Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Northsea

Problem tömma septik tank - tips?

Rekommendera Poster

Jag undrar om någon har samma erfarenhet och råd på lösning?

 

Locket till däckstömningen sitter fast i en kedja och fästet till denna kedja sitter ca 1dm ner i röret och det gör att jag inte får till det vacum som krävs. Pumpen på sugstationen lägger av och jag får ha en som står och startar om den hela tiden. 

 

Antar att många har liknande konstruktion, hur gör ni för att få helt tomt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Märkligt!

Har du verkligen sugt i rätt hål?

Septiktanksanslutningen har ingen kedja i locket!

Det har däremot däcksgenomföringarna för vatten och bränsle.

Kolla igen så att du inte är i fel hål och suger!

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har också erfarenhet av att en man måste trycka på knappen hela tiden. Har dock inte kopplat det till att det inte blir vacuum utan till att sugen är trasig. 

Min erfarenhet styrks av att även när man ska "efterspola" så behöver man hålla knappen intryckt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan, Georg_Ohm säger:

Märkligt!

Har du verkligen sugt i rätt hål?

Septiktanksanslutningen har ingen kedja i locket!

Det har däremot däcksgenomföringarna för vatten och bränsle.

Kolla igen så att du inte är i fel hål och suger!

..

Jo, min har det!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar! Det är rätt hål. Jag ser tom i plaströret att det kommer lite, men om det går vidare upp till tanken vette f... Körde den på Grinda häromdagen och fick starta säkert 10 gånger, öppnade jag inte ventilen helt på slangen så gick pumpen ett tag, men såfort jag öppnade fullt så la den av..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Förekommer den typen av anslutningar med kedja, jag  fick ta bort den!

/Submin 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Submin

 

Räckte det med att ta bort kedjan, blev det bättre då? Tänker på själva fästet kedjan sitter i, tog du veck den med?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Det koniska munstycket måste sluta tätt, tror att jag bara klippte kedjan/Submin

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I detta skitviktiga ämne har jag konstaterat att det finns lite olika munstycken (känns fel att prata om mun i det här sammanhanget!). En del är mer koniska än andra. De med lite större omkrets längst ner funkar bäst i min båt. 

Att ha ett lock utan säkerhetskedja känns inget vidare. Att lägga in locket någonstans så det inte faller överbord känns osunt. 

När jag ändå är inne på ämnet så gillar jag de pumpar som har ett litet genomskinligt rör alldeles ovanför munstycket så man ser när det kommer och när det är slut

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När man standardiserad anslutningen för tömning gjorde man den så den skulle passa befintliga uttag (som ingen hade).

Det man borde ha gjort var att ta fram en anslutning som mer liknar den slamsugningsbilarna har och som kan låsas fast. Den skulle sticka upp lite över däck men borde i de flesta fall kunna monteras utan att vara i vägen. För de som ville ha den typen vi har nu hade man bara behövt en adapter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Klipp kedjan, tag en gammal och redan skadad skruvmejsel, eller bättre en smal huggmejsel och hugg bort popniten som håller kedjan i genomföringens hals.

 

Eller ännu hellre, köp och montera en ny genomföring, en sådan som började säljas efter det att standariseringen började gälla.

 

Just nu 349 kr hos Seasea, men dom har fler varianter.

48773.jpg

Redigerad av Georg_Ohm
Bild

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ye, när jag installerade ringd de upp mig och meddelade att jag beställt fel sort(den gamla) och så ändra jag till den nya standardiserade. Det tyckte jag var service! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...