Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
velum_navia

Håltagning för ställning till sittbrunnskapell

Rekommendera Poster

Hej

Råd och rön ang håltagning på däck...

Har köpt ett sittbrunnskapell och måste göra ett hål i aktern för ställningen till kapellet, är lite vilsen.

Hålets storlek är 19 mm. Att köpa ett borr i den storleken är lite halvsvårt att hitta och jag vill inte fläka sönder plasten på båten. Dock så finns det en håltagningssats på Bilteam, dock så är minsta diametern 22 mm, alltså 3 mm för stort. Jag kunde ha accepterat 1 mm allt för att få det så tätt som möjligt.

All köpa ett cylinderborr är jag tveksam till då jag är rädd att man kan fläka sönder plasten.

Någon som har gjort detta innan och som kan ge råd?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snyggt gjort Peter, har jag talat om hur sexig du är ;)

Man kanske skall ta ett 20 mm för att det inte skall bli sprickor i plasten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska du sätta röret direkt i plasten eller ha en "båghållare". Den senare fäster man med två skruv och då gör det inget om hålet är lite för stort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, bhemac säger:

Ska du sätta röret direkt i plasten eller ha en "båghållare". Den senare fäster man med två skruv och då gör det inget om hålet är lite för stort.

 

bhemac, var det otydligt det jag skrev?''

 

Tack Peter, löste det vare din hjälp:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan, velum_navia säger:

Snyggt gjort Peter, har jag talat om hur sexig du är ;)

Ha! You know it!

I'm too sexy for my hålsåg :P

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, velum_navia säger:

 

bhemac, var det otydligt det jag skrev?''

 

Tack Peter, löste det vare din hjälp:)

Nej det var tydligt. Men det är ovanligt att sätta rör direkt i plasten utan någon förstärkning.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan, bhemac säger:

Nej det var tydligt. Men det är ovanligt att sätta rör direkt i plasten utan någon förstärkning.

 

Okej, jag förstår nu att du saknar kunskap hur en ställning till ett kapell ser ut eller vad som levereras med för tillbehör. 

Ha en bra dag bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag satt i begrepp att  ge min åsikt om hur man fixar ett sådant hål med god precision och tåliga kanter, när jag fick se TS tykna svar till bhemac, så jag avstod. Jag ser nu att det var rätt beslut.

  • Gilla 3
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-06-26 på 11:32 AM, Peter_K säger:

 

Sen behövs det väl ett fäste/centrumborr till den sågen.

https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/hand--och-elverktyg/handverktyg/hålsågar/centreringsborr-bosch-14-30mm

Blev lite nyfiken på hur och varför du bara skall ha ett hål i plasten för kapellbågen.

Hur det sitter fast mm. Har du nån bild eller länk.

Tommy

som aldrig monterat nåt sittbrunnskapell.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan, velum_navia säger:

 

Okej, jag förstår nu att du saknar kunskap hur en ställning till ett kapell ser ut eller vad som levereras med för tillbehör. 

Ha en bra dag bhemac

 

Det var något av det drygaste rövhatteriet jag har sett på länge.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan, Wingan säger:

Jag satt i begrepp att  ge min åsikt om hur man fixar ett sådant hål med god precision och tåliga kanter, när jag fick se TS tykna svar till bhemac, så jag avstod. Jag ser nu att det var rätt beslut.

 

Men du kanske kan avslöja det för oss andra? Jag får nämligen mitt sittbrunnskapell senare i veckan och har aldrig heller monterat ett :)

 

-J

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker också det var ett väldigt tyket svar, speciellt som TS ville ha kunskap från forumet om sittbrunnskapell i största allmänhet för två veckor sedan. Då verkade det som TS var den som inget visste, men vissa lär sig tydligen väldigt fort.

 

Jag tillhör antagligen också den okunniga skaran, för jag har heller aldrig sett något kapell där man borrar 19mm hål i plasten för bågarna. De flesta fästen till bågar som jag sett har skruvats fast i däcket eller sargen runt sittbrunnen, antingen direkt eller sittandes på en skena för enkel justering, vilket är väldigt smart. Det finns också varianter där man skruvar en skena i relingslisten.

 

Jag monterade själv ett kapell för några veckor sen, och där följde det med en anvisning, som väl inte var perfekt, men den gick ändå att följa. Det fungerade bra, och nu är jag väldigt nöjd med att ha fått "ett rum till" i båten.

 

Principen vid montering var att fästa i framkant, sedan justera bågarna så att främsta och aktersta bågen hamnade på samma höjd, jag har tre bågar, utgående från en och samma huvudbåge, så i mitt fall justerade jag bara huvudbågens läge  på skenan. Därefter monterade jag fästena i aktern, så att det hela blev sträckt och fint. Sedan sträckte jag ner sidorna och monterade fästena för dem.

 

Jag hoppas att detta kan vara till lite hjälp för någon.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan, jronnblom säger:

 

Men du kanske kan avslöja det för oss andra? Jag får nämligen mitt sittbrunnskapell senare i veckan och har aldrig heller monterat ett :)

 

-J

I mitt fall så finns det en 4 cm djup försänkning i mitten. Var tvungen att borra hål och ville Inte fläka sönder plasten. Fick en bra lösning av Peter_K. Men det viktigaste och jobbigaste var att mäta ut alla "knappar" till öljeterna skulle sitta, tog mer än en halv dag att få ordning på allt så det kapellet blev slätt. Fick en halvbra "mall" med lite måttangivelser, men är hyfsat nöjd med resultatet. 

 

IMG_2884.JPG

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan, Thallatha säger:

 

Sen behövs det väl ett fäste/centrumborr till den sågen.

https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/hand--och-elverktyg/handverktyg/hålsågar/centreringsborr-bosch-14-30mm

Blev lite nyfiken på hur och varför du bara skall ha ett hål i plasten för kapellbågen.

Hur det sitter fast mm. Har du nån bild eller länk.

Tommy

som aldrig monterat nåt sittbrunnskapell.

Se nedan bild ovan... Dock blev jag väldigt förvånad hur tjock plasten det var. Ca 3 cm tjockt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, velum_navia säger:

Se nedan bild ovan... Dock blev jag väldigt förvånad hur tjock plasten det var. Ca 3 cm tjockt. 

 

Det är väl sandwich i däcket. Dvs två lager glasfiberlaminat runt en kärna av balsa eller typ "Divinycell". det är väl knappast 30 mm glasfiberlaminat.

 

På bilden framgår ganska tydligt att det "bhemac" skrev var helt riktigt.

Vad det skulle va för "tyket" i det "bhemac" skrev, kunde jag aldrig riktigt förstå. Det var därför jag ställde min fråga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror väl att de flesta reageras på TS "tykna" ton, inte Bhemac som bara försökte hjälpa till. Jag älskar den vanligtvis hjälpsamma tonen på detta forum, denna TS behöver lära sig lite hyfs och vett..

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-06-27 på 6:35 PM, jronnblom säger:

 

Men du kanske kan avslöja det för oss andra? Jag får nämligen mitt sittbrunnskapell senare i veckan och har aldrig heller monterat ett :)

 

-J

Nja, det är ju ingen direkt "raketforskning" det handlar om, bara lite handlag och sunt förnuft. Själv skulle jag om jag skulle ta upp ett lite större hål i enkellaminat, först borra med ett vanligt spiralborr (TS:s cylinderborr vet jag inte vad hon menar med) ett mindre hål, kanske halva den slutliga diametern. Javisst, det kommer då att flisa sig lite. Därefter skulle jag prova med http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Skarverktyg/Metallborr/Koniskt-platborr-2000018456/

Går det bra utan flisor, skulle jag köra från båda håll tills den önskade diametern nästan uppnås i laminatets mitt.

Därefter skulle jag ta en finhuggen rundfil, alternativt med slipduk runt, i hålets storlek och forma hålet svagt timglasformat med mjuk övergång till den flata ytan.

 

Ett alternativ kan  vara http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Slip-och-Kap/Borr-slipmaterial/Roterande-fil-2000019624/

Som sagt, knappast ett avslöjande, bara sunt förnuft med vetskapen om att gelcoaten runt hål med avrundade kanter är tåligare än vid hål med vassa kanter.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan, Wingan säger:

Som sagt, knappast ett avslöjande, bara sunt förnuft med vetskapen om att gelcoaten runt hål med avrundade kanter är tåligare än vid hål med vassa kanter.

 

Tack för tipset! Har hört att gelcoaten håller bättre om man avrundar hålen lite men hade glömt bort det! 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-06-28 på 4:47 AM, Thallatha säger:

 

Det är väl sandwich i däcket. Dvs två lager glasfiberlaminat runt en kärna av balsa eller typ "Divinycell". det är väl knappast 30 mm glasfiberlaminat.

 

På bilden framgår ganska tydligt att det "bhemac" skrev var helt riktigt.

Vad det skulle va för "tyket" i det "bhemac" skrev, kunde jag aldrig riktigt förstå. Det var därför jag ställde min fråga.

Dom olika materialen har jag dåligt koll på. Dock så har jag mätt så gott det gick och ca 2,5-2,8 cm tjockt. 

Det som jag fick med i först var någon slags "kopp" där jag skulle skruva fast en tunnare mutter under? Men det var tekniskt omöjligt och skulle inte hålla, insåg att det skulle bli för klent. Så när jag frågade en mer kunnig person så köpte jag dessa istället (se bild)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan, Wingan säger:

Nja, det är ju ingen direkt "raketforskning" det handlar om, bara lite handlag och sunt förnuft. Själv skulle jag om jag skulle ta upp ett lite större hål i enkellaminat, först borra med ett vanligt spiralborr (TS:s cylinderborr vet jag inte vad hon menar med) ett mindre hål, kanske halva den slutliga diametern. Javisst, det kommer då att flisa sig lite. Därefter skulle jag prova med http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Skarverktyg/Metallborr/Koniskt-platborr-2000018456/

Går det bra utan flisor, skulle jag köra från båda håll tills den önskade diametern nästan uppnås i laminatets mitt.

Därefter skulle jag ta en finhuggen rundfil, alternativt med slipduk runt, i hålets storlek och forma hålet svagt timglasformat med mjuk övergång till den flata ytan.

 

Ett alternativ kan  vara http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Slip-och-Kap/Borr-slipmaterial/Roterande-fil-2000019624/

Som sagt, knappast ett avslöjande, bara sunt förnuft med vetskapen om att gelcoaten runt hål med avrundade kanter är tåligare än vid hål med vassa kanter.

Dremels små insatsverktyg med slipband är praktiska för att vidga sådana små hål i glasfiber.

Den här skulle nog passa bra för att vidga hålet till ett kapellbågefäste. Men var försiktig för avverkningsförmågan är enorm. Det går fort att få hålet för stort.

image.png.ce68c44e015f0064d103373cef998e89.png

Det finns liknande höghastighetsverktyg för billigare slant hos Classe, Jula m fl.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...