Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
andreasroman

Spackla trä

Rekommendera Poster

Hejsan! Jag har en båt som har en träbåge som sträcker sig från fören till aktern. Allt hänger på denna båge, väggar, tak och fönster så att ersätta denna är enorm jobb. Nu är det så att det har blivit lite murket här och där i trät. Jag skulle vilja laga detta med epoxy bara för att jag inte kommer kunna lägga in trä delar in i denna som matchar färgen, eller? Det är mahogny. Finns det några andra sätt att typ färgsätta epoxy med eller vad finns det för lösningar? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade det varit jag hade jag fällt in mahognybitar, olika träslag kan röra sig olika pga fukt mm och lagningen kan gå isär om man blandar träslag. Det finns lite olika metoder att skarva trä så det blir starkt, jag hade gjort en snedlask och skruvat samt limmat med epoxy efter jag tagit bort det ruttna virket + lite till. Efter hade jag slipat och format skarven, oljat, betsat och lackat alltsammans. En välgjord lagning är inget att skämmas för.
https://www.batepoxi.se/tips-trix/olika-arbetsmoment/snedlask/

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller helt med Peter K i detta att en lagning på trä i en båt endast visar att ägaren underhåller och sköter sin båt. För många båtar i trä byggdes ju när tillgång på perfekt trä var dålig... alltså var det mycket vanligt i skärgårdens bruksbåtar att det var infällda lagningsbitar lite här och var.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...