Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Castwebb

Byta motor ifrån 4,3l v6 till 5,7l V8

Rekommendera Poster

Hej. Jag har nu påbörjat ett motorbyte i min båt. Det är en Sunbird Corsica 185 (5,3m lång & 2,3m bred vikt ca: 960kg torr) som original har en 4,3l V6 på 175hk och ett OMC Cobra drev med det stora underhuset. Jag har för en vecka sedan köpt mig en 5,7l V8 på 260hk (2005) som har gått 180 timmar. Jag kommer under slutet av hösten, hela vintern och början av nästa år att demontera hela båten invändigt och dra ny el, reparera hela skrovet (om det finns skador) kolla över och reparera allt trä som är åtkomligt, koppla in nytt högtalarsystem, bygga ett nytt lock över motorn och lägga in en ny matta i hela båten. Drevet skall plockas isär och återställa till så gott som nyskick och motorn skall jag byta ut delar som vattenpump, slangar, filter, olja, tändstift mm. Jag kommer också bygga ett "silent choise" för att få njuta av V8:an när jag vill men samtidigt kunna tysta ner när man närmar sig hamnen etc. Men jag har lite funderingar som jag gärna skulle vilja få svar på.

Nr:1 kommer drevet att klara av den nya starkare motorn?

Nr:2 blir den nya motorn för tung för båten?

Nr:3 måste jag göra någon förstärkning av något slag?

Nr:4 vad är det som skiljer ett 4,3l drev ifrån ett 5,7l (utväxlingen kanske är annorlunda)?

Nr:5 Vad drar en 5,7l V8 i timmen

Nr:6 vilket varvtal är omtimalt för denna motor?

Nr:7 hur ställer man in förgasaren? (4-port Carter competition series 750 cfm)

Nr:8 vad skall jag har för propeller och vilken stigning (3 eller 4-bladig? Alu, stål, plast eller rostfri?)

Jag har säkert fler frågor och funderingar som jag skulle vilja veta men kommer inte på fler nu. Men jag är väldigt tacksam för de tankar, idéer, svar och åsikter ni har angående mitt projekt. Mvh Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du måste byta utväxling i drevet för att det ska bli bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu, Eld- säger:

Du måste byta utväxling i drevet för att det ska bli bra.

Byta utväxling? Vad är det som skiljer dreven emellan? Vad är det för utväxling på 4,3l drevet resp 5,7l drevet? Och vad gör skillnaden om jag inte skulle byta? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Castwebb säger:

Hej. Jag har nu påbörjat ett motorbyte i min båt. Det är en Sunbird Corsica 185 (5,3m lång & 2,3m bred vikt ca: 960kg torr) som original har en 4,3l V6 på 175hk och ett OMC Cobra drev med det stora underhuset. Jag har för en vecka sedan köpt mig en 5,7l V8 på 260hk (2005) som har gått 180 timmar. Jag kommer under slutet av hösten, hela vintern och början av nästa år att demontera hela båten invändigt och dra ny el, reparera hela skrovet (om det finns skador) kolla över och reparera allt trä som är åtkomligt, koppla in nytt högtalarsystem, bygga ett nytt lock över motorn och lägga in en ny matta i hela båten. Drevet skall plockas isär och återställa till så gott som nyskick och motorn skall jag byta ut delar som vattenpump, slangar, filter, olja, tändstift mm. Jag kommer också bygga ett "silent choise" för att få njuta av V8:an när jag vill men samtidigt kunna tysta ner när man närmar sig hamnen etc. Men jag har lite funderingar som jag gärna skulle vilja få svar på.

Nr:1 kommer drevet att klara av den nya starkare motorn?

Nr:2 blir den nya motorn för tung för båten?

Nr:3 måste jag göra någon förstärkning av något slag?

Nr:4 vad är det som skiljer ett 4,3l drev ifrån ett 5,7l (utväxlingen kanske är annorlunda)?

Nr:5 Vad drar en 5,7l V8 i timmen

Nr:6 vilket varvtal är omtimalt för denna motor?

Nr:7 hur ställer man in förgasaren? (4-port Carter competition series 750 cfm)

Nr:8 vad skall jag har för propeller och vilken stigning (3 eller 4-bladig? Alu, stål, plast eller rostfri?)

Jag har säkert fler frågor och funderingar som jag skulle vilja veta men kommer inte på fler nu. Men jag är väldigt tacksam för de tankar, idéer, svar och åsikter ni har angående mitt projekt. Mvh Johan

1. Det tror jag nog

2. Lägg dit viktskillnaden mellan motorerna så märker du hur den kommer att trimma.

3. Det märker vi :P

4. Ingen aning, borde väl du tar reda på eftersom det borde vara ditt intresse. 

5. https://goo.gl/XxNWHH

6.. Read the fucking manual!

7. Du skruvar på nålarna och sedan mäter vakumet i manifolden.

8. Förmodligen 4 bladig stål propp. Prova dig fram.

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilket jävla svar... Suck!!!

 

Fråga 4... Ja om det inte hade varit i mitt intresse hade jag väl inte frågat om det eller?

Fråga 6.. har jag en manual att tillgå? Antagligen inte, hade jag haft hade jag sluppit ställa den frågan också.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ska se om jag kanske kan hjälpa lite på vägen då. Ingen expert, men har spenderat många timmar framför datorn och läst på innan jag själv gett mig in på att byta något eller bygga om på min båt.

 

1. Drevet klarar sig säkert, men det beror på två ganska viktiga faktorer. Motorerna du byter mellan har olika effekt och med det olika vridmoment. Det ger ett annat RPM på propellern med andra ord. För att din nya motor ska må bra, ska du upp i ett visst varvtal, kanske runt 4,600 vid full gas.

Detta ger ett visst varvtal på propellern baserat på din utväxling. Har du 1:43 på ett V8 drev så har du 1:68 på V6, tex. (OMC). Du måste med andra ord justera propeller storleken efter varvet för att inte motorn ska gå dåligt eller drevet ta skada. Inte optimalt, men kan funka. Jag läste detta här

Men ta för säkerhets och dubbel kolla utväxlingen på drevet. Kan stå här Det är hela manualen i elektronisk version. Rekommenderar dig att köpa riktiga manualen. Blir till mkt hjälp i vinter. 

 

2. Skillnad i vikt på motorn är ca 55kg (160/214) på bilmodellerna (utan låda). Marin motorerna är ju lite mer stryktåliga och väger nog mer men procentiellt är det nog samma. Så inte värre än en yngre tonåring. Finns säkert nån jänkeexpert som vet exakt. Inget jag hade oroat mig över iaf. Finns många som gjort samma byte. Kolla här

 

3. Tror jag inte. Annan hålbild för motorn så lite filler eller nytt fundament för motorn när du är igång kanske. Läs mer här

 

4. Se 1.

 

5. WOT (fullt ös) 80l/h. Se mer här

 

6. 4600-4800

 

7. Förgasaren gör du bäst att läsa på om själv. Det är många variabler för att det ska bli bra. Har själv nyligen lagt ner timmar på min egna och ska köpa en "övningsförgasare" för att lära mig mer. 

Läs här eller mer generellt här

 

8. Vad gäller propeller så prova dig fram. Om du får rätt utväxling för din motor, så kan du alla gånger ha en 4-bladig iom att din båt är så lätt och inte belastar motorn lika mycket. Min båt väger 1500 tom och jag har 4-bladig stål 17" turbo prop och når 4200 rpm och 40 knop.  Lite lågt varv för motorn, men min motor är gammal. Ska nog prova 3-bladig stål med för att få upp varvet lite. 

4700 i varv, 17" prop, 1:43 växling och 20% slip (medel) hamnar du strax över 50 knop. 

Läs här, här och här

 

Hoppas åvan är till någon hjälp. Vore kul att få följa ditt arbete här på forumet med bilder och dyligt. Alltid roligt med eldsjälar som tar sig an gamla klenoder (OMC) osv. 

 

Lycka till

Redigerad av Capttellus
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-06-27 på 1:49 AM, Capttellus säger:

Ska se om jag kanske kan hjälpa lite på vägen då. Ingen expert, men har spenderat många timmar framför datorn och läst på innan jag själv gett mig in på att byta något eller bygga om på min båt.

 

1. Drevet klarar sig säkert, men det beror på två ganska viktiga faktorer. Motorerna du byter mellan har olika effekt och med det olika vridmoment. Det ger ett annat RPM på propellern med andra ord. För att din nya motor ska må bra, ska du upp i ett visst varvtal, kanske runt 4,600 vid full gas.

Detta ger ett visst varvtal på propellern baserat på din utväxling. Har du 1:43 på ett V8 drev så har du 1:68 på V6, tex. (OMC). Du måste med andra ord justera propeller storleken efter varvet för att inte motorn ska gå dåligt eller drevet ta skada. Inte optimalt, men kan funka. Jag läste detta här

Men ta för säkerhets och dubbel kolla utväxlingen på drevet. Kan stå här Det är hela manualen i elektronisk version. Rekommenderar dig att köpa riktiga manualen. Blir till mkt hjälp i vinter. 

 

2. Skillnad i vikt på motorn är ca 55kg (160/214) på bilmodellerna (utan låda). Marin motorerna är ju lite mer stryktåliga och väger nog mer men procentiellt är det nog samma. Så inte värre än en yngre tonåring. Finns säkert nån jänkeexpert som vet exakt. Inget jag hade oroat mig över iaf. Finns många som gjort samma byte. Kolla här

 

3. Tror jag inte. Annan hålbild för motorn så lite filler eller nytt fundament för motorn när du är igång kanske. Läs mer här

 

4. Se 1.

 

5. WOT (fullt ös) 80l/h. Se mer här

 

6. 4600-4800

 

7. Förgasaren gör du bäst att läsa på om själv. Det är många variabler för att det ska bli bra. Har själv nyligen lagt ner timmar på min egna och ska köpa en "övningsförgasare" för att lära mig mer. 

Läs här eller mer generellt här

 

8. Vad gäller propeller så prova dig fram. Om du får rätt utväxling för din motor, så kan du alla gånger ha en 4-bladig iom att din båt är så lätt och inte belastar motorn lika mycket. Min båt väger 1500 tom och jag har 4-bladig stål 17" turbo prop och når 4200 rpm och 40 knop.  Lite lågt varv för motorn, men min motor är gammal. Ska nog prova 3-bladig stål med för att få upp varvet lite. 

4700 i varv, 17" prop, 1:43 växling och 20% slip (medel) hamnar du strax över 50 knop. 

Läs här, här och här

 

Hoppas åvan är till någon hjälp. Vore kul att få följa ditt arbete här på forumet med bilder och dyligt. Alltid roligt med eldsjälar som tar sig an gamla klenoder (OMC) osv. 

 

Lycka till

Jätte tack för att du har tagit dig tid till att googla och söka för att hjälpa mig för att få svar på mina frågor. Jag skall absolut hålla dig uppdaterad med bilder och text i mitt byggande. 

Vad gäller utväxlingen så har jag en 21/19 utväxling och vill ha 21/16 (som v8:n skall ha) så nu gäller det att få tag på sånna drev, helst låna av någon eller få tag på ritningarna för tillverkning av dreven. Jag har en bekant som tillverkar dreven till mig om han får måtten för jag vill inte gärna lägga 8000 på drev. Jag återkopplar när jag har mer info och åter igen tack för svaren det gör att jag får mer driv att jobba på med projektet. Tidsplanen är att båten skall sjösattas nästa år. Mvh Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-06-27 på 1:50 AM, Capttellus säger:

Vet inte om jag fick med denna länken i förra inlägget. Där står mycket matnyttigt om OMC drev.

http://www.marineengine.com/boat-forum/archive/index.php/f-4-p-5.html

 

Lycka till (igen) :rolleyes:

Tack så mycket. Kanon riktigt mycket information, den sidan har jag vart inne på mycket men aldrig hittat den. Tack mvh Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen fara. Jag har själv suttit och letat information och då kommer man över många bra sidor. Jag har börjat spara dem och kategorisera så jag inte behöver leta två gånger...;)

 

Johan

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns kit för att montera ett Alpha-drev på en OMC-sköld. Sök på Sterndrive Engineering och OMC. Sedan har jag hört, med vet ej, att en Alpha-sköld har samma håltagning som en OMC Cobra (men vet alltså ej).

 

Det är vridet som knäcker drevet, inte effekten. Med andra ord kan du koppla nog koppla ditt nuvarande drev till en V8 om du gasar med insidan av skallen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...