Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
KillerBoo

Merc 50 Problem m killswitchkabel

Rekommendera Poster

Hejsan,

Har en gammal Merc 50 på pendlarbåten.

Skulle iland och handla lite och startade motorn u problem.

Under uppvärmningen lossade jag förtöjningar och skulle just åka när motorn tvärdog precis som om jag vridit av tändningen.

Lokaliserat felet till gul/svart kabel till killswitchsystemet. Lossar jag kabeln fr CDI-boxen startar o går motorn som vanligt som en klocka men då går den ju naturligtvis inte att stänga av (med annat än att choka till den kvävs)

Hur går jag vidare nu?

Ligger felet i tändningslåset eller dödmansgreppet eller nånstans i kabelstammen? Eller kan det vara så illa så det ligger i boxen?

Ska ta isär reglaget o kolla switchen men det är ju bara en vanl vippbrytare så vad kan fallera där?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter lite mätning har jag fortf inte löst problemet:

Med tändningen på samt nödstoppet inaktivt (alltså i det läge motorn normalt går) har jag 12.7 volt på den lösplockade svartgula kabeln som ska anslutas till CDI:n

 

Bryter jag tändningen får jag spänningslöst på nämnda anslutning.

 

Rycker jag nödstoppet får jag spänningslöst.

 

Motorn startar med kabeln lossad men stannar/startar ej med densamma ansluten.

 

Det säger mig inte mycket mer än att tändningslås samt nödstopp verkar fungera som tänkt? Eller ska förhållandet vara tvärtom, spänning på när man rycker nödstoppet/bryter tändningen? Men det skulle isf betyda att det ligger 12v konstant när man inte anv båten?

Ligger felet i CDIn då månne?

Eller mercuryswitchen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...