad tycker jag du ska köpa en termostat, och koka den först på spisen så att du är helt säker på att den fungerar, och hur den fungerar. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...