Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Strosselhuset

Ekolodsgivare stänker vatten

Rekommendera Poster

Hej alla!

 

Jag har, för mig, köpt en ny båt. En styrpulpet, HR 465.

Jag har monterat en ekolodsgivare på akterspegeln enligt monteringsanvisningen men

i planing så stänker det otroligt mycket vatten upp på motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Lasse - Tack för svar.

 

Den sitter nu mitt emellan styrbords sida och riggen. Om jag monterar den närmare riggen så blir det ju djupare men det blir ju bara några centimeter.

Tror du det räcker?

 

Jag har monterat den så långt ner det går på akterspegeln nu.

Att montera den på någon konsol eller liknande skulle ju kunna ge ett extra djup på säg 20-30 cm men det skulle ju inte se klokt ut och vara totalt opraktiskt vid torr och sjösättning.

Skulle väl bromsa en hel del gissar jag också men det är väl inte så du menar?

 

Utveckla gärna.

 

/Mathias

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klassiskt problem. Ibland hjälper det inte att flytta givaren varken upp eller ner. Problemet är normalt inte givaren utan dess fäste. Lösningen är en rostfri flärp som bockas till och som sätts ovanför givaren för att avleda vattenstrålen. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stänkskärm?

Jag såg för ett tag sedan en rostfri plåtbit på en styrpulpetbåt som stog på land.

När jag läser din fråga förstår jag varför den båtägaren bockat till en sådan och skruvat fast den över och vid sidan av givaren. När jag såg denna plåt förstod jag inte alls varför den satt där den gjorde.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vilken givare har du?,ja har garmins akterspegelgivare,funkar som den ska i alla farter och inget skvätt ,monterad 25cm från centrum på båten och på höger sida,2,5 cm under båten går givaren,fäset skall inte gå under botten då får du sprut,båten en bella 471r helplanande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade samma typ av problem med ett Humminbird med XNT 9 SI 180 T | Transom Transducers | 710200-1 , det första var att det sprutade vatten som en "TUPPSKJÄRT" och när det var löst sprutade vatten i öppningen mellan givaren och hållaren som är fäst skrovet där sprutade det lite mer rakt upp.

Lösning på "Roster tail" tuppsjärt var justering av vinkeln på givaren lösningen på det andra problemet löstes med en plugg (Transducer Plug) från Humminbird som tätade öppningen mellan givaren och hållaren för givaren.

 

/Kenbja

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla.

 

Trevligt med engagemang - här kommer lite återkoppling.

 

Givaren har jag haft monterad på gamla båten och där funkade det perfekt. Det är någon med kombon "nya båten" och denna givare/fäste.

Ang. stänkskärm så var det min första tanke och i värsta fall blir det så men det känns lite amatörmässigt.

 

Efter att jag monterat bort givaren så har jag kunnat hänga över akterspegeln vid gång och kikat. Med tanke på strålens grovlek och riktning så tror jag som någon annan här ovan att det är "hålet" mellan givaren och fästet som åstadkommer detta. Jag ska täppa det med något och prova igen.

Jag återkommer när det är klart.

 

Andra infallsvinklar och ideér är hjärtligt välkomna.

 

/Mathias

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...