dspj 7 Postad 25 Juni , 2017 En utombordare provkörs i tunna. På tomgång är skvallerstrålen fin med bra tryck. Men när jag ökar varvtalet så MINSKAR alltså trycket i strålen och upphör nästan. Min logik säger att trycket i strålen ska stå i direkt proportion till varvtalet (eg. Kylbehovet). Enda undantaget möjligen vid kallstart och tomgång, då någon termostat möjligen skulle spärra flödet för att snabbare nå arbetstemperatur. Eller är jag bara okunnig och skvallerstrålen just ett skvallrande bi-flöde till det huvudsakliga kylflödet - som absorberar all genomflödeskapacitet vid gaspådrag (och skvallerstrålen därmed sinar) Frågan alltså: bör jag felsöka/åtgärda ... Eller bara lära mig mer om utombordare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 189 Postad 25 Juni , 2017 Skvallerstrålen utgör bara en bråkdel av det totala kylvattenflödet. Däremot kan jag inte svara på hur flödet där ska förändras med varvtal/gaspådrag. Jag tittar mest åt andra håll än ner på motorn när jag är ute med båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 25 Juni , 2017 Troligen skit i det lilla hålet där strålen kommer ut, högre tryck på högre varv något ligger inne och täpper. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser