Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Olyckan

Från 4 meter styrpulpetsbåt till 6,55 meter salongsbåt - Frågor och funderingar

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Jag och sambon min går i båtköpartankar. I dagsläget har vi en Buster som av mig används riktigt flitigt till fiske på vår och höst, samt av både mig och sambon till utflykter och bad på sommaren.

Vi har nu fastnat för en Monark 670 -  ja, där är vi i stort sett helt sålda faktiskt. Med en son på svart två år och ytterligare en på väg känns det som en lagom förstabåt för helgutflykter och förhoppningsvis en hel del övernattningar med familjen.

 

Skulle vilja säga att vi har hyfsad sjövana och har gemensamt spenderat mycket tid på sjön. Dock ej i någon båt av denna storlek. Tanken är att gå någon gemensam kurs för att båda skall känna sig trygga att framföra båten på egen hand. Där är vi inte riktigt idag.

 

Har lite funderingar som jag skulle behöva få lite tips och råd kring, en del allmänna och en del mer specifika om båtmodellen vi tittar på.

 

Motor

AQ140 och/eller tidigare modeller är fortfarande vanliga i dessa begagnade båtar. Det finns också en hel del med nyare Mercruiser av motsvarande storlek och en del bestyckade med större V6- och V8:or. I den prisklassen vi tittar är det inte aktuellt med något av det sistnämnda, så det lutar åt originalmotorn eller motsvarande. Är en välhållen AQ140 original att föredra framför en eftrmonterad AQ151c som för tillfället erbjuds på begagnatmarknaden? Som jag förstår det är den förstnämnde kyld med havsvatten medan den andre med sötvatten. Sötvattenkyld motor verkar vara en klar fördel.

Ang motorstyrkan är det inte högsta prioritet när det kommer till fartresurser. Vi avser fortfarande arr behålla den nuvarande styrpulpetsbåt för fortkörningsaktiviteter. :)

 

Trailer, transport och förvaring

Min nuvarande båt står på EU-trailer i garage vilket är guld värt, men med en större båt, bör jag försöka få tag på en Monark 670 där trailer ingår i priset?  

Hur fungerar det med en båt som står på vagga när den ställs upp på land? Det verkar ju bli en del mack med hyra av kranbilar? För min del kommer vinterförvaring att ske utomhus vid någon av kommunens båtuppställningsplatser, åtminstone till en början. Jag har ingen bil som får dra en båt av denna vikt, men det känns ändå som om en trailer skulle underlätta mycket. Inte minst vid köpet av själva båten eller om jag får plats inomhus någonstans inför vintern.

. Är båtar av denna storlek rimliga att sjösätta vid ramp med trailer och bil?

 

Tillbehör

Hur mycket bör jag värdesätta detta i mitt båtköp? Jag har sneglar på en båt idag som verkar vara helt original, dvs utan en hel del potentiell utrustning

. Andra objekt har desto mer men ingen större på priset. Original är ju positivt om man inte vill överraskas av knapphändigt utförd "båtsnickarglädje" här och där, men vissa bekvämligheter är ju trevligt om man slipper köpa i efterhand.

Värmare - Jag fiskar som sagt från min nuvarande båt från det att isen släpper tills det att den ligger på igen. Tror därför att jag skulle vilja börja min båtsäsong tidigt. Har man användning av en värmare och är en sådan som suttit monterad i många år att lita på?

 

Tack på förhand för svar!

 

 

 

 

 

 

Redigerad av Olyckan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite input från mig:

 

- storleken på båten är inte något problem att hantera på trailer/båtupptagningsvagn så länge du har ett fordon som får dra. Jag hade valt trailer före vagga alla dagar i veckan.

 

- Värmare är guld för oss som fiskar året runt! Men låt inte en gammal värmare styra ditt båtval. Då är det bättre att eftermontera. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft en Monark 670 med AQ140-motor. Den var sötvattenkyld, men det är möjligt att de levererats även sjövattenkylda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min första "riktiga" familjemotorbåt var just en Monark 670.

Vi hade den när barnen var riktigt små, då funkade det.

En båt som var före sin tid, den konstruerades ju av en viss Pelle P.

I förruffen sov man någorlunda bekvämt en vuxen + litet barn. I den uppbäddade dinetten ytterligare en vuxen + något större barn. Man satt bra vid matbordet. Maten tillagades på fotogenkök, funkade bra men var omständigt. Under dinetten fanns ett långt utrymme där fiskespön och plastbackar med kläder förvarades.

 

Toan var väl ett sorgligt kapitel, en portapotti i sittbrunnen, under bänken mot skottet till salongen.

Motorn var väl nästa stötesten, en gammal B-20 vad nu dessa heter på marina språket, AQ130?

Sjövattenkyld, rostig på insidan... Byttes senare ut mot en modernare bensinare som var färskvattenkyld.

 

Idag finns det mindre och effektiva turbodieslar som kan passa under aktersoffan, bensin ombord är ett otyg. Jag skulle tro att en lätt motor på omkring 150-200 hk skulle göra denna båt rättvisa.

 

Vi trivdes riktigt bra med denna båt, om man då bortser från bensin och skithuslukten, både kunde förvisso vädras ur lätt.

Men då barna blev större köptes en Nimbus 2700 istället, den behöll vi i 21 år. Monarken hade vi nog i 5-6 säsonger. Det blev ju semesterturer Tjörn till Nord-Koster t-o-r, samt avstickare till både Skagen och Läsö.

 

Monark-Cresentbåtarna var "välbyggda" och därmed rätt tunga, det var mycket material i skroven.

Därmed litet tungdriva överlag. 670 toppade 18-19 knop, men gick bäst i 10 knop ungefär.

Trimplan är en nödvändighet, fanns inte med från början. Likaså är det bra om det finns badbrygga eftermonterat.

 

Kapellväven över salongen har ju mer att önska också, jag har sett att flera modifierat mer ett riktigt tak med luckor i, ingen dum idé.

 

Monark 670 har ju kanske utseendet emot sig, men den är förvånansvärt rymlig, går bra i sjön, trots sin ringa längd, gör hyfsad fart, men det är ingen "räserbåt". Relativt lättmanövrerad också, men delar ju problemet med alla andra halvplanande båtar med drev att den är känslig för sidvind vid tilläggning, det är nog få 670 som har fått bogpropeller.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...