Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
elfanomad

"Ny" båt, nya frågor...

Rekommendera Poster

Jaha, då blev man med båt igen... var inte tanken efter försäljning av förra båten för en månad sen^_^
Tanken var att "skönt att vara utan båt, hitta på annat" till "äh, en liten båt måste vi ändå ha, typ liten styrpulpet" till "vi måste kunna övernatta åtminstone ett dygn, då blir en mindre HT båt perfekt" till "nämen, titta vilken fin Fjord 24W... den SKA vi ha!" Så japp, nu har vi en Fjord 24 som ska köras hem till helgen :D

Provkörning gick bra och klart att det finns skavanker på en båt från 1980 men kikade på stickan, som man gör vid titt på ny båt, och då såg jag att det var lite mycket motorolja i min smak. Kommer pumpa ut lite för säkerhet skull, men frågan är om det är skadligt att åka med för mycket olja i motorn?
Är en VP570 V8 som sitter i. 
IMG_0231.JPG.96985e29a9e3b5ca79d65ded48898e23.JPG

 

/Elfanomad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

absolut trycket i motorn kan göra så att packningar kan gå sönder med risk för ras,vem har fyllt på så mycket olja?,kanske späder ut oljan med bensin?,lukta på stickan och känn om oljan verkar tunn,

byt oljan du vet ju inte när den är bytt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu blir jag kanske lurad av bildens färgsättning, man får hoppas det,  men det där ser ut som det finns vatten i oljan, ljust lattefärgad.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oljan byttes väldig nyligen av förra ägaren, motorn har endast körts vid provkörning för några dagar sen (5-10 min). Bilden kanske är lite missvisande med färgsättningen men kände ingen bensinlukt när jag satte näsan till.
Om det skulle vara vatten i oljan, ska det inte vara mer skiftningar då? Det slutna systemet har en grönaktig färgsättning i glykolblandningen (kan den vara grönaktig?) och borde inte det synas på stickan lite? 
Skitdumma frågor kanske :unsure:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nä vatten i oljan blir den som mjölk,glykolen färgar inte av sig,är nog ok han har bytt och  fyllt på för mycke olja sug ur överskottet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis, jag tycker också oljan skulle varit lite mer choklad/mjölk färgad om det skulle vara vatten..
Det som syns på stickan ser ut som det kommer direkt från oljedunken.
Hur fort blir det åt det mörkare hållet? Krävs det någon timmes körning? Säkert olika från motor till motor m.m. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt blir oboy/ latte färgad av vatten, och det tyckte jag det såg ut som, men bilden verkar vara missvisande vilket då är tur.

 

Som skrivits om, sug ut olja till rätt nivå.

 

När den blir svart beror på hur sliten motorn är och även hur skitig den är inuti.

Min blir inte svart på hela säsongen om man tittar på stickan, men när oljan pumpas ut på hösten så har den antagit en mörkare nyans, dock ej kolsvart. Motorn VP V6 sötvattenkyld (GM) har ca 1000 timmar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till Fjorden.Den är en riktig klassiker men jag är ju lite part i målet.Skall bli intressant att se om du monterar trimplansautomatik på den.Kan det varit din gamla båt jag sett i Henån nån gång?//Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar! Körde hem båten igår, 55nm, och det allt funkade kanon. Blev glatt överraskad att båten går så bra i sjön, tar vågor riktigt bra. Som många andra båtar så slingrar den sig i låg hastighet men med knepet nedfällda trimplan blev det bättre och till slut kändes det helt ok. 

Jag vet inte om man ska införskaffa Zipwake en gång till eller om man ska testa MenteMarine, men trimplansautomatik kommer det bli. Det som upptäcktes med nedfällda Zipwake var att det slingras mer i låg hastighet än med nedfällda trimplan. Är lite kluven, men ska nog testa Mente då installationen är lätt och kan göras då båten är i vatten. 

Vet inte om båten gått i Henån, där kommer från Uddevalla och sen ett år i Mälaren och nu Värmdö //Elfanomad 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Blandar mig i tråden här då jag installerade Zipwake häromåret. Just slingrandet i låga farter är nog väldigt olika från båt till båt. Hade hydrualiska trimplan på min Windy 23 men tröttnade snabbt på att stå och justera hela tiden. Slingrandet fanns dock i låga farter även med de gamla trimplanen. Min båt har också djup v-botten, 24 grader tror jag, och jag har interceptorerna inaktiva under 5 knop. Rent spontant, utan att ha gjort noggranna observationer känns det som om interceptorerna kan göra det värre på en båt med djupt v. Någon som har tankar kring detta?

Annars är jag mycket nöjd med Zipwakesystemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan, Uffe59 säger:

Hej! Blandar mig i tråden här då jag installerade Zipwake häromåret. Just slingrandet i låga farter är nog väldigt olika från båt till båt. Hade hydrualiska trimplan på min Windy 23 men tröttnade snabbt på att stå och justera hela tiden. Slingrandet fanns dock i låga farter även med de gamla trimplanen. Min båt har också djup v-botten, 24 grader tror jag, och jag har interceptorerna inaktiva under 5 knop. Rent spontant, utan att ha gjort noggranna observationer känns det som om interceptorerna kan göra det värre på en båt med djupt v. Någon som har tankar kring detta?

Annars är jag mycket nöjd med Zipwakesystemet.

Japp!

Samma erfarenhet av slingrigheten, och Zipwaken.

Mycket förenklat är det så här:

Båten slingar sig i farter under 7 knop ungefär. Utfällda Zipwake-interceptorer förvärrar detta litet.

Med infällda interceptorer slingrar sig båten någon mindre, men det är ingen stor skillnad. Och det var likadant förra säsongen då jag hade traditionella trimplan.

 

Jag minns nu inte vad firman heter, men det lär finnas en slags ickestyrande fena som skall bryta den där turbulensen bakom båten, denna sitter så monterad att den hamnar över vattenytan då båten planar. Någon kanske kan påminna om namnet och lägga in en länk till den firmans hemsida.

 

Vi har ju en annan tråd angående Zipwake, men jag kan väl ändå nämna det här, att ena interceptorn slutade att fungera, eller så här, den funkade men gav felmeddelande till centralenheten att den gick trögt, och då gick det bara att justera manuellt. Vid kontroll visade det sig att dom icke älskade havstulpanerna hade bidat en stor koloni i underkant av båda interceprorerna. När dessa var avhysta fungerade det igen. Senaste programuppdateringen har en funktion som motionerar interceptorerna i inställbara intervall, varav 24 timmar är det lägsta. Och det fungerar om systemet kopplas före batteriavskiljaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...