Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Pakik

Mercruiser MPI går dåligt

Rekommendera Poster

Hej på er! 

Motorn i fråga är en mercruiser 7,4 LX MPI -00

Hon beter sig väldigt tråkigt.

Inget gassvar, orkar inte upp i plan och vandrar lite på tomgång. Väldigt Svårt startad också. 

Till saken hör att tändningen har gjort någon form av återställning. På tomgång ligger hon på 0 grader förtändning och på 3000 rpm ligger hon på 8 grader. Totalt fel med andra ord.

Då jag får två olika svar om hur man ställer tändningen så undrar jag om någon har konkret information om hur jag ska gå till väga? 

Förslag 1: Mercruiser dator eller scan tool behövs för att sätta motorstyrningen i "service mode". 

Förslag 2: ingen dator behövs. Sätt endast kabel mellan jord och lila/vit kabel på tändstyrningens kontakt. 

 

 

Har kollat med startgas runt insug och toppar. 

Komp testad=ok.

Kört från extern bränsledunk.

Bytt: bränslepump, filter och slangar, Tändspole, stift, tändkablar, spole, rotor, fördelare, triggern i fördelaraxeln, TPS, AIC, knacksensor, tändmodul. 

En summa som börjar likna ett mindre lands BNP med andra ord. 

 

Om någon har förslag på vad i hela helsicke min motor pysslar med så vore jag evigt tacksam. 

 

/Patrik 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollat så du inte har nån märklig böj på bränsleslangen som stryper soppan? 

Rätt dimension på slangen efter byte?

 

Jag har själv lyckats bocka bränsleslangen när jag monterade in en GFS10...båten vägrade gå upp i plan. :angry: Böjen var dold under andra slangar och syntes inte direkt. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Bildspel säger:

Kollat så du inte har nån märklig böj på bränsleslangen som stryper soppan? 

Rätt dimension på slangen efter byte?

 

Jag har själv lyckats bocka bränsleslangen när jag monterade in en GFS10...båten vägrade gå upp i plan. :angry: Böjen var dold under andra slangar och syntes inte direkt. 

Jag bytte slangar efter att problemen började. 

Jag har följt alla slangar utan att hitta några böjar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Sjoingenjoren säger:

Kolla IAC-ventilen på insuget.

 

Ursäkta! Jag skrev fel i mitt inlägg. IAC är bytt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan inte vara filtret vid luftinsuget som är igensatt?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja med tändningen om du vet att den står tokigt. Ingen idé att byta delar innan detta är åtgärdat...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan, Promod säger:

Det kan inte vara filtret vid luftinsuget som är igensatt?

 

Det sitter inget filter. Bara en flamdämpare med fina maskor. Den är även rengjord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan, Smatte säger:

Kan det vara bränsletrycksregulatorn?

Jag har rätt bränsletryck på fuelrailen så jag är lite tveksam till det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan, modifieradvega säger:

Är det elektroniskt tändsystem? Alltså 100% styrt av ECM;n

Rätt säker på att allt går via ECM. 

/Patrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dum fråga kanske men om allt sköts av ECMen varför har tändningen blivit felställd från första början? Om det nu är så enkelt som att bara ställa tändningen rätt med ett diagnosinstrument - varför gör inte ECMen det "själv" då :)?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, Olleman82 säger:

Dum fråga kanske men om allt sköts av ECMen varför har tändningen blivit felställd från första början? Om det nu är så enkelt som att bara ställa tändningen rätt med ett diagnosinstrument - varför gör inte ECMen det "själv" då :)?

Då jag har bytt tändmodul i tron att den hade gått sönder så måste den synkas med ecm. Samt att jag har bytt triggern i fördelaraxeln. Mao. en tändinställning är alltså nödvändig. 

Men det löser ute det ursprungliga problemet med varför hon började uppföra sig som hon gör.

Eller för den delen hur sjutton man gör en korrekt inställning på just min snurra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...