Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Mackey

Hur blir du av med myror - bästa myrmedlet

Rekommendera Poster

Det här är väl mest en fråga för landkrabbor, men många båtägare bor ju på land.

 

Vad har ni för erfarenheter och tips när det gäller att få bort myror?

 

Jag har under flera år prövat olika myrmedel för att få bort myror från vår plattlagda uteplats. Jag minns inte allt vad de heter eller vad de kostar (men dyra är de), och det ena medlet ska vara bättre än det andra. Inget har fungerat särskilt bra!

 

I år drog jag mig till minnes att jag läst att Fun Light skulle utrota myror väldigt effektivt och på en vecka och för 19:-kr var nästan alla borta.

Nu gör vi en andra behandling (skriver detta i en konstlad jordgubslukt), denna gång till extrapriset 16:- kr.

 

Jag vill starkt rekommendera Fun Lighet för utrotning av myror.

Kanske finns det oönskade effekter för myrorna (förutom att de dör), någon som vet?

Kanske finns det även oönskade effekter för människor...

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har provat olika medel innan jag hittade Nippon. Ett par droppar på ett fat som placeras på myrstigen. Myrorna tar med sig ämnet och matar larverna med det och hela samhället försvinner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jasså utomhus...

"Hola Bandola!" 

Vi hade i många år en myrstig inomhus, om våren, i köket, likt dem i Disneyfilmen, men våra myror byggde inga piplines av ihåliga makaroner. Sedan det kom in en ständigt hungrig tysk schäferhund i huset försvann myrorna, ja och de flesta anda insekterna också.

"Äta myror?" 

"Visst, dom kittlar störtskönt i kistan"

 

På uteplatsen försvann myrorna den dagen jag spolade bort ogräset i fogen mellan markteglet, jag hade grundat med ett rengöringsmedel för "tunga fordon, entreprenadmaskiner och storkök" och sedan gick jag på med varmvatten i högtryckstvätten med turbomunstycke.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, Mackey säger:

 

Jag vill starkt rekommendera Fun Lighet för utrotning av myror.

Kanske finns det oönskade effekter för myrorna (förutom att de dör), någon som vet?

Kanske finns det även oönskade effekter för människor...

 

Mackey

 

Vilken smak är bäst!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Effektivt-Myrr

Djurvänligt-gräv bort själva stacken, helst hitta drottningen.

Miljövänligt - strö lite salt el bakpulver på stigen där de kommer in.

 

De små blinda svartmyror som kommer först på våren försvinner av sig själva efter ett tag.

Den "vanliga" myran skall man inte klämma ihjäl å låtat ligga kvar för kompisarna kommer å  hämtar liket å det blir ännu fler myror.

Tvätta doftspåret med en droppe lacknafta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej!

Det är lite intressant också att veta vilken typ av myror det gäller, röda eller svarta?

Vi har stora problem med myror. Varje vår kommer svartmyror in i huset men där har vi en lösning. Vi tar reda på var de kryper in, och preppar med malen kanel. Då vill de inte längre komma in. Det funkar dock sämre utomhus.

 

När det gäller rödmyrorna (röd skogsmyra??) som vi har på tomten har vi helt enkelt misslyckats. Vi har 10-15 bon på vår villatomt som ligger i anslutning till skogen. Myrorna är av den sorten som inte bygger stackar utan bosätter sig under stenar, i sprickor, eller i marken. Hur gör man där? Vad är mirakelkuren?

 

Ni som skrivit ovan, kan ni berätta vad det är för slags myror ni tampas med?

Allt gott!

Nils N

Redigerad av nilsnobbing

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi hade svartmyror såväl inom- som utomhus. De som fanns inomhus var väldigt små.

Jag misstänker att även användandet av ogräsättika begränsat antalet myror.. Men det är ett antagande.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Myrdosa som köps tex på Rusta eller i en trädgårdsbutik. De innehåller ett gift spetsat med något myrorna gillar. Myrorna tar med sig giftet till boet och hela kolonin dör. Mycket effektivt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har massor med svartmyrebon under en plattlagd uteplats. Vi är inte så sugna på att plocka bort alla plattor, gräva upp hala uteplatsen för att leta bon och sedan lägga tillbaks plattorna.

 

Myror på tomten tycker jag inte man ska utrota, men när plattorna alltid är täckta med sand som myrorna gräver upp tröttnar man till slut. Extra tråkigt blir det när plattorna börjar ligga på sned för att sanden grävts upp.

 

Nippon har funkat bra för oss när vi har haft myror på ett enda ställe, men har inte funkat på vår uteplats. Andra medel har inte heller funkat.

 

Myrr funkar för att slippa få in myrorna, vi strör en sträng utanför dörren och det funkar.

 

Fun Light funkar i alla fall bra och är otroligt billigt sätt att bli av med myrorna på.

 

Smaken är som baken delad, men mina myror verkar gilla jordgubbsmak.

 

Mackey

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan, Mackey säger:

 

Fun Light funkar i alla fall bra och är otroligt billigt sätt att bli av med myrorna på.

 

Smaken är som baken delad, men mina myror verkar gilla jordgubbsmak.

 

Mackey

 

 

Har bara "Wild Berries" hemma, fast man får väl kanske vänta nån dag innan jag bjuder myrorna på vilda skogsbär. Med tanke på allt regn igår, blir väl saften för mycket utspädd och man vill ju bjuda myrorna på stark ock god saft.

 

http://www.funlight.se/smaker/original/wild-berries/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I slutet av 1950-talet blandade redaktören ihop frågor och svar i spalten för läsarnas frågor.

En fråga gällde en myrinvasion i en trädgård, den andra frågan kom från en desperat ensamstående mor som hade problem med sina huligana tvillingar.

Den desperata modern fick svaret att hon skulle hälla bensin på dem och tända på.

Möjligen fick läsaren med myrproblemet svaret att han skulle sätta dem i Arméns internatskola så att de fick lära sig hut och disiplin, kanske var det en god idé.

..

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...