Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Gurks

Visa hur varmt vattnet är i varmvattenberedaren

Rekommendera Poster

Hustrun är vädigt glad över att vi nu i nya segelbåten båten kan få varmt vatten och att hon kan få duscha på plattformen vid aktern. Säsongen har knappt börjat och hon vill veta när vattnet har nått max värme. Hitills har jag försökt svara att det tar 1 - 2 h vid motorgång  och ca 1 h om vi har kopplat upp oss till landströmmen. Detta svar, har det visat sig,  är inte tillräckligt. Mot bättre vetande så svarade jag, utan att veta, i ett svagt ögonblick att det det finns  möjlighet att koppla på en tempgivare och att hon då skulle kunna se tempen på en display. I båten sitter en Isoterm och trots ivrigt googlande så har jag inte hittat  att det finns några sådana tillbehör.

 

Finns det någon på forumet som har något bra förslag hus man skulle kunna lösa det här problemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

köp en digital mätare med känselkropp som du sätter på utgående ledning,finns även anliggningstermometer att köpa .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är i och för sig en bra idé med digital mätare, men helst skulle jag på något sätt, om det går att lösa,  ha en känselkropp inne i varmvattenberen som kan ge info om vattentempen 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan, Gurks säger:

Det är i och för sig en bra idé med digital mätare, men helst skulle jag på något sätt, om det går att lösa,  ha en känselkropp inne i varmvattenberen som kan ge info om vattentempen 

Tja, det skall man väl kunna lösa på något vis, men risken att få ett lägage är ju överhängande.

gör som karluno föreslagit, med buntband, eller tejp eller kanske med en slangklämma fixerar du termometerns känselkropp på utgående anslutning av metall.

 

Jag gjorde så för att ordna med en badretmometer, jag fixerade känslekroppen på bordsgenomföringen till köksvaskens avlopp, som sitter under vattnelinjen. Fungerar bra, mäter visserligen bara temperaturen i ytvattnet, och badvattnet tycks bli väldigt behagligt då man tömmt ut kokande potatisvatten... Men principen funkar!

 

Jag har visserligen en större dieselmotor, och en 30liters beredare, men redan efter 10-15 minuters motorgång är varmvattnet varmt.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Peta hål på isoleringen högt upp, stoppa in känselkroppen och tryck lite isolering, tex liggunderlag. Ger en betydligt säkrare temperatur än att mäta på utgående för.

En del beredare har ytterhölje av rostfri plåt, lite svårare att göra hål i men plåten är ganska tunn.

 

Jag köpte några fjärrtermometrar på eBay med 3m sladd. Hade en på motorn, en i kylboxen och en på en genomföring för att se badtemperaturen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beredarna har för det mesta ett "rör" som som går in i beredaren.

"Röret" är för 230 volts termostatens känsel kropp, kanske kan man i samma "rör" stoppa in den "nya" tempmätarens känselkropp. B)

Jag mäter inte tempen, utan spolar varmvattnet över handen, bränns det så är varmvattnet varmt.

5942a86b745aa_vvs20maria.jpg.1976f2963547d69d12c3c2dc224a50f9.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...