Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
petter_b

Startrelä

Rekommendera Poster

Min stybordsmotor är litet svår att starta ibland, det blir ett kraftigt spänningsfall och startmotorn orkar inte dra runt. Jag har kommit på att en skillnad mellan babord och styrbord är att det finns ett startrelä på babords motor men inte på styrbords.

 

Nu tänkte jag montera ett även på styrbords motor och undrar var man hittar ett lämpligt relä. Något bra tips från forumet?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för motor du har?

I allmänhet duger ett vanligt standardrelä som tål 40A från Biltema.

Det är strömmen till startmororns solenioid som du skall strya med relät.

.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Startmotorn kommer inte att få högre spänning för att du monterar ett startrelä. Det är som sagt strömmen till solenoiden som startreläet styr. Reläet är där för att minska strömmen genom startlåset. Det bästa är att mäta spänningsfallet och åtgärda det. Det kan ju vara startmotorn som är defekt också. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, Rollen säger:

Startmotorn kommer inte att få högre spänning för att du monterar ett startrelä. Det är som sagt strömmen till solenoiden som startreläet styr. Reläet är där för att minska strömmen genom startlåset. Det bästa är att mäta spänningsfallet och åtgärda det. Det kan ju vara startmotorn som är defekt också. 

Visst är det så. Men om strömmen skall ta omvägen via rätt långa ledningar från batteri, via tändningslåset och tillbaka till motorn och solenoiden blir det ju ändå ett spänningfall. 

Sedan kanske trådskaparen skulle kolla batteristatus innan han vidtar för omfatatnde kabeldragningar och reläkopplingar.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har samma batteribank till båda motorerna och den ena startar utan problem, tror inte att det är något fel på batterierna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, du kan ju försöka med ett extra relä.

56 koppas till startknappen eller 50 på tändningslåset. 57 till minus.

30 kopplas med så kort och grov kabel som möjligt via 30A hängsäkring till batteriet, 87 med samma grova kabel, 4mm2 kan vara bra, till ingången till solenoidens manöverspänning, även denna heter 50 om det är en europeisk motor.

 

Annars hade det varit intressant att veta om den tröga startmororn går lättare då babordsmotorn går på litet högt tomgångsvarv och laddar batteribanken..?

I så fall är det nog så som Rollen redan antytt, att sb-startmotorn behöver en renovering.

 

Men det är nu aldrig fel med att relä som styr strömmen till solenoiden!

Man kan ju också undra varför du bara ahar det på den ena motorn?

.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller nog med Rollen, eftersom det är solenoiden som kopplar in strömmen till startmotorn så bör inte ett relä som matar solenoiden göra nån skillnad.

Men, å andra sidan är det ju aldrig fel, och sitter det på den andra motorn så... Varför inte på denna också?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, ralle säger:

Håller nog med Rollen, eftersom det är solenoiden som kopplar in strömmen till startmotorn så bör inte ett relä som matar solenoiden göra nån skillnad.

Men, å andra sidan är det ju aldrig fel, och sitter det på den andra motorn så... Varför inte på denna också?

Det är ju så här, att det inte är strömmen till startmotorn som är problemet.

Det är spänningsfallet  i tändningslåset och i långa ledningar till solenoiden som är kritiskt.

Om solenoiden inte får tillräckligt med ström, som blir fallet vid ett spänningsfall, orkar den inte dra så långt att startmotorkontakterna i solenoidens bortre gavel inte sluter ordentligt. Den måste ju också motarbeta sin egen returfjäder.

Om man då kopplar ett relä som ger solenoiden ström och spänning genom en grövre kabel direkt från batteriet har man vunnit mycket.

Om det inte hjälper skall man kolla laddstatus på batteriet eller solenoidens elektromekaniska funktion.

Om man en längre tid accepterat en halvdan funktion hos solenoiden kan det tänkas att kontaktytorna till startmotorn bränt då det blivit ljusbågar där, och då nu orsakar dålig eller ingen kontakt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
17 timmar sedan, Georg_Ohm säger:

Det är ju så här, att det inte är strömmen till startmotorn som är problemet.

Det är spänningsfallet  i tändningslåset och i långa ledningar till solenoiden som är kritiskt.

Om solenoiden inte får tillräckligt med ström, som blir fallet vid ett spänningsfall, orkar den inte dra så långt att startmotorkontakterna i solenoidens bortre gavel inte sluter ordentligt. Den måste ju också motarbeta sin egen returfjäder.

Om man då kopplar ett relä som ger solenoiden ström och spänning genom en grövre kabel direkt från batteriet har man vunnit mycket.

Om det inte hjälper skall man kolla laddstatus på batteriet eller solenoidens elektromekaniska funktion.

Om man en längre tid accepterat en halvdan funktion hos solenoiden kan det tänkas att kontaktytorna till startmotorn bränt då det blivit ljusbågar där, och då nu orsakar dålig eller ingen kontakt.

Alltså... Jakgkanske tolkar TS fel? 

Jag tolkade det som att den drar, men alldeles för dåligt för att motorn ska starta.

Och då har det inte med låset att göra, utan strömmen till startmotorn.

Men är det så att den inte drar alls (vilket det nog kan vara nu när jag läser igen, läste kanske slarvigt) så är det som du skriver.

 

Och oavsett, sitter det ett relä på ena men inte andra, montera ett där också, absolut enklaste grej att testa först, och det blir ju garanterat inte sämre.

 

Sen är det ju tyvärr så att dåligt med ström till startmotorn, oavsett om det är till starten eller solenoiden, och oavsett om det beror på kasst batteri eller dåliga anslutningar, så sabbar det startmotorn i längden om man använder den så.

Redigerad av ralle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte också att TS skulle testa med att starta babordsmotorn först, den som är mest lättstartad, varva den litet och sedan se om styrbordsmotorns startmotor med solenoid är mer villig att dra i gång..??

Men visst, startrelä förkortar strömmens väg och förhindrar större/längre spänningsfall.

.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack för alla tips, nu är det löst.

 

Motorn är en en Thornycroft 345 från 1976, den finns även i diverse traktorer och kallas då Leyland 6/98. Start- och laddkretsen är litet märklig i original, det finns som sagt inget startrelä med ett relä för att ge ström till statorlindningen och ett annat för att tända / släcka laddningslampan. 

 

Det fungerade mycket riktigt att starta andra motorn först och varva den för att få mer ström men inte speciellt pålitligt och jag har en Sterling-regulator som bara ger ström till startbanken när husbanken är tillräckligt laddad.

 

Nu började jag med att montera ett relä, det hjälpte dock inte. Bytte några kabelskor, etc och det hjälpte inte heller. Till slut bytte jag kabeln mellan batteri och startmotor/solenoid och nu fungerar allt som det ska.  

Redigerad av petter_b

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aj då, brittsikt elsystem... Lucas Electrics LTD?

Det finns en anledning till att britterna dricker ljummet öl, Lucas tillverar även kylskåp.

 

Iallafall bra att du fann felkällan, hur illa var den kabeln oxiderad eller var den underdimensionerad?

 

Ja relän för att förmagnetisera generatorn och sådant ser man ibland, mest på tunga fordon.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lucas, ja.

 

Kabeln var 25 mm2 tror jag men den var lindad med eltejp på vissa ställen och syftet verkar ha varit att dölja att kabeln "brunnit", jag antar att det kan påverka effektiviteten hos kabeln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, petter_b säger:

Lucas, ja.

 

Kabeln var 25 mm2 tror jag men den var lindad med eltejp på vissa ställen och syftet verkar ha varit att dölja att kabeln "brunnit", jag antar att det kan påverka effektiviteten hos kabeln.

Säkerligen!

Passa på att leta efter fler liknande och reparerade kablar, finns det en kan det finnas flera!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
På 2017-06-21 på 0:29 PM, ralle säger:

Håller nog med Rollen, eftersom det är solenoiden som kopplar in strömmen till startmotorn så bör inte ett relä som matar solenoiden göra nån skillnad.

Men, å andra sidan är det ju aldrig fel, och sitter det på den andra motorn så... Varför inte på denna också?

 

Vanligt fel på bilar med spänningsfall genom "optimerade" kablar och tändningslås och som med några år på nacken inte klarar av uppgiften. B.l.a Volvos 400 serie hade dessa problem som var kända av Volvo och åtgärdades utan ägarnas vetskap när bilarna var inne på verkstad för andra åtgärder som vanlig sevice mm men hölls hemliga för den som frågade. Löstes enkelt med ett relä och nya kablar batteri/säkring/relä/startsolenoid och gamla kablar plus tändningslås blev ett rent manöversystem till reläet. Inget raketforskning precis

Redigerad av Olten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...