Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Petter10

TMD40 laddar dåligt, sant eller falskt?

Rekommendera Poster

Hej båtvänner!

Min laddningslampa lyser under körning, visar endast på ca 12,4 i laddning. Det märkliga är att jag kan ligga länge utan landström och ändå ha gott om kraft till kylskåp, förbrukare samt start  av motor. (Har legat 2-3 veckor i hamn med kylskåp igång med endast solceller och ändå snurrar starten på bra när man ska iväg.) Har haft så mycket renovering att göra på båten denna vår så jag tänkte skjuta upp detta till hösten med att kolla generator och dylikt. Kan det rentav vara så att varningslampan och mätaren indikerar fel, får dålig kontakt? Någon som har erfarenhet av det? Kan det vara dåliga batterier som har svårt att ta emot laddning?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

12,4 V betyder att du inte har någon laddning alls. Det låter på din beskrivning som att kylskåp och startmotor är kopplade till samma batteri(bank) vilket är mindre bra.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har skriit det förut x flera, att:

Det flyter en ström från plus i tändningslåset genom laddninslampans glödtråd till den roterande spolen, ankaret, i generatorn, strömmen går genom denna spole till minus.

När man låter en ström flyta genom en spole bildas ett magnetfält.

När detta magnetfält sedan börjar rotera inuti tre andra spolar får man ut tre likadana fast fasförskjutna växelströmmar, dessa likriktas genom minst var sin diod, generaton laddar, samtidigt försörjer den själv ankaret, den roterande spolen, laddningslampan för nu plus från två håll och slocknar.

 

Du skall i första hand kontrollera att generatorns axel och remskiva snurrar, att drivremmen inte slirar. Sedan skall du kolla anslutningarna på generatorn så att dom är fria från oxid och att kablarna verkligen sitter på plats. Mät med voltmeter mellan B+ och minus, gärna med en gammaldags analog voltmeter, här skall det vara omkring 14 volt om generatorn laddar, om du har samma spänning som på batteriet, 12,4V är det något fel. Får du konstiga värden, om visarnålen på den analoga voltmetern liksom vibrerar eller pendlar har då en oren likspänning ut, nästan som växelspänning, en eller flera dioder är trasiga.

 

Du kan också mäta direkt över batteriets polermed motorn i gång och med avstängd motor, skillnad? (I princip är det denna mätning du redan gjort).

 

Men det vanligaste felet är att någon anslutning är skadad eller gravt oxiderad.

Följ gärna laddningskabeln från generatorn till batteriet och kolla upp den, leta efter oxid i ansltningar eller kabelbrott. Detta är nog båtens viktigaste kabel, se till att den ör i gott skick.

 

Om du inte får ut någon spänning att tala om från generatorn lämnar du in den hos en bilelektrisk firma för renovering, eller så köper du en ny!

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara en tanke, vissa generatorer behöver att man rusar upp maskinen ett ögonblick efter start för att laddningen ska komma igång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
8 minuter sedan, Pentax säger:

Bara en tanke, vissa generatorer behöver att man rusar upp maskinen ett ögonblick efter start för att laddningen ska komma igång.

Det brukar bero på att drivremmen slirar direkt efter start, då generaorn går tungt och laddar upp det som startmotorn tog. En varvtalsökning kan då få slirningen att upphöra. 

Det kan också bero på att borstarna, kolen, som löper mot släpringarna är dåliga. Att regulatorn som för det mesta är inbyggd är sliten, eller då att det är spänningsfall i dåliga anslutningar, eller "allt av ovanstående".

.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

VW golf har tidigare sådan egenhet oberoende av ålder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om kylskåpet klarar sig 2-3 veckor i hamn på bara solpanelens laddning så har du nog en stor panel eller jättestor förbrukarbank (och bor eventuellt på soligare nejder)?

Eller kör du - ajabaja - periodvis motorn i hamn för uppladdning?
Att startmotorn vevar piggt tolkar jag som att du faktiskt har sedvanligt skiljerelä eller skiljediod som automatiskt kopplat isär startbatteriet från förbrukarbanken?
[Sådant arrangemang är ju avsett just för att undvika "startbatteri-punka" efter långvariga laddningslösa hamnlägen. (Ett nära nog nödvändigt arrangemang på stora motorer där man inte kan veva/snörstarta med handkraft.)]  

I din fråga skriver du att "laddningslampan lyser", tolkar detta som att du menar den klassiska glödlampan för motorns generator. Detaljer kring hur du mätte 12,4V framgår inte.


Men... om du nu ligger utan landström i hamn så kvittar det väl ifall motorns generator funkar eller ej (laddlampa lyser eller ej), först under färd kan ju generatorn börja sitt jobb??
:unsure:


Får alltså inte ihop din felbeskrivning riktigt, kanske kan du förtydliga det jag missar ovan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså:

Om laddnngskontrollampan lyser då motorn går, även på tomgång, har man ingen laddning, lättare än så är det inte. Om laddningskontrollampan är trasig, lyser den inte (här går vi från den ena klarheten till den andra) och då får generatorn ingen förmagetisering innan start eftersom glödtråden är avbrunnen, och då laddar inte generatorn, om den går sönder under gång, fortsätter generatorn att ladda, men det blir i allmänhet ingen laddning efter nästa start. "I ammänhet" skrev jag, iallfall Volvo-Penta har någon kontrollkrets i manöverpanelen som på något vis ser till att det blir laddning även om kontrollampan är trasig, exakt hur det är kopplat har jag aldig brytt mig om att ta reda på. Men man skall trycka ned testknappen emellanåt för att se att alla kontrollamporna lyser (=hela) och att den "aukustiska signalgivaren" (=summern) är hel.

 

Jag har hört om såväl båt- som bilmänniskor som i någon strömspariver bytt ut samtliga glödlampor mot LED, det kan man ju göra, men inte laddningskontrollampan, förmagnetiseringen kräver en hel glödtråd i en traditionell glödlampa för att funka, i allmänhet då...

 

Jag hade tidigare endast 50W solcellspanel, detta i två olika båtar, med Isotherms 42liters ASU-kylskåp går det knappt upp, ens under soliga dagar, men med 1-2 timmars motorgång varje dag, eller litet landström funkar det väldigt bra.

Nu har jag inalles 250W solcellspaneler, kör nu två kylskåp, ett Isotherm med ASU och en kompressorkylbox med liknande funktion, trots att spänningen stundtals är över 13,7 volt så att kompressorena jobbar på full effekt, så går jag med plus, har mer kapacitet än jag behöver.

Så jag misstänker att teådskaparen har omkring 80-100W solcellspanel och en orderligt förbrukarbatteribank, då borde det funka att köra kylskåp utan att ta landström eller köra maskin.

 

VW-Golf hade i de flesta årsmodellerna komponenter från firma Robert Bosch AG, men några få år köpte man in bland annat generatorer från SEW Marchall, och det är dessa generatorer som havererade, eller snarare dess regulatorer. Även Volvo och Volvo-Penta kom på den osmakliga idén att köpa in franska generatorer...

..

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt riktigt Georg!

Jag har en 100-wattspanel som håller ASU-kylskåpet stången. Jag tomgångskör inte liggandes vid hamn för att ladda batterier. (Vore ju dumt eftersom den inte verkar ladda vid körning). Ström har jag, men problemet är att jag inte verkar ladda under körning. Ska kolla upp några av er tips som verkar kloka för att felsöka ev dåliga anslutningar osv. 

Visar det sig inte vara det återstår väl en renovering av generator, mindre kul...Men det får bli höstens renovering!

Tack för era tankar!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det finns många exempel på att man måste varva motorn för att den ska komma igång, har ingenting att göra med att remmen slirar. Om remmen slirar går det ju tungt, vilket måste innebära att den redan kommit igång att ladda.

Oftast beror det på att tomgångsvarvtalet är för lågt för att den ska komma igång (magnetiseras) och en liten dutt på gasen hjälper den, sen efter det kan den mycket väl ladda även på tomgång.
En del gamla Saab 900 gjorde så också, inget konstigt.

Min gamla traktor gör så, måste dessutom varva rätt ordentligt, men där har jag tagit en växelströmmare från en bil och bara skruvat dit, så varvtalen stämmer väl inte alls. Och har väl lampan slocknat kan den gå på tomgång och den laddar sen.

 

Angående ditt problem och fundering, är regulatorn dålig kan det hända att den inte ger mer än 12,4 V, men att den ändå ger det. Det kan betyda att den faktiskt laddar batteriet, så länge dess spänning är under det, men det blir ju inte mycket. Lampan kan även lysa, men svagare än när motorn står still i dessa fall. Har själv varit med om det (inte i båt dock). Och att du skulle kunna köra kylskåp osv. så länge på så dålig laddning känns osannolikt, för du lär ju inte kunna ladda batteriet fullt.

Prova byt regulator. (beroende på vad det är för generator)

Redigerad av ralle
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jo, man brukar kunna byta regulatorerna, de sitter oftast bakom anslutningarna till B+ och D+.

På många generatorer finns också dioderna tillgängliga på generatorns baksida.

 

Ja troligtvis laddar du upp till 12,4v och det är otillräckligt, vänta inte till hösten, fixa detta nu, eller helst igår!

 

Att man ibland kan behöva öka varvtalet för att lampan skall slockna, kan ju innebära att amn skall byta till mindre remskiva på generatorn, om det är möjligt, för att få större utväxling. Kan ju exempelvis vara bra om Ralle gör det på sin lågvarviga traktordiesel.

..

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
23 timmar sedan, Georg_Ohm säger:

Det brukar bero på att drivremmen slirar direkt efter start, då generaorn går tungt och laddar upp det som startmotorn tog. En varvtalsökning kan då få slirningen att upphöra. 

Det kan också bero på att borstarna, kolen, som löper mot släpringarna är dåliga. Att regulatorn som för det mesta är inbyggd är sliten, eller då att det är spänningsfall i dåliga anslutningar, eller "allt av ovanstående".

.

Det kan också bero på att man har en entrådsgenerator. Vanligt på äldre amerikanska motorer. För dessa är det helt normalt att man måste varva upp ett ögonblick för att generatorn ska magnetiseras ordentigt.

Redigerad av Eld-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan, Georg_Ohm säger:

Att man ibland kan behöva öka varvtalet för att lampan skall slockna, kan ju innebära att amn skall byta till mindre remskiva på generatorn, om det är möjligt, för att få större utväxling. Kan ju exempelvis vara bra om Ralle gör det på sin lågvarviga traktordiesel.

..

Japp, men eftersom den laddar utmärkt när den väl kommit igång, fungerat utmärkt så här i ca 15 år, och traktorn numera bara används några få gånger om året, så får det vara. Finns ingen anledning att krångla...

Dessutom är det som sagt på detta viset på flera fordon, även personbilar, som original. Dock pratar vi nu lite äldre bilar (fram till början 90-tal existerar det)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...