Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Thule

Kompressor Isotherm slår aldrig av

Rekommendera Poster

Hej, vi är nyblivna ägare till en aquador 23 ht med ett Isotherm kylskåp (vet ej exakt vad modellen heter). När vi var ute i helgen hörde jag aldrig kompressorn slå, på vår förra båt(äldre från -80) hördes det när kompressorn slog av. Har googlat lite och misstänker att det kan ha att göra med kyllager och spänning i batteri - tacksam om någon kunde klargöra för mig hur det funkar! Man vill ju inte att den ska dra ut förb.batteriet.

 

En annan sak som jag noterat är att huvudbrytarn (kniven) inte gäller kylen utan den är på en separat brytare - inte helt optimalt men man vänjer sig säkert.

 

stort tack på förhand! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Puffar upp tråden lite - hoppas få svar inför midsommar helgen så man slipper ligga utan el samt hålla bärsen kall.. 

 

Tack

Redigerad av Thule
fel i text

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det ett kylskåp med eller utan ASU?

ASU-skåpen känns igen på att de har en separat manöverpanel.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir det (svin-) kallt? då är termostaten dålig.

Blir det bara lite kallt? fyll kylmedia

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det är inget ASU skåp - det är jag säker på. Kylan är det inget fel på heller utan det är mer att jag skulle behöva förstå hur skåpet fungerar. Borde ju slå av när önskad kyla enligt termostaten är uppnådd? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Svinkallt" är väl bra att ha då man har fläskkött i kylen...

 

Men det kan vara termostaten som hängt sig, men bruten ström, och så tyst som möjligt runt i kring borde du kunna höra ett diskret "klick" då du vrider åt något håll på kylens termostatsratt...?

Dessa är rätt så enkla mekaniska temostater med bimetallfunga (iallfall för några år sedan) och borde ju finnas som reserdel.

 

Å andra sidan kan det vara bra att vrida ratten fram och tillbaka flera gånger, för att liksom motionera denna, kan vara värt ett försök, men jag är inte säker på att det hjälper.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur kallt blir det i kylen efter ett halvt dygns drift ungefär?

Blir hela kylplattan påfrusen eller är det blött/torrt i nederkant och speciellt runt där termostatkapilärröret är fäst?

Vet du att kompressorn aldrig stannar eller tror du det?

Blir kompressorn mycket het eller blir den ljummen/varm?

 

Återkoppla så ska jag försöka ge mig på en diagnos :-)

 

/Mathias

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag låg o lyssnade någon timme när ungarna somnat och hörde aldrig kompressorn slå av, gamla båten kanske kompressorn surrade en 20 min och sedan slutade . Vi brukar lägga in kylklamparna från kylväskor när vi packar in maten och dom var frusna och noterade ingen slask i nederkant - såg bra ut. Kände aldrig på kompressorn om den var varm.

 

hittade som jag skrev ovan någon manual på ett Isotherm skåp där det stod nåt om att spänningen i batteriet påverkar kompressorn. 

 

Hoppas det kan va nån hjälp i din diagnos - ska ut till båten på torsdag om jag ska följa upp nåt då. 

 

Stort tack för all hjälp!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svar ang. brytare till kylen. Fördelen med separat brytare eller ingen brytare alls är att man kan lämna kylen igång med mat i men i övrigt ha brutit all spänning till båten.

 

Min gissning är att termostaten är dålig/trasig.

 

 Det bör funka med nästan vad som helst som sluter kretsen när det blir för kallt, så det är nog inte för sent att få fart på kylen till midsommar.

 

Ring Thermoprodukter vet jag, de är hjälpsamma när det gäller felsökning på telefon och vet var du får tag i en originaltermostat om det nu är den det är fel på.

 

Mackey

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade en kyl som bara gick och gick. Kollade på termostatvredet och då hade det lossnat från sensorn och gick väldigt lätt att vrida. 

Ringde Termoprodukter som dels talade om vad det var för artikelnummer på termostaten som jag behövde byta helt och hållet, dels gav en idiotsäker beskrivning på hur jag skulle byta. Gick galant!

Men det tog några dar att få hem termostaten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För många år sedan hade jag också ett sådant skåp med fel på termostaten, det var en standardtermostat från Danfors, fanns i en numera nedlagd "kylskåpsaffär/verkstad" i Göteborg.

Det funkade sedan i några år till, men byttes sedermera mot ett som var mer strömsnålt.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte stor erfarenhet av 12-voltskylar men hushållskylar har jag stor erfarenhet av och skall försöka förklara hur en kompressorkyl med förångare och kapilärrörstermostat fungerar.

Resonemanget gäller för "klassisk" kompressor - inte varvtalsstyrd kompressor.

 

Hur ditt skåp är konstruerat har jag inte en aning om, detta gäller generellt.

 

Termostatens uppgift är att starta och stoppa kompressorn, när kompressorn går kyler den med full effekt direkt.

Förångaren blir mycket kall - mycket kallare än vad man vill ha i kylen. Konstruktören har  anpassat storleken på förångaren i förhållande till volymen på kylen.

En typisk kyltermostat bryter på -15 grader och startar på + 5 grader, då blir lufttemperaturen ca + 6 grader.

Kapilärröret är monterat mot förrångaren i slutet av densamma och när det blir ca -15 där så stoppar kompressorn. Isen på förångaren smälter då (skåpet frostar av) och när tempen är ca +5 grader på förångaren är det dags att starta igen.

 

Lufttemperaturen i en kyl varierar alltså hela tiden enl. en sinuskurva mellan ca +2-3 gr och 8-10 gr. Medelvärdet (tempen i livsmedlet) blir då någonstan i mitten ( ca 5-6 gr)

 

Om inte hela förångaren blir kall (-15) så kommer inte kompressorn att stanna. Detta kommer till en början att resultera i för kall kyl, därefter lagom kall och sedan för varm kyl. Detta kan gå på några dagar eller månader beroende på vad det är för fel.

 

Om gångtiden är för lång på kompressorn beror det oftast på kompressorfel eller köldmedieläckage.

Om kompressorn inte startar beror det oftast på termostatfel.

 

Om kompressorn är sliten eller det är köldmedieläckage blir som sagt inte hela förångaren kall, påfrusen. Kapilärröret blir då inte tillräckligt kallt och kompressorn stannar inte. detta leder till för kall kyl eftersom kompressorn går mycket och fortfarande kan kyla tillräckligt för att det skall bli för kallt. Efter en tid blir kyleffekten sämre, då blir temperaturen lagom, sen blir kyleffekten ännu sämre, då blir det för varmt.

 

En timmes gångtid på din kompressor behöver inte vara fel. 20 minuter behöver inte heller vara fel. Det beror på hur skåpet är konstruerat. Hur stor förångare det är beroende på kylskåpsvolymen och effekten på kompressorn samt vilket köldmedie man har valt.

 

Kör igång kylen, kör den ett halvt dygn. Mät temperaturen i livsmedel (vattenglas) Är temperaturen rätt är det bra.

Kontrollera sen förångarens olika tillstånd enl. principerna ovan. När kompressorn går skall HELA förångaren vara frusen (is eller snö) När kompressorn stannar skall det smälta och eventuellt torka innan den skall starta igen och HELA bli påfrusen. Att hela är påfrusen är mycket centralt.

 

Kompressorns temperatur kan avslöja fel. Om den blir mycket het är det inte rätt. Du skall kunna lägga på hela handflatan och hålla den kvar utan problem. Vill du ta bort den för att inte bränna dig är det illavarslande.

 

Hoppas att detta kan vara till hjälp vid din felsökning. Lyssna, titta, känn på förångaren och dess is/snö och vatten.

 

I en kyltermostat hör man inte de klassiska klicken som i en termostat till en kupevärmefläkt.

 

Batterispänningen tror jag inte det beror på. Det finns en startutrustning till kompressorn vars uppgift är att starta och skydda kompressorn. Är det för låg spänning blir startströmmen för stor varvid motorskyddet löser ut. (automatisk återställning) Det resulterar alltså i att kompressorn startar och stoppar direkt för att efter ca 5-10 min försöka igen.

När kompressorn väl har startat och fortsätter att gå så är det inte något fel på batterispänningen.

 

Lycka till!

 

/Mathias

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utmärkt genomgång. Ett fel som kan uppträda är att termostatens känselkropp lossat från förångaren eller om gasen läckt ut ur kapilärröret . Men då blir det svinkallt om systemet i övrigt är friskt.

 

12V kylaggregaten har elektronik som begränsar strömmen, där skiljer det sig mot "vanliga" kylkompressorer. Elektroniken skyddar även mot låg spänning.

Och termostaten brukar klicka ganska högljutt. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan, bhemac säger:

Utmärkt genomgång. Ett fel som kan uppträda är att termostatens känselkropp lossat från förångaren eller om gasen läckt ut ur kapilärröret . Men då blir det svinkallt om systemet i övrigt är friskt.

 

12V kylaggregaten har elektronik som begränsar strömmen, där skiljer det sig mot "vanliga" kylkompressorer. Elektroniken skyddar även mot låg spänning.

Och termostaten brukar klicka ganska högljutt. 

Jag kollade ett äldre hemmakylskåp som vi har som reserv i matkällaren, och även den termostaten säger "klick".

 

Annars var ju den funktiongemongången från Strösselhuset väldigt bra, bra beskrivning av hysteresen!

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bara tillägga att jag lekte lite med ett nytt Isotherm CR65 Elegance i våras då termostaten spökade lite för mig. Lät man kompressorn gå kontinuerligt under 10-12 timmar (termostaten på MAX som visade sig vara felaktigt justerad) så blev det -7 grader i kylen (tom kyl). Kanske kan vara någon form av riktmärke för hur ett nytt kylskåp av detta fabrikat ska klara av att kyla vid kontinuerlig drift.

 

Elegance skåpen har aningens mer isolering i dörren än de vanliga CR skåpen men i övrigt ingen stor skillnad såvitt jag förstått.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för all hjälp - nu slår termostaten av. Räckte med att motionera den som föreslogs :) Skönt med enkla lösningar för omväxling.. 

 

Glad midsommar på er! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...