Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
gladius

Marindiesel

Rekommendera Poster

Halloj!

 

Förra året skaffade jag en ny båt. En Vega med inombordsmotor, Volvo penta MD2020. Jag har precis låtit en firma rengöra tanken och alla filter. Jag blev rekommenderat att hädanefter köpa "marindiesel" för att undvika bakterietillväxt i dieselbränslet.

jag ringde den närmsta båtmacken för att kolla om de hade marindiesel. Svaret var att de hade något de kallade bunkerdiesesel men det fick man bara tanka om man har tillstånd. (Dvs kör båt i yrkestrafik).

 

Mina frågor:

Var och hur kan man som privatbåtist köpa "marindiesel"?

Vad gör man om man inte får tag i "marindiesel"? Dvs hur undviker man bakterietillväxt då?

 

Jag läste någonstans att denna fråga; "marindiesel" vs miljödiesel var att jämföra med den stora skräcken för plastpest som härjade som värst för ett antal år sedan; Det vill säga: Kraftigt överdriven.

 

När man läser om detta så verkar det finnas en massa olika uppfattningar och jag kan inte hitta något konkret och tydligt svar på hur man som båtägare ska göra vilket gör mig frustrerad och osäker. Råden varierar alltifrån att tanka bilmacksdiesel och inte fundera så mycket till att skaffa olaglig diesel från öststaterna.

 

Med vänlig hälsning Thomas S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det som vi som tankar diesel i båten vill ha är diesel utan iblandad RME, vilket vanligtvis brukar vara det som finns på båtmacken. I bilmacken har man en viss inblandning, vill minnas c:a 10%, men eftersom bilen har större omsättning på bränsle än båten blir detta inget problem. 

 

Så frågan du skall ställa på båtmacken är om de har RME-inblandning, eftersom detta verkar vara orsaken till beväxningen.

Redigerad av Peter_K
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt rätt som Peter k skriver, diesel utan RME dvs raps metyl ester. Sådan diesel har de flesta båtmackar, du känner igen den på att den är ofärgad samma nyans som vatten. Kallas blankdiesel då vi beställer den från våran oljeleverantör. Du kan även köra på villa diesel gröndiesel, men du gör då en olaglig handling. Alger kan bildas i alla tankar på land som på sjön. Det är aldrig roligt att sanera systemet vare sig på traktor bil eller i båt. Algerna trivs i fuktiga miljöer med vatten inblandning något du har stora skiftningar på i en båttank, med Rme inblandning och vatten stillastående bränsle dvs låg omsättning så blir rapsoljan som buljong till algerna därav de stora problemen. Mota olle i grind, håll bränsletanken välfylld, byt dina filter på våren, fyll i algmedel ett par gånger per säsong, tanka inte landdiesel dvs RME diesel. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...