Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Thule

En riktig skitfråga - grunder för en proper tömning?

Rekommendera Poster

Hej, har köpt en ny båt (Aquador 23 HT) med självfall i tanken och på vår tidigare fick man använda sig av en pump när man tömde på internationellt vatten. Då var det självklart när man var klar och tanken tom. Har läst om några som har mätare på sina tankar men det är inget jag har eller är aktuellt att installera utan jag behöver lära mig grunderna :) 

 

Så när jag har öppnat ventilen så ska det med självfall tömmas själv, innebär det att tanken lutar åt det håll som utsläppshålet är? Behöver man köra båten framåt eller kan man ligga stilla och göra det? Behöver man pumpa på toans tömningsläge för att ge extra skjuts? 

 

Som sagt en riktig skitfråga men jag vill lära mig hur nya båten fungerar från grunden. 

 

Ytterligare en fråga som jag är säker på att jag kan klämma in här är hur en optimal trimning av drev och trimplan och hastighet ska vara när man kör i lite gropig sjö? Vår tidigare båt som var halvplanade plöjde dessa typ av vatten utan några konstigheter och gå ner i 7 kn med nya båten är inte något jag e sugen på. Testade i söndags att dra på lite (från 21kn till 24kn och tyckte den tog sjön bättre då). Någon som har några förslag? 

 

Stort tack på förhand! 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skiten brukar rinna ut om man öppnar kranen.

Man kan knacka på tanken för att höra vilken nivå skitvattnet har.

Bara man inte glömmer att tömma tanken en höst - som jag gjorde. På våren gick det inte att öppna bottenkranen. Att lösa det problemet var ett äventyr i sig. :o

Har man två så olika frågor, är det bättre att skapa två trådar.Det blir bara rörigt annars.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, har en syster båt, Flipper 705 ht, med VP D3 190 har ej tömningstoa utan porta potti, du får väl absolut inte tömma längre, du  måste gå till tömningsstation vad jag föstår

Beträffande drev och trimning så är tipset att du testar dig fram, själv börjar jag alltid med drevet minus 5 längst in för att sedan trimma ut till +-0 som brukar vara lagom, trimplanen får du testa det är väldigt beroende på om det är sidvind motvind eller medvind, lycka till med nya båten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Jiel, du missade kanske förutsättningen i den inledande tråden? "-På internationellt vatten".

Där får man tömma bajs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej TS, hur ofta åker du på internationellt vatten med en AQ 23?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är bara att öppna ventilen.

Du kan sedan låta den vara öppen ett tag om du vill ifall ett toapapper ställt till det lite så det rinner ut sakta. Men bara på internationellt vatten som du skrev; något annat är inte tillåtet och jag skulle själv aaaaaldrig tömma på t ex en stor fjärd vilket är ju förbjudet idag. Att tömma i en vik är inte bara förbjudet utan också sjukt äckligt eftersom vattenomsättningen är lägre och badande människor fler. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varje gång jag ska tömma - allt annat är olagligt. 

  • Gilla 2
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har funderat på om man kan tappa upp en dunk eller PET-flaska med "internationellt vatten" som man kan använda i olika sammanhang.B)

Det finns ju pilgrimer som tar med sig heligt vatten hem från olika platser, så varför inte internationellt vatten?

 

Och vad är det som avgör om jag nu tömmer på internationellt vatten och skiten driver in mot nationellt vatten? jo havsströmmarna! Så även där måste man ju räkna med avdriften! man måste alltså ha viss kunskap i oceanologi, eller iallafall om havsströmmarnas utbredning.

En smily till: -_-

..

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan, Thule säger:

Varje gång jag ska tömma - allt annat är olagligt. 

testade du mina tips om trimplan och drev?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Blev lite nyfiken så en följdfråga off topic; hur långt ut måste man (i sthlmsregionen) för att hamna på internationellt vatten?

Redigerad av hbengtsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Överallt; tolv nautiska mil från land. Inte bara fastland; dvs halvvägs till Åland..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan, Peter_K säger:

Överallt; tolv nautiska mil från land. Inte bara fastland; dvs halvvägs till Åland..?

I princip, ja. Men det som gäller är linjen i sjökortet. 

I Halland är det ganska enkelt att komma ut på internationellt vatten. Värre i Jönköping.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan, bhemac säger:

I princip, ja. Men det som gäller är linjen i sjökortet. 

I Halland är det ganska enkelt att komma ut på internationellt vatten. Värre i Jönköping.

Det har nog en del att göra med att Jönköping inte ligger vid kusten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan, Peter_K säger:

Det har nog en del att göra med att Jönköping inte ligger vid kusten. 

Inte?

Jag är dåligt uppdaterad, kanske man gjort som med Kiruna, flyttat hela stan? men på den tiden jag läste om Sveriges geografi låg Jönköping vid norra kusten, av Vättern. Men troligtvis ligger väl den stan kvar där, det är ju så himla religiöst i området att inga "underjordiska krafter" förmår flytta den staden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vättern har ingen kust.

Det är en sjö. 

Att kalla en insjöstrand för "kust" blir bara larvigt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att nå internationellt vatten från Jönköping går men det är fan så mycket mer än 12M. Därför är det värre.

"Kusten är mellan hav, eller ibland mellan en större insjö och land." Så även Vättern har kust. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
54 minuter sedan, bhemac säger:

Att nå internationellt vatten från Jönköping går men det är fan så mycket mer än 12M. Därför är det värre.

"Kusten är mellan hav, eller ibland mellan en större insjö och land." Så även Vättern har kust. 

Det beror ju lite vad som avses med "större" insjö (Vättern är inte gigantisk med internationella mått); men skit samma. Vill du missförstå, så gör det om du tycker det är kul. Att säga "Vätterns kust" är iaf främmande för mig. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Definitionen kommer från Nationalencyklopedin. För mig som helst håller mig på Vänern så använder jag aldrig ordet kust om Vänerns stränder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan, bhemac säger:

Definitionen kommer från Nationalencyklopedin. För mig som helst håller mig på Vänern så använder jag aldrig ordet kust om Vänerns stränder.

Japp; men som jag påpekade står det inte var gränsen för en "större" sjö går. Det får man tolka in själv då gissar jag, men det blir en annan tråd (?) ifall folk säger "kust" om Vätterns strand. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 26 juni 2017 på 13:17, Jiell säger:

testade du mina tips om trimplan och drev?

Hej, har nu varit ute i 10 nätter under semestern och kommit underfund med trimplan och olika vattenförhållande. Bästa när det går lite sjö är att stå på har jag märkt, surfa över vågorna i 23 kan ca. Värre med svall på nära håll från tex Vaxholms färjor osv då brukar jag dra ner på fart för familjens bästa. Vid start fäller jag alltid ner trimplanen Max och när jag börjar plana upp helt och sedan finjustering efter förhållande. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-06-26 på 16:17, bhemac säger:

I princip, ja. Men det som gäller är linjen i sjökortet. 

I Halland är det ganska enkelt att komma ut på internationellt vatten. Värre i Jönköping.


En hastig kontrollmätning ger vid handen all Vättern är 11,8 distansminuter på bredaste stället och sen är det svenskt land på bägge sidorna.

Visserligen enklare på Hallandskusten, men man får passa ig så man inte kommer in på motsvarande Danskt vatten. :P

 

Territorialvatten.JPG.24321b4117fa7ae56dc98ecff0a8298a.JPG

 

http://www.lansstyrelsen.se/vastragotaland/SiteCollectionDocuments/Sv/publikationer/2012/2012-32.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-06-26 på 16:38, Georg_Ohm säger:

Inte?

Jag är dåligt uppdaterad, kanske man gjort som med Kiruna, flyttat hela stan? men på den tiden jag läste om Sveriges geografi låg Jönköping vid norra kusten, av Vättern. Men troligtvis ligger väl den stan kvar där, det är ju så himla religiöst i området att inga "underjordiska krafter" förmår flytta den staden.

Nä, de har flyttat stan till Vätterns södra strand. ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan, Wingan säger:

Nä, de har flyttat stan till Vätterns södra strand. ;)

Ja naturligtvis, men den stranden ligger ju även vid den

södra kusten, lär ha varit en ordentlig tankevurpa där.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det måste ju finnas en balans mellan regler och sunt förnuft. Jag har ju en jänkebåt och de ligger ju betydligt längre fram i sitt säkerhetstänk och miljöfrågor än sina europeiska kollegor. När svenska båtägare blev tvungna att installera holdingtankar så installerade jag en direkttömning. 

Jag anser nämligen inte att de är speciellt smart att bränna 100liter soppa för att tömma sin tank på ett miljöriktigt sätt. Vad och när detta sker bestämmer jag.

 

Mvh // Shas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är en "direkttömning"? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan, Shas säger:

Jag anser nämligen inte att de är speciellt smart att bränna 100liter soppa för att tömma sin tank på ett miljöriktigt sätt. Vad och när detta sker bestämmer jag.

 

Mvh // Shas

 

Blir bara lite nyfiken - var ligger du med båten? Har du 50-60 distans fram och tillbaka till närmsta station?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan, hbengtsson säger:

 

Blir bara lite nyfiken - var ligger du med båten? Har du 50-60 distans fram och tillbaka till närmsta station?

Shas menar nog förbrukningen tur och retur terrotorialgränsen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och sign Shas har nog inte helt rätt när han skriver att han bestämmer var och när han ska tömma. Det är sånt vi har lagar till. 

Dock så tvekar jag om jag ska åka ca 20 Nm för att tömma. Det är avståndet ToR från min brygga till närmsta station. Ofta blir det istället "fultömning". Och jag har alltid dåligt samvete när jag gör det. 

Var förbi Stavsnäs häromveckan. Vid den perfekt placerade bryggan för tömning låg en liten Coronet förtöjd - i mer än 90 minuter!

Ingen ägare i närheten och ingen möjlighet för mig, eller någon annan, att tömma. Trist!

Funderade på att helt enkelt lossa förtöjningarna på Coroneten, men jag valde fultömning på en större fjärd istället. 

Tömmer gärna i välplacerade stationer men ibland funkar det bara inte. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska göra om lite och sätta "utblåset" ovan vattenlinjen. Med ett lämpligt munstycke så kan man spraymåla båtar som Coroneten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan, bhemac säger:

Ska göra om lite och sätta "utblåset" ovan vattenlinjen. Med ett lämpligt munstycke så kan man spraymåla båtar som Coroneten.

Förra sommaren, vid en av Bohuskustens bättre sugtömningsanläggnigar, låg det två till synes övergiva båtar i vägen, den ena var en större och stabilare styrpulpetbåt.

Jag lade mig utanpå dessa, längsides. Dessbättre är slangen lång. Tömningen gick bra, men ack, jag sölade litet i styrpulpetbåten när jag gick i land med slangen. 

Analfabetismen och/eller piktolexin (=oförmågan att förstå symboler) tycks vara utbredd.

Jag har svårt att förstå att det skall vara så svårt att förstå de båda orden "förbjuden" och "tilläggning" i kombination, liksom en skylt med ett ankare med kryss över....

...

  • Gilla 1
  • Haha 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...