Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
i5bepe

Varning för laddning vid tomgångskörning Penta D1-30

Rekommendera Poster

Hej.

Vi har en Penta D1-30 som varnar med batterisymbolen när båten går på tomgång.

Mellan 800 varv och 1200 varv så sker detta. Motorn varnar med pipande signal och blinkande batteriikon i instrumentpanelen.

Mäter man med multimeter på batteriet så ger generatorn 14.3 volt vilket väl är fullt normalt. Batterierna är nya, och mäter 13V utan laddning på.

Det märkliga är att signalen inte ljuder om man sänker tomgången så lågt som 700 varv - eller ger gas och kommer över 1200 varv.

Tar tacksamt emot tips på vad detta kan bero på.

Mvh Peter Grill
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du behöver kolla hur många ampere laddningen ger med tex en tångamperemeter. 

Vissa väljer att "dreva upp" generatorn så att den laddar bra även på tomgång. På många, kanske de flesta motorer snurrar generatorn för långsamt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till forumet!

Har jag förstått dig rätt att det är ett falsklarm?
D.v.s. du har 14,3V över batteriet samtidigt som det larmar?
Är det ett falsklarm så ligger väl felet i själva larmkretsen och inte hos generatorn.


Hittade en PDF-manual och på sidan 42 & 43 av 48 beskrivs funktionen.
Skall tydligen larma om spänningen går över 15V i 10 sekunder eller går under 13V i 10 sekunder.
Felsökning kräver tyvärr specialverktyg enligt deras beskrivning men t.ex. vanlig ohm-mätning av kablar och kontakter är ju möjlig.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan ju tänkas vara så att generatorn inte orkar ge den ström som batterierna vill ha och då droppar spänningen - som sedan stiger när belastningen försvinner. Man måste mäta strömmen för att veta.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för snabba svar!
 

Ja, jag menar att det är ett falsklarm, eftersom allt såg bra ut kring spänningen.

 

Era kommentarer och länkar ledde mig till att testa med lite mer belastning från förbrukare.

 

Testet blev:
1. Koppla ur solcellen

2. Starta kylskåpet på max.

3. Starta värmaren (som tar mycket ström initialt)

4. Efter en stund, starta motorn och låta den gå på tomgång

 

Resultat:

1. Spänningen över förbrukningsbatterierna gick upp till 14.3 Volt

2. Amperemätaren i panelen visar initialt laddning på 20 ampere - för att senare sjunka succesivt till runt 2 ampere

3. Under de 10 minuter som motorn fick gå så larmade det inte en enda gång.

 

Kan det vara så att problemet tidigare helt enkelt var att det inte fanns något som helst laddbehov och att generatorn således inte avkrävdes någon ström?

 

Mvh Peter

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan, i5bepe säger:

Tack för snabba svar!
 

Ja, jag menar att det är ett falsklarm, eftersom allt såg bra ut kring spänningen.

 

Era kommentarer och länkar ledde mig till att testa med lite mer belastning från förbrukare.

 

Testet blev:
1. Koppla ur solcellen

2. Starta kylskåpet på max.

3. Starta värmaren (som tar mycket ström initialt)

4. Efter en stund, starta motorn och låta den gå på tomgång

 

Resultat:

1. Spänningen över förbrukningsbatterierna gick upp till 14.3 Volt

2. Amperemätaren i panelen visar initialt laddning på 20 ampere - för att senare sjunka succesivt till runt 2 ampere

3. Under de 10 minuter som motorn fick gå så larmade det inte en enda gång.

 

Kan det vara så att problemet tidigare helt enkelt var att det inte fanns något som helst laddbehov och att generatorn således inte avkrävdes någon ström?

 

Mvh Peter

Du har säkert rätt i detta antagande.

På tre olika pantamotorer (med likadana kontrollampor) jag haft de senaste 20 åren har jag sett liknande mystiska fel som påminner om ditt. Oftast försvinner de lika mystiskt som de uppkom.

Måhända har det varit under 13 volt i mer än tio sekunder.

 

Det senaste "felet" var att den runda multikontakten högst upp på motorn, ingången till den svarta boxen, hade delvis lossnat, dess låsring är trasig. Först fick jag batteri/generatorlarm när vi körde sakta ut ur en hamn, när varvtalalet ökades slocknade och tystnade larmet. Voltmetern visade hela tiden strax under 14v. Jag kollade generatorremmen, men den var spänd.

Senare var panelen helt död, och det gick inte att starta motorn, då hade multikontakten ramlat ur ännu mera. Nu är den säkrad med ett buntband.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade samma problem, jag fick koppla ur solpanelen för att slippa laddvarningen.

Min regulator, en naps maxpower levererar för hög floatspänning, jag löste problemet med att koppla en diod i serie med regulatorn. Dioden sänker laddspänningen med 0,7 volt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, har liknande bekymmer som ovan kanske kan få lite ny infallsvinklar från er. 

 

Förra helgen byte jag remmar på bägge motorerna, KAD 42P (4 st remmar på styrbord (servo på denna) motor samt 3 st på barbord).

 

Nu i helgen skulle familjen ut på först båthelgen och vid uppstart så började batterilarmet på ena motorn  (babord) att pipa till och blinka till, efter en stund så gick larmet helt

och laddlampan tändes helt. Jag öppnade motorluckorna för att kolla om remmarna slirade men dom gick så fint.

 

Efter detta spände jag upp generatorremmerna ytterligare och testade, larmet slutade. Provkörde vi bryggan i säkert 1 timma vid olika varvtal, med och utan generatorn inkopplad.

Problemet löst tänkte vi  

 

Men nu på morgonen startade vi upp igen och då gick larmet på babord i princip direkt vid kall motor. Passade på att mäta laddningen på bägge generatorer och dom ger

14,5 +- 0,1 volt oavsett om larmet ljuder eller ej?  Hur är det möjligt?  Har försökt förstå hur kopplingsschemat ser ut för display/larmet men har inte förstått det riktigt. Är det

laddspänningen som utlöser larmet eller är det något annat? 

 

Har även mätt spänningen på batteribankerna och har 14,4 på förbrukningsbanken och 13,7 på startbanken (sitter ett klassiskt penta skiljediod).

Värt att notera är att framme vid förareplats är det det lägre spänning på instrumenten (2 st voltmätare, typ 13,7 och 12,9V), vilket är också skumt? Spänningsfall? är det här spänningen mäts för larmet??

 

Innan rembytet hade jag inga larm, så någon kopplingen med det borde det ha...eller? Kan inte se någon slirning och dom ger laddning? Kan det ha med spänning på de andra remmarna?

 

Tacksam för all input jag kan få för felsökning,,,,,

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som bidrag till svar på TS frågor: min D1-30 beter sig precis likadant. Min tolkning är, precis som TS är inne på, att detta sker när laddkretsen inte känner något som helst laddbehov. Absolut toppladdade batterier, inga förbrukare och särskilt i början av säsongen. Startar jag kylskåpet så tystnar larmet direkt och hörs ”aldrig mer”... Jag vet att fler upplever samma sak och att det i sig inte är något problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant, faktum är att larmet bara löst ut precis när vi legat för landström och laddat.  Skall testa att starta igång när batterierna fått jobba innan. 

 

Någon som vet hur larmet löser ut? Styr det av spänningen på D+ (?) på generatorn som är kopplad till nyckeln? Isåfall slår ut vid en max eller min? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade samma problem i förra båten. D1-30 som larmade av två orsaker: vid låg tomgång om batterierna var tomma, dvs troligen hög laddström och låg laddspänning. Och ibland larmade den på tomgång med fulladdade batterier. Lösningen i båda fallen var att öka varvtalet en bra bit en kort stund till larmet tystnade, sedan sänka till strax innan det började larma igen. 

Som en randanmärkning kan sägas att vår generator gav lite väl mycket ström och spänning vid långvarig motorgång. Gick åt lite mer batterivatten än det skulle (givet temperaturer etc) och propparna var "mörka". Tror att laddningsregulatorn tryckte på lite väl häftigt. Vill minnas att spänningen tidvis var uppe kring 14,7 V vid vilken blysyrabatterier gasar.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag en KAD43.

Men jag har några gånger fått generatorlarm till sjöss, båda gångerna efter omkring 5 minuters körning utanför hamnpiren, och efter någon svallvåg...

 

Senaste gången misstänkte jag drivremmen då jag hört att den slirar litet, men det har båda gångerna visat sig vara glappkontakt i den stora runda multikontakten som sitter i den "svarta lådan" uppepå motorn.

Första gången detta problem uppenbarade sig visade även temp-mätaren och voltmetern fel värden. Nu är min multikontakt litet skadad så den låser inte fast riktigt i sin hona med låsringen, så jag har säkrat den med buntband.

Det har även hänt att jag oavsiktligt kommit åt denna kontakt och dess kabel när jag varit i motorrummet av annan anledning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för inputen. Skall kolla på multikontakten om det är något glapp där...

 

Noterade också att när larmet gått på babord motor så hade jag inget spänning på D+ (vilket resulterar att lampan tänds och summern startar). Utan larm har jag samma spänning ut som B+, dvs runt 14,5 V. 

 

Vet inte om man kan dra några slutsatser på det? 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja gör det, kolla den! det är ju lätt att komma åt och åtminstone utesluta fel där.

För om den glappar blir det en massa konstiga ologiska fel.

Instrumentpanelen får ingen eller för låg drivspänning och då larmas det.

Om kontakten faller ut helt går det heller inte att starta motorn, då kablarna från tändningslåset också går via denna kontakt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för inputen.

 

Blir inte riktigt klok på elsystemet och felet i båten. 

 

Då D+ inte leverar spänning vid felsignal är för mig en tydlig signal på att det är något skumt med generatorn i sig. ( dock spänning mellan B+ och B-, men detta skulle kunna vara från den andra generatorn). Detta då jag också mäter på plinten på generatorn. Så oavsett glapp längre upp i kedjan så borde den inte ge 0 volt 

 

Vidare har jag funderat, idag har jag ett Volvo penta multi battery isolator 872928 inkopplad, dvs en diod lösning(?). Har alltid haft relä istället så lite osäker på hur dom funkar. Men då jag kör med motorerna (utan larm) så får startbatterierna 13,5V och förbrukningsbatterierna 14.3V, borde inte alla få samma? Skall inte dom kopplas ihop vi drift som ett relä? Kan detta vara något som indikerar fel på en generatorn... 

 

Tack för support / tankar 🙏

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...