Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Krabbsaltarn

Kan ett drev slira?

Rekommendera Poster

Har ett Bravo 3 drev som jag upplever ibland att det slirar, det började för ett år sedan och då hände det nästan alltid I samband med acceleration, då läste jag lite om kavitation dvs att luft kan sugas in I propparna I vissa vinklar osv, så jag bedömde att det var detta som jag upplevde då. Så I samband med acceleration så slirar det.

Nu I helgen när jag körde en längre sträcka på 70 distans I marschfart så inträffade detta 2 gånger så kraftigt att jag var tvungen att dra ner på gaspådraget, då farten sjönk till kanske 12 knop och det vibbrerade kraftigt. Alltså från ca 20-24 knop till 12 utan någon särskild synlig anledning, även varvtalet på motorn upplevdes som konstant. Nu var det alltså inte vid accelleration, utan vid marshfart rakt fram, Efter detta så började jag oroa mig för om drevet var på väg att rasa. Jag accellererade sedan lite sakta upp igen till planing och igen började detta. efter att det hänt 2 gånger så körde jag en liten stund I 5-6 knop. Inget konstigt ljud I denna farten. efter en stund ökade jag igen och denna gången så gick det som vanligt, 20-24 knop inget konstigt ljud, provade även fullgas 35 knop.

Min fråga kan det finnas något I drevet som kan slira förutom om det skulle vara kuggar som är slut, men då hade man väl inte kunnat köra utan problem igen.

En tanke var om det var något I vattnet som skulle kunnat påverka proppellrarna på något sätt. men såg Inga plastpåsar eller tång som skulle kunna påverka.

När jag var yngre hade jag utombordsmotorer med slirkoppling på propeller, istället för brytpinne som man hade för riktigt länge sedan. Men det finns väl inget sånt på större drev.

Någon annan som haft liknande upplevelser?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är ett gumminav på propellern så kanske det slirar, jag har själv råkat ut för det...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag monterar av/på propparna så finns det inget gumminav som syns på dessa, bara splines direkt på axlarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Drevet kan inte slira men det finns två andra saker som kan slira:

- Propellernavet kan slira om det släppt mellan propeller och nav. Byt propeller om detta är fallet.

- Ryckdämparen kan slira om dämparen är gjord av gummi och vulkningen har släppt. Lyft motorn och byt ryckdämparen om detta är fallet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Växtlighet eller annat i propellern kan kännas som om det slirar men det är ju lätt att upptäcka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ahaa så det finns ett gumminav I propellrarna! OK det kan ju faktiskt vara en förklaring I så fall.

Skall kolla på detta vid tillfälle, Nu ligger hon I vattnet så det blir nog till att bada för att kontrollera detta, lite blöt lär man ju bli I alla fall! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om ryckutjämnaren slirar så borde det lukta bränt gummi i motorrummet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, Krabbsaltarn säger:

Ahaa så det finns ett gumminav I propellrarna! OK det kan ju faktiskt vara en förklaring I så fall.

Skall kolla på detta vid tillfälle, Nu ligger hon I vattnet så det blir nog till att bada för att kontrollera detta, lite blöt lär man ju bli I alla fall! :)

Du kommer nog inte att orka dra för hand så att det slirar.

 

För att se om navet slirar så behöver du sätta en markering på ett av splinsen och markera ute i propellerkanten mitt för splinesmärket. Återmontera propellern o kör så att ditt fel (fartminskning, vibrationer...) återkommer. Kolla sedan om märkena förskjutits.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjenare. Nu har jag samma problem på mina propellrar. Allt är nytt. Drev+ propellrar. Körd 19 timmar. Vid gaspådrag så kommer ja upp i 3000 varv så känns det tydligt hur propellrarna släpper greppet. Idag var vi flera i båten och det var ett rent helvete att hålla den i plan i motvind. Undrar bara om du fick ordning på saken?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...