Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

Rekommendera Poster

Okej. Jag är där många andra varit vid flertal tillfällen. 

Jag har läst mig fördärvad bland trådarna gällande mitt problem i detta form, andra forum samt såklart även på utländska sajter.

 

Min AQ151C dör när den hamnar under 1500rpm. Igår kväll uppgaderade jag till ny tändspole och 123Ignition/Tune fördelare, vilket gjorde att den gick otroligt mycket jämnare på högre varvtal än tidigare. Den håller sig dessutom på tomgång betydligt längre än tidigare även om problemet kvarstår - den dör på lägre varvtal, i mitt fall under 1500. 

I höstas bytte jag tändstift och tog isär förgasarna - nya packningar installerade.

 

Jag spelade in en video hur den beter sig efter uppgradering till 123 Ignition. Som vanligt på dessa motorer ger jag lite gas när jag startar för att den ska komma igång. I videon lägger jag sedan i friväxel och låter motorn självdö. I försök nummer två ligger jag och räddar den med gasen, min polare kommer över för att visa varvtalet (vi tänder upp med ficklampa efter några sekunder så mätare nsyns) och hur jag åter räddar den från att dö. På slutet låter vi den självdö med fokus på varvtal vi bild.

 

Jag ska kolla comp, och jag ska köpa nya tändkablar.

En teori jag har är att jag inte fått förgasarna helt täta, att någon av dem nyper lite luft, första steg härifrån är att spraya lite startgas när motorn är igång runt områden där luft kan läcka in. Teori nummer två: kan det vara bränslepumpen som är sliten, så soppan flödar in som den ska på höga varvtal men inte när jag ligger lägre? 

 

Öppen för förslag, många har jag läst om på forumet, så jag låter denna tråd leva tills problemet är löst.

 

Frid på er,

 

 

 

 

Helt öppen för alla typer av idéer

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förgasarfel till 99,9 % Dom är inte roliga dom där 151:orna.

 

Har skruvat  på en släktings 151:a och fått till det hyfsat. Ingen tomgång när den är kall men det är ju bara så pga avsaknaden av choke.

 

Förgasarna måste vara synkade det är A o O innan man börjar med något annat.

Naturligtvis måste förgasarna rena och täta.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När den 151:c som jag hade krånglade på tomgång så gjorde jag samma resa som du har gjort, kollade/uppgraderade tändning, kollade förgasarna och det blev bättre men inte bra. Kollade vidare och det visade sig att det var kyllimpan som läckte, bytte limpan och tomgången blev så bra som den kunde bli, den gick jämnt och fint både med varm och kall motor.

 

Kolla kyllimpan är mitt tips

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte hålla tråden vid liv.

 

Genom att skruva ut luftskruvarna på förgasarna strax över 9 varv istället för 8 varv enligt verkstadshandboken kan jag nu få motorn att snurra oändligt länge utan att dö. Dock ligger tomgången då strax över 2000 varv vilket såklart inte är att tänka på. Skruvar jag tillbaka igen så dör dem tvärt när man närmar sig 8 varv ut.

Jag skruvade ut hela luftskruven och såg lite smuts längst ut på den spetsiga toppen... kort sagt, det verkar fortfarande vara skit kvar trots att jag gjorde rent dem och bytte packningar förra sässongen. 

 

Tar isär dem imorn och rengör dem på nytt, återkommer med update.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skruva isär i småbitar, tvätta allt med ultraljudstvätt och peta med tråd i alla små hål för att kolla att de är rena. Köp eller låna en tvätt stor nog för ett förgasarhus om du inte har. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du provat att rengöra tomgångsmunstyckena? Dem kommer man åt att skruva loss med förgasarna monterade. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar alltid planfila förgasarfötterna när jag gör iordning förgasare. De brukar vara lite oplana.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då så. Jag slog ihop alla tips och tog loss förgasarna på nytt. Köpte en Ultraljudstvätt på Kjell & Co på 2 liter och 130W. 

 

Båda förgasarna plockades isär helt och hållet, varje del torkades av innan de fick sig ett dopp i ultraljudstvätten. Samtliga delar fick gå minst 2 x 20 minuter med värme och normal-funktion samt en gång med de-gas-funktion i 20-25 minuter.

vätskan bestod av vatten, 15% T-röd och 5-10% handsåpa med pärondoft från Grumme. 

Därefter blev det tryckluft i varje vrå som gick att hitta. 

Några nya packningar, varav en som jag skar till själv från ett ark från biltema (0,4mm).

 

Sen var det bara att sätta tillbaka på motorn. Efter ca 1,5h pillande med luftskruvar och tomgångsskruvar spinner nu motorn jämt på 1000rpm. Vill kommer ner ytterligare 150rpm till 850 så ska ställa tändningen i nästa steg. Men: helt klart läcka på en eller flera ställen kring förgasarna var problemet. Detta är andra gången jag tagit isär dem så det är bara att inse att man får göra det några gånger tills det blir bra.

 

Körde även förgasarfiltren i ultraljustvätten för att se hur rena de kunde bli.

Den mörka är bara körd i avfettning och tryckluft. Vilken skillnad! 

 

 

 

Redigerad av buggybulldozer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var nog pärondoften som gjorde susen.

 

Själv köpte jag ett alkaliskt rengöringsmedel för ultraljudstvätt samtidigt som jag köpte min tvätt. För övrigt likadan som din.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

151an är en bra motor men har kroniska förgasar problem med sina PAI 44or utan choke. Enda lösningen är att sätta på dubbla weber 45 eller fajs 45 or. (Är vad de duktiga motorbyggarns på tex Timos säger)Då får man choke, jämn tomgång och lite mer krydda i maskin..Kolla på Timos Motors hemsida. 

P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev petwes:

Hej

151an är en bra motor men har kroniska förgasar problem med sina PAI 44or utan choke. Enda lösningen är att sätta på dubbla weber 45 eller fajs 45 or. (Är vad de duktiga motorbyggarns på tex Timos säger)Då får man choke, jämn tomgång och lite mer krydda i maskin..Kolla på Timos Motors hemsida. 

P

Jo, jag har varit i kontakt med Timos Motor.

 

Jag fick i ner tomgången till 900rpm som lägst efter lite skruvande förra säsongen. Dock först efter att motorn blivit riktigt varm. Som du skriver så är problemet med att inte ha choke något som alltid kommer påverka kallstarten. 

 

Jag för just nu diskussion med TM att dels få bort kallstartsproblemet, dvs sätta på nya förgasare med choke, men även ett rejält trim. Det är dock aktuellt efter säsongen . 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då fortsätter äventyret:

 

Efter att ha justerat tändkurva, smällde det i förgasarna vid kraftigt gaspådrag, dock ej när jag lugnt och metodiskt gasade upp. Det visade att detta inte skedde om jag kopplade på en extern bränsletank - accpumpen fick inte tillräckligt med bränsle när jag gasade kraftigt med bränsleslang kopplad till gammal tank = troligen skit i slangarna.

 

Hursom: blåste rent slangar och köpte ny accpump-spridare, en dimension större än orginal. Tweakade luftskruvar och tomgångsskruvar. Resultatet var makalöst: 650 rpm på tomgång, jämn och fin helt från kallstart. Man kunde till och med puttra på denna inställning när växel lades i.

En hel kväll njöt jag av friheten att gör allt från att putra i snigelfart till att kunna gasa på bäst jag ville. 

 

Så igår: svärfar ska testa wakeboard för första gången. Vi tar först en repa över fjärden och det går underbart.

Vi saktar ner där det är plattvatten och svärfar hoppar i med brädan på fötterna. 

Jag stänger av motorn för att instruera allt som rör wakeboardåkning till, motorn vill fortsätta gå trots att jag trängt av. Det tar säkert 10 sekunder innan den till slut lägger av. 

Vrider om tändningsnyckeln: Den tuggar men ger ingen som helst indikation på att vilja starta. Inte ens med startgas rakt ner i förgasarna. Har fin gnista på stiften, men de är torra trots att jag tuggat ett bra tag vid det här

laget. Min första gissning är att bränslepumpsrelä som gått, då den ju ”försökte” hålla sig själv vid liv när jag stängt av tändningen.

alt. 2 att det är bränslepumpen, men den borde inte fortsätta pumpa bensin när jag stängt av om relät funkar som det ska?

 

Hursom, skriver detta för att det kanske kan hjälpa någon annan i framtiden med liknanade problem när jag väl löst detta.

 

 

Svärfar fick en rejäl simtur i och med detta då vi med simkraft tog båten över fjärden tillbaka till bryggan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Den glödtänder, vilket inte är speciellt nyttigt i längden. Tändkurvan som du justerade, hur gjorde du det, på gehör eller?

Glödtändning beror på fel tändläge eller fel tändstift. Eller fel utformning på förbränningsrummen i toppen, inte aktuellt i ditt fall för det väl inte gjort något i toppen?

Redigerad av Gelis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Helt rätt, hade slarvat med tändkurvan.

Har nu kört med tändningslampa och sett till att den ligger på 6 grader vid 900 rpm och 32 grader vi 4400 rpm.

Toppen som du nämner har inte rört över huvudtaget. 

 

Fixade detta och problemet med glödtändning verkar löst, den har inte betett sig likadant igen i alla fall.

 

Det sjuka nu är att motorn startade fint. Jag stängde av den under tiden jag vek ihop kapellet när jag var på väg ut. När jag vred på tändningen var den åter helt död. Precis som när den stannade ute på fjärden. Den ville inte över huvudtaget. Stiften = snustorra. Funtar på om bränslepumpen börjar stejka... stiften borde va blöta efter så många startförsök jag gjorde. Å andra sidan ville den inte över huvudtaget försöka starta ens på startgas.

 

Kanske borde mäta upp top dead center för att verkligen se att den står i noll-läge och sedan börja om från början med tändningen. Jag kan helt klart ha gjort fel här. 

Redigerad av buggybulldozer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev buggybulldozer:

Helt rätt, hade slarvat med tändkurvan.

Har nu kört med tändningslampa och sett till att den ligger på 6 grader vid 900 rpm och 32 grader vi 4400 rpm.

Toppen som du nämner har inte rört över huvudtaget. 

 

Fixade detta och problemet med glödtändning verkar löst, den har inte betett sig likadant igen i alla fall.

 

Det sjuka nu är att motorn startade fint. Jag stängde av den under tiden jag vek ihop kapellet när jag var på väg ut. När jag vred på tändningen var den åter helt död. Precis som när den stannade ute på fjärden. Den ville inte över huvudtaget. Stiften = snustorra. Funtar på om bränslepumpen börjar stejka... stiften borde va blöta efter så många startförsök jag gjorde. Å andra sidan ville den inte över huvudtaget försöka starta ens på startgas.

 

Kanske borde mäta upp top dead center för att verkligen se att den står i noll-läge och sedan börja om från början med tändningen. Jag kan helt klart ha gjort fel här. 

 

Svarar mig själv. Gjorde ett myt försök nu på morgonen, båten har då vilat i 11 timmar.  

Först död. Sedan små försök till att starta. Jag la jag gasen i botten och tuggade ett tag, som kändes som en evighet, och till slut vaknade den. Pumpade lite med gasen upp på högre rpm för att få upp lite värme. 

Därefter gick den utan problem ett bra tag på tomgång. Jag stängde av, kastade loss och startade upp, tog en åktur. Fick några puffar vid kraftigt gaspådrag, vred ut luftskruvarna ett halvt var (så jag ligger på ca 8,7 varv ut). Nu går den fint igen... 

Tänkte låta den vila och bli kall för att se hur den beter sig när jag prövar starta den på nytt. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...