Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
niklasniklas

Kylaggregats-fråga AUS eller SEC, eller helt utan?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej!

 

Förutsättningar:

Segelbåt 70 tals.

gammal befintlig isbox 

(tror detta är välisolerad, då vi levt på 2 kassar is i ca 5-6 dagar)

Just nu bara 145ah vått förbruknings-batteri. Kanske utökas i vinter, om plats för batteri hittas

Orginalmotor, med endast 30ah generator

Regulator till solcell inköpt... men inte själva solcellen.... osäker på var på båten den skall monteras/storlek....

 

 

Nu till frågan...

vilket kylaggregat skall man välja?

läser att AUS inte alltid funkar med solpanel på ett tillfredställande vis....

samma gäller SEC?

 

tänker på generatorn... 30ah är visserligen 30ah.... men kommer generatorn orka trycka upp spänningen, så kompressorn startar? Man kör ju inte så många timmar motor... tänker att batterierna behöver en hel del... :)

Någon som har praktisk erfarenhet? 

(Teorin är oftast inte samma...;) )

 

"Vanliga"

http://www.marinaman.se/pentry-vvs/kyla/kylaggregat/waeco-coldmachine-cu5507

 

SEC:

http://www.marinaman.se/julrea/komfort-ombord/classic-compact-2001-sec

 

AUS

 

http://www.marinaman.se/pentry-vvs/kyla/kylaggregat/kylaggregat-3201-asu

 

 

Obs...

gällande vilken kedja jag köper kyls hos, har ingen betydelse i nuläget.... 

jag bara länkar för att ni skall se skillnad på de olika tillbehören, om några funderingar finns....

 

Otroligt stort tack på förhand! ;)

Redigerad av niklasniklas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Just det...

 

orginalmotor betyder Md2... 

15 (17) hk början 70 tal....

6,5tons båt....

 

så nä... jag byter inte generator till 60-90 ampere då jag vill ha lite kvar kraft till propellern...*skrattar*

Redigerad av niklasniklas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo många har kopplat bort ASU funktionen pga solpanelerna. Solpanelerna lurar ASUn att kyla ner extra mycket när solpanelerna ger ström, det blir helt enkelt onödigt kallt.

Prisskillnaden för att få ASU är ca 3tkr. För de pengarna får man både batterier och solpaneler. Dessutom är det effektivare att lagra energi i batterier än i kyla.

Väjer man det enklare aggregatet som säkert räcker om man inte ska ha en jättebox så är mellanskillnaden 4500kr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ASU är ju egentligen bara ett sätt att lagra energi.

D v s ett batteri. Det blir billigare att köpa ett extra batteri, som dessutom kan användas att lagra energi till mycket mer än bara kylen.

 

Köp en solpanel, 50-100w och en regulator på 10A så kommer du att kunna köra kylen utan problem men man får aldrig för många batterier, köp ett till!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kan ju då tyckas onödigt med extrafunktion som ASU på kylskåp då man har solcellsapaneler.

Man ovetandes om det jag haft den kombon i många år.

 

Isotherms kylskåp och boxar med ASU fungerar så att de kör kompressorn på fulla varv då spänningen överskrider 13,7 volt, alltså då generaton laddar, man har landström eller då det är ordentligt solsken (om du har solpaneler). Då lagras överbliven kyla i en kylackumulator under frysfacket.

När spänningen sjunker under detta värde går kompressorn ned på "sparlåga" och använder sig av den lagrade kylan.

 

Under de senaste helgerna, förutom midsommarhelgen, som regnade bort (i vanlig ordning), har jag kollat upp detta litet mer.

Det händer allt som oftast att kylskåpet går upp i effekt då solcellspanelens regulator höjer spänningen över 13,7v, men det är relativt korta stunder, max en timma, inte tillräckligt för att frysa mjölken eller göra margarinet stenhårt.

Men detta var då under rätt så solrika dagar. Exempelvis idag är spänningen inte alls lika hög, ävensom mina paneler laddar in en och annan ampere.

 

Rädslan i de diskussioner har då varit att ASU kylskåpen skulle gå på fullvarv och då ladda ur batterierna och dessutom frysa mat och vissa vätskor i kylen när spänningen steg över 13,6 volt... tja vad säger man om det?

För att spänningen skall stiga måste ju någonting, laddare, generator eller solcellspanel ladda in en del ström i batteribanken, som då även till viss del höjer spänningen, eller rättare sagt effekten, eftersom man med en högre ström kan sänka spänningen... säkerligen missförstår ni mig... Nåväl, risken att tömma batterierna på effekt då man samtidigt laddar in en del stämmer inte med min sätt att betrakta Ohms lag, även om en solcellspanel laddar in mindre än vad kylskåpet drar så normaliseras ju snart detta då spänningen snart sjunker...

 

Det är nog lätt att hamna i ett och annan tankefel här.

 

Sedan är det ju i allmänhet så att de dagar man har mycket solsken, är det också varmt i luften, kylskåpet för jobba mer, och under tid förbrukad det mer ström.

 

Nu blir det litet "elsallad" här men effekt, ström och spänning om vartannat, men känner att pedagogiken ligger kvar i ett annat tangentbord... Så om du skall missuppfatta mig, gör det på rätt sätt!;) Eller så gör jag en "Trump" 

-Nej det har jag aldrig sagt, bara skrivit på Instagram...

 

Och om det skulle vara ett stort problem kan man på flera (inte alla) solcellsregulatorer sänka spänningen till exempelvis max 13,6v.

 

Hursomhelst tar inte mina batterier slut, jag har 260Ah, hade säkert klarat mig med hälften.

Men jag kan tänka mig att det blir problem med ett vanligt fritids- eller marinbatteri på 75Ah.

Men det är väl ingen som tror man kan driva ett kylskåp enbart på ett sådant om än med solcellsladdning?

 

Det skulle vara om ASU-funktionen hakar upp sig och kör skåpet på full effekt även då solen gått i moln...

 Men klart man behöver kanske inte spara på strömmen ombord då man har ett  överflöd, och kan då spara in den extrakostnad som ASU-funktionen kostar, och köpa solcell eller bättre regulator för de pengarna.

 

Nu har jag redan ett ASU-skåp, men skulle nog köpt ett likadant igen om det vore aktuellt, eftersom jag tänker som så att min båt inte är en "solskensdäjkruser", utan en allvädersbåt som används maj till oktober i ur och skur, vardag som söcken, och det är ju trevligt då solen skiner, (och höjer spänningen till 13,7 volt) men det gör den inte var dag, så då kan det vara bra med denna till synes onödiga finess.

 

Och naturligtvis skulle jag ju aldrig erkänna att jag köpt fel grejer och installerat ombord...

 

Nu var det så att nuvarande båt hade ett Isotherm utan ASU, och jag hade ett ASU-skåp ståendes i källaren som jag egentligen skulle sälja, varför jag istället sålde det utan ASU.

 

Frun upptäckte att facken och hyllorna var bättre i ASU skåpet, det var lättare att få plats med mjölkpaket och margarinaskar. Det jan ju iofs bero på "årsmodellen". Rent teoretiskt kan det ju bli lägre höjd inunder kylfacket på ett ASU-skåp, men jag tog aldrig fram måttbandet.

 

Summa summarum:

Mina subjektiva funderinar:

ASU-kylskåp är överkurs om man har stora batteribanker, 200Ah och mer, och ordentligt med solcellsladdning 200W och mer, eller ständigt eller ofta har landström eller gör många motortimmar per dygn.

 

Med medelstor solcellspanel, under 100W eller ingen alls, med en batteribank runt 100Ah, segelbåt eller mindre motorbåt  med lite motorgång och sällan landström, tror jag däremot att man skall ha ASU, men vara beredd att ställa över skåpet i manuellt läge de få gånger solcellsregulatorn höjer spänningen över 13,7 volt.

 

Och som sagt, subjektiva men erfarenhetsmässiga och välgrundade antaganden, inga laboratoriemässiga beräkningar.

 

Så trådskapare Niklasniklas skall välja ett Isotherm med ASU, eller liknande från annan tillverkare!

..

Redigerad av Georg_Ohm
rätat flesvningar.
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Något som aldrig nämns i dessa ASU diskussioner är VAR kylmagasinet sitter, på mitt kylskåp sitter kylmagasinet utanför kylen och inte inne i själva skåpet och jag har aldrig dessa djupfrysningsproblem när kompressorn går hela tiden utan ASU fungerar nog som det är tänkt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Olten säger:

Något som aldrig nämns i dessa ASU diskussioner är VAR kylmagasinet sitter, på mitt kylskåp sitter kylmagasinet utanför kylen och inte inne i själva skåpet och jag har aldrig dessa djupfrysningsproblem när kompressorn går hela tiden utan ASU fungerar nog som det är tänkt.

Jag har väl inte tittat så noga på baksidan av mitt skåp.

Jag har ju alltid trott att det är den stora genomiskalla platta grejen under kylfacket, eller är det den vanliga evaporatorn?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det ganska många som inte tycker att de har någon nytta av ASU i kombination med solpaneler och en del har haft problem.

Men den viktigaste aspekten är väl pengarna. 3000kr extra för ASU. För de pengarna får man 100W solpanel och 2x80Ah batterier. De extra batterierna kan hålla igång kylen 3-4 dygn utan någon laddning. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan, bhemac säger:

Nu är det ganska många som inte tycker att de har någon nytta av ASU i kombination med solpaneler och en del har haft problem.

Men den viktigaste aspekten är väl pengarna. 3000kr extra för ASU. För de pengarna får man 100W solpanel och 2x80Ah batterier. De extra batterierna kan hålla igång kylen 3-4 dygn utan någon laddning. 

MOT bättre vetande! (i alla dessa ords betydelse).

Men jag följer inte lägsta motståndets väg.

Till och med 3500kr skillnad mellan Isotherm Cruise med ASU 8990kr och utan ASU 5490, idag hos Hjermans.

Men jag vidhåller att det är minsann inte alla dagar man har full laddning av sina solcellspaneler, eller har plats att klä hela rufftaket med sådana.

Och med risk att vara tjatig, så har det fungerat väldigt bra under alla år med endast 50W panel och antik PWM-regulator. Återstår dock att se hur det blir med 250W och MPPT-regulator.

Men då lågtrycken står i kö utanför de brittiska öarna under större delen av den korta sommaren som för det mesta regnar bort, så tror jag nog ändå att ASU-automatiken är bra, ävensom jag kanske inte lagt 3500kr extra för dessa tre bokstäver.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att köra en diesel obelastad för att ladda batterier är vansinne och ska ses som en ren nödåtgärd. Dessutom så ska man ha laddningsutrustning så man kan ladda fullt under ett par timmar, vilket ganska få har. 

Även om det är mulet så ger solpanelerna lite ström. När man säger att en 100W panel i genomsnitt ger 400Wh/dygn så inkluderar det de mulna dagarna. Få ligger väl dessutom stilla 3-5 dagar pga dåligt väder.

Under hösten är det skillnad, då ger solpanelerna mindre.

Den enklaste och bästa lösningen är i sådan fall ett bensindrivet elverk. Alternativet är ju ett gasolkylskåp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, bhemac säger:

Att köra en diesel obelastad för att ladda batterier är vansinne och ska ses som en ren nödåtgärd. Dessutom så ska man ha laddningsutrustning så man kan ladda fullt under ett par timmar, vilket ganska få har. 

Även om det är mulet så ger solpanelerna lite ström. När man säger att en 100W panel i genomsnitt ger 400Wh/dygn så inkluderar det de mulna dagarna. Få ligger väl dessutom stilla 3-5 dagar pga dåligt väder.

Under hösten är det skillnad, då ger solpanelerna mindre.

Den enklaste och bästa lösningen är i sådan fall ett bensindrivet elverk. Alternativet är ju ett gasolkylskåp.

För tre-dyra somrar sedan, lagunen mellan Alvö och Persholmen, i Bohuslän, väst om Bovallstrand.

Stämmningen förtätades, lynchstämmningen, vid Alvö låg det en båt med maskin i gång, det var ingen diesel, och det var ingen 4-cylindrig motor, ej heller en europeisk båt men väl en 26-27 fots  motorbåt.

Timmarna gick, visserligen låter ostämmda V-8:or rätt gôtt när de går på förhöjd tomgång, men det vill man inte höra i en naturhamn, två eller tre timmar i sträck. Efter illa förtäckta hot om sänkning, avlivning och att trassla in saker i båtens propeller stängdes motorn till slut av, under applåder och jubel, vad gör man inte för grannsämjan?

 

Två somrar sedan, en rätt stor motorbåt, runt 35 fot med en hel familj ombord, Kalvö utanför Havstensund, ett himla oväsen, min odämade B&S på Klippon är tystare, det var ett elverk, elvärk!! Jo det var absolut tvunget att ha detta igång, fritösen gick inte på 12v. Men klart, den mixade doften av dåligt förbrända bensinavgaser mixat med fritös ger en ny dimension av en annars strålande kväll i norra Bohuslän.

 

Solcellspanlerer är tysta, och de luktar inte illa!

De förbrukar heller varesig bensin, diesel eller vänskapen med nya grannar.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu, Georg_Ohm säger:

För tre-dyra somrar sedan, lagunen mellan Alvö och Persholmen, i Bohuslän, väst om Bovallstrand.

Stämmningen förtätades, lynchstämmningen, vid Alvö låg det en båt med maskin i gång, det var ingen diesel, och det var ingen 4-cylindrig motor, ej heller en europeisk båt men väl en 26-27 fots motorbåt.

Timmarna gick, visserligen låter ostämmda V-8:or rätt gôtt när de går på förhöjd tomgång, men det vill man inte höra i en naturhamn, två eller tre timmar i sträck. Efter illa förtäckta hot om sänkning, avlivning och att trassla in saker i båtens propeller stängdes motorn till slut av, under applåder och jubel, vad gör man inte för grannsämjan?

 

Två somrar sedan, en rätt stor motorbåt, runt 35 fot med en hel familj ombord, Kalvö utanför Havstensund, ett himla oväsen, min odämpade B&S på Klippon är tystare, det var ett elverk, elvärk!! Jo det var absolut tvunget att ha detta igång, fritösen gick nämligen inte inte på 12v. Men klart, den mixade doften av dåligt förbrända bensinavgaser mixat med bränd frityrolja ger en ny dimension av en annars strålande kväll i norra Bohuslän.

 

Solcellspanlerer är tysta, och de luktar inte illa!

De förbrukar heller varesig bensin, diesel eller vänskapen med nya grannar.

..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu handlar ju inte frågan om att köra fritösen en fin sommarkväll utan om att ladda batterier max en timma tex i oktober när det är mulet och regnigt och solen inte på långa vägar lyser tillräckligt för att ge någon el.

Att ladda batterier med ett elverk är inget problem om man ligger inblåst. Det ska inte låta mer än en motorrumsfläkt. Betydligt värre om man ska köra en stor diesel ett par gånger per dygn för att ASUn ska bli nöjd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan, bhemac säger:

 Betydligt värre om man ska köra en stor diesel ett par gånger per dygn för att ASUn ska bli nöjd.

 

Vet inte hur du resonerar här eller om du inte inser hur den fungerar.

 

Grundidén med ASU-funktionen är att när batterierna börjar bli laddade, spänningen stiger och batterierna inte kan ta emot all ström från generatorn, så kör man kompressorn på överskottsströmmen som generatorn kan leverera och kyler ner kylelementet (kylklampen) extra mycket (-7 grader om jag kommer ihåg rätt). Om kylmagasinet hinner bli helt genomfruset så behöver kylen inte köra mer på ett bra tag, kylen kan klara sig nästan hela dagen.

 

Man får alltså kyla utan att offra ström från batterierna ett bra tag efter att motorn stängts av. Visst, teori och praktik kanske inte följer varandra till 100%, men jag tycker funktionen fungerade alldeles utmärkt. Och även om solcellerna skulle trigga funktionen när batterierna är fulladdade, so what?

 

Det kanske vore bra om dom som tycker något om funktionen faktiskt har egen erfarenhet också och inte bara "har hört" att den suger. Om alternativet är att montera ännu en solcell någonstans och bära in 30kg batterier skulle jag 7 dagar i veckan välja ASU. Grundfrågan är ju om ASU är värt extrapengarna eller inte och där kan vi hjälpa TS med egna erfarenheter.

 

Dom problem jag upplevt är att man riskerar att en del kylvaror fryser. Jag hade då en kylbox av segelbåtstyp med lucka upptill. Frusen mjölk t.ex. är inte en höjdare när man ska ta den. Läser man installationsanvisningarna (för segelbåtsbox) så bör man avskärma utrymmet där kylklampen sitter med en mellanvägg och låta lagom mycket kalluft rinna in i resten av kylutrymmet och s.a.s. portionera ut kylan. Men det hade inte jag. Mina kylvaror låg mot elementet och frös, men man lärde sig efter ett tag vilka varor som kunde ligga närmast.

 

I min nuvarande båt har jag en SEC-kyl i stället, men har ännu inte tillräcklig erfarenhet för att ge ett riktigt utlåtande. Principen är densamma, men i stället för ett stort extramagasin i kylelementet så kyler man ner matvarorna till bara någon enstaka plusgrad vid motorkörning. Matvarorna agerar alltså kylmagasin i stället. En orsak till att jag inte riktigt kan kommentera funktionen än är att man har en temperatursensor som sitter i själva boxen en bit ifrån kylelementet (ASU mäter bara kylelementets temperatur, inte boxens, i vart fall i segelbåtsutförande). Det betyder att det påverkar det hur man packar matvarorna också. Blir sensorn "inbakad" och isolerad med varma varor så blir elementet iskallt och minusgraderna kommer krypande. Men med lite mer experimenterande med hur man bör packa, så kanske...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen skall det tilläggas att ASU-funktionen inte körs hela tiden man har hög spänning utan när kylmagasinet når sin lägsta temp (-14) så slutar kompressorn att gå oavsett spänningsnivå. Man kan ofta tolka inlägg i ämnet som att den går oavbrutet om t.e.x solpaneler levererar energi men så är det alltså inte. Sen står det tydligt att manuella läget är bra t.e.x vid laddning från solpaneler så även där är det enkelt. Man kan även här i vissa trådar tolka det som att man fått stänga av en viktig funktion men det är ju ett naturligt val med ett enkelt knapptryck.

Även jag väljer ASU före batterier, batterier är tunga. Mitt ASU som kom med köpet av båten är ett helt normalt kylskåp på insidan med kylmagasinet någonstans bakom köksskåpen tillsammans med kompressorn. Även om det står på med batteriladdning i en vecka så fryser inte maten utom i frysfacket men den är bara ett par plusgrader i skåpet. Hade några halvliters Loka mineralvatten på snabbkylning i det lilla frysfacket (evaporatorn) och glömde bort dom, la ut dom i själva skåpet för att se om dom tinade och det gjorde dom men det tog 30 timmar och då var det fortfarande isbitar i vatttnet. Under hela den tiningsprocessen så var stationär batteriladdningen på och därmed ASU-funktionen. Var 10 dag så avfrostas också ASU kylskåp automatiskt under förutsättning att man inte stängt av och/eller brutit strömmen för då startar räkneverket om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har varit många trådar på forumen om problemen med ASU/solpaneler. Jag är inte särskillt intresserad men när folk har bett mig kolla på sin installation som de inte tycker fungera som den ska, så har jag fått sätta mig in i problematiken.

Vad som händer är att när solpanelerna laddar batterierna och de börjar bli fulla så stiger spänningen och ASUn tycker det är dags att gå in. Om då inte solpanelerna kan ge tillräckligt med effekt så hoppar ASUn ur. Spänningen stiger och ASUn går in igen. Detta händer gång på gång under dagen och mjölken fryser. De flesta verkar lösa problemet genom att stänga av ASUn. 

I en bra solcellsregulator kan man ställa spänningarna och på så vis lösa problemet. En "vanlig" regulator brukar ha en floatspänning på 13,6V, då skulle inte ASUn gå in men det verkar som de här 13,7V som är gränsvärdet för ASUn inte alltid stämmer. Det hade varit mycket bättre "triggerspänningen" hade varit ställbar.

AGM brukar vilja ha 13,8V som float, då blir det ännu sämre med ASU.

 

ASU kom till när solpaneler var ovanligt och batteribankarna betydligt mindre än idag. Det var en utmärkt funktion, framförallt för motorbåtar med flera timmars motorgång per dag. 

Idag är det annorlunda.

Att lagra energi i kyla är inte speciellt effektivt, det är betydligt bättre att lagra i ett batteri. Det mest effektiva sättet att lagra kylenergi är att frysa vatten dvs byta aggregationstillstånd men batteri är förfarande bättre.

Det behövs inga 30kg batterier för att ersätta ASU funktionen. Som bäst kan ASUn lagra kyla för en dag. Med el behöver vi då runt 12Ah och då skulle ett 24Ah batteri räcka (typ 7kg)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har en relativt gammal (mer än 15 år) vanlig Isoterm-kompressor i en segelbåt, har funkt hur bra som helst med en 50 W solcell (som kan riktas mot solen) och 160 Ah batteribank samt ca. 2x15 minuters motorgång dagligen med en 30 A generator. Någon gång per år har vi kompletteringsladdat med landström eller genom att gå med motor lite längre tid än vi egentligen behövt.

 

Vi är ganska strömsnåla med led-lampor och utan tv-tittning, men med plotter, vindinstrument, autopilot, laddning av telefoner och surfplattor och en del radio.

 

Jag har svårt att se att ASU är värt pengarna i en segelbåt, eller om ASU:n ens tillför något. Funktionen kräver ju att man har ett överskott på elenergi och det får man ju sällan när man seglar.

 

Ett extra 80 Ah batteri gör att kylen mm. el-förbrukning ombord räcker ca. två dygn extra vid dåligt väder utan motor-laddning och att lyfta i och ur ett 30 kg batteri var femte, sjätte år är inte särskilt jobbigt faktiskt. En större batteribank gör dessutom att batterierna lever längre eftersom de inte laddas ur så djupt.

 

Googla med följande söksträng så får du fram mycket info om ASU som skrivits här på MG.

ASU site:maringuiden.se/forum

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här beskriver Thermoprodukter att dagens asu fungerar ihop med solceller.

 

"Isotherm ASU, perfekt med solceller eller landström. Om även den svagaste laddning kommer från solceller eller en batteriladdare, så känner Isotherm ASU det och kan dessutom skilja detta från den kortvarigare men kraftiga laddningen från båtmotorn. Därför laddas då kylmagasinet långsamt och precis i den takt som strömalstringen från solcellerna medger."

 

http://www.thermoprodukter.se/layout/current/docs/ASU.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...