Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Promod

Mercruiser larmar för drevolja

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag fick ett motorlarm vid premiärturen i våras, motorn är en Mercruiser 350 mag mpi av 2003 års modell. 

Kunde konstatera att det orsakades av låg nivå av drevolja i behållaren som sitter i motorrummet, förmodligen pga att jag bytte olja i drevet innan sjösättningen.

Fyllde på olja till mellan min och arbetsnivå och larmet upphörde.

 

Nu efter ett antal båtturer och sjömil senare fick jag samma larm igen, men oljenivån i behållaren är på samma nivå som efter jag fyllde på.

 

Har försökt att felsöka om det finns andra orsaker till larmet men såvitt jag kan utläsa av alla manualer och larmförteckningar är det just oljenivån i drevbehållaren som orsakar detta larm. Larm för oljetryck, temperaturer etc i motorn ger en konstant larmsignal. I mitt fall är det korta pip med några sekunders mellanrum.

 

Någon som har erfarenhet av liknande problem eller något tips om vad som orsakar larmet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Givaren i behållaren kanske helt enkelt är trasig eller så är det dålig kontakt. WD40 på kontakterna kanske kan vara värt ett försök?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan, Olleman82 säger:

Givaren i behållaren kanske helt enkelt är trasig eller så är det dålig kontakt. WD40 på kontakterna kanske kan vara värt ett försök?

Jag lutade åt att så var fallet också. Sprejade lite kontaktsprej i kontakterna, provade även att kortsluta men det fortsatte att larma. Men det slår mig att jag inte provade att bara ha kontakterna utdragna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan ju vara värt att prova. Antar att din motor går in i "quardian mode" eller vad det nu heter med det larmet så du lär väl inte direkt kunna ignorera det heller :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...