Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
andreasroman

Limma plexiglas?

Rekommendera Poster

Hejsan! Jag har en tanke om att använda "bilsättet" när det gäller montering av rutor på min båt, där pressar man ju bara emot fönstret mot bilens fönsterram med en lim/tätningssträng. Just nu så har jag plexi med tätningslist som sitter i kläm mot aluramen men detta är ingen tät lösning i och med att båten är gammal och inte helt rak överallt och därför inte slutet tätt. Skulle de gå att limma plexiglas? Eller måste man ha riktigt glas? Tänker att man kan blästrar en ruggig yta så limmet fästet vad det är nu är? Sika funkar inte? Säg vad ni tänker! Varför sätter inte mer folk båtrutor som man sätter bilrutor? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej det är inga problem att lima plexiglas.

Helt ok att använda samma metod som för bilrutor.

Skillnadden är att på bilar är kanten runt rutan avsedd för detta och rutan ligger därmed i linje med karossen.

På en båt som inte är gjord på samma sätt så kommer rutan att ligga utanför karossidan.

Normalt så skall man ha 4mm tjock limfog för att få hålfasthet på SIKAs lim så räkna med 4mm plus tjockleken på rutan.

Rutan på bilen har dessutom ett screentryck eller liknande som döljer limsträngen, den har dessutom fördelen att den skyddar limmet mot UV-strålning.

Nu finns det lim som tål UV strålning från SIKA så det är bara ett estetiskt problem om man bara väljer rätt lim.

För att inte få en vass plexiglaskant som sticker utanför karossidan så kan man kanske slipa av kanten runt rutan så man slipper skära sig på denna, alternativt lägger man en SIKA sträng runt rutan som täcker kanten på plexiglaset och går ända emot karossidan.

 

Nu behöver du troligen ingen hålfasthet i rutan och då behöver du heller inte vara så noga med 4mm tjock limsträng. Men om du vill ha det så brukar man lägga distanser på karossen som säkerställer limfogens tjocklek i form av självhäftande gummi eller liknande.

 

Det viktigaste vid limning är rengörning av ytorna.

SIKA har en cleaner som är bra men T-Sprit funkar nästan lika bra.

Tvätta ytan som skall limmas.

Ett drag med Scotch grönduk på limytorna.

Sedan ett enda drag i en rikting med en luddfri trasa lätt indränkt i T-sprit.

Låt sedan bara ytan torka helt innan limningen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja vet du vilket sika som passar bäst när det gäller plexi? Gällande ramen bilar har för att täcka limfogen, det borde väl gå att spruta på någon svart färg på plexi med vara om man maskerar av ordentligt sen ruggar upp sen sprayar med någon färg som sätter sig på plast? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Plexiglas/akryl tål inte sprit, rengör med något annat utom sprit och amoniak.

 

Det märks inte direkt att akrylglas utsatts för alkohol, men med tiden blir glaset grumligt eller krackelerar. Vet inte hur amoniak påverkar akryl.

 

Mackey

Redigerad av Mackey
Rättat ett stavfel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj sprit och akryl mixade inte så bra tydligen. Det var nytt för mig. Sika 295UV borde funka fint. Jag har dessvärre inget bra förslag på annat att göra rent med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bensin (inte från macken) går bra, men kan göra ytan ytterst lite matt.

Det går att polera upp ytan igen med ex.vis gelcoatpollish.

 

Mackey

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...