Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Falken86

Hög temp AQ131A

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hallå ! 

 

Köpte båt i höstas som jag har gjort iordning nu under vintern i väntan på sommaren och den har ju nu kommit.

 

MEN tycker att tempen står onormalt högt, ( har byt temp givare och mätare till Biltemas marin serie för gamla mätaren/ givaren hade gjort sitt ) Enligt mätaren ligger den på 90-95 grader vid körning . Låter lite väl högt ? Så tog med mig en ir tempmätare och tog en sväng idag med familjen och låg i ca 20 knop i 3-4 distans . Kollade tempen och enligt ir mätaren va tempen på ventil kåpan 98 grader och omkring  tempgivaren låg den på 93-94 grader . Tändningen har varit lite hög , så har ställt ner den lite men Ingen större temp skillnad.  IOFS så kollade jag en kylar slang och den va inte fullt lika varm . 

 

// nervös nybliven båtägare 

Redigerad av Falken86

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter kanske lite korkat, men har du kollat så inte termostaten har hängt sig? 

Fräsch impeller? 

Skit i kylsystemet?  

 

/Patrik 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Impellern ej kollad. Men kylsystemet ska vara rengjort . Har ej kollat termostaten . Tänkte plocka av den och koka den och kolla hur den öppnar. Pratat med Volvo Penta verkstad och dom tycker det låter normalt ..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till klubben av nervösa pentaägare som är rädda för sina stekheta motorer...! :P

 

Jag har en aq120... kan stiga till 100C, men brukar ligga på 85C.

 

Se min sträng i Motorbåtsforumet, en annan motor visst, men samma tips gäller nog för alla gamla pentor (och andra motorer med!)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...