Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
dspj

Skvallerstråle MINSKAR med ökat vartal ??

Rekommendera Poster

En utombordare provkörs i tunna. På tomgång är skvallerstrålen fin med bra tryck.

Men när jag ökar varvtalet så MINSKAR alltså trycket i strålen och upphör nästan.

 

Min logik säger att trycket i strålen ska stå i direkt proportion till varvtalet (eg. Kylbehovet). Enda undantaget möjligen vid kallstart och tomgång, då någon termostat möjligen skulle spärra flödet för att snabbare nå arbetstemperatur.

 

Eller är jag bara okunnig och skvallerstrålen just ett skvallrande bi-flöde till det huvudsakliga kylflödet - som absorberar all genomflödeskapacitet vid gaspådrag (och skvallerstrålen därmed sinar)

 

Frågan alltså: bör jag felsöka/åtgärda ... Eller bara lära mig mer om utombordare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skvallerstrålen utgör bara en bråkdel av det totala kylvattenflödet. Däremot kan jag inte svara på hur flödet där ska förändras med varvtal/gaspådrag. Jag tittar mest åt andra håll än ner på motorn när jag är ute med båten. :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Troligen skit i det lilla hålet där strålen kommer ut, högre tryck på högre varv något ligger inne och täpper.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...