Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
RobertR

Yamaha autolube 30 hk 2T utan kylstråle.

Rekommendera Poster

Jag har alltså en 30 hk 2 takt från mitten/slutet av 80-talet som krånglar. Motorn startar direkt, och går jämnt och fint. Men någon kylstråle finns inte, bara enstaka droppar kommer ur slangen. Även när jag tar loss den från plast nippeln på motorn. Enligt förra ägaren byttes impeller förra sommaren. Och den gick fint i höstas.  Vi hade ur impellern idag och den ser ok ut. Båten har vad jag vet stått i frostfritt garage hela vintern. Igår när den startades i sjön så gick den igång kalasfint och under några sekunder (på något höjd gas i friläge) var kylstrålen stark och fin. Sen försvann den. Under kåpan ser motorn ut att vara i väldigt fint skick (insidan vet jag tyvärr inget om...). 

 

Vad jag har hört så har dessa 3 cylindriga Yamaha motorer väldigt gott rykte och jag hoppas såklart kunna lösa detta. Men var börjar jag? 

 

I och med att kylstrålen en kort stund var stark så ligger det ju nära till hands att tro att kylkanalerna inte är igensatta? 

 

Alla tips och råd kring detta mottages med största tacksamhet!

IMG_4214.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta att jag var otydlig där. Samma bara droppar oavsett tomgång. :(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en fantastisk motor.
Låter att du har fått något skräp som täppt till någonstans i kylsystemet, jag föreslår att du tar bort termostaten och försöker spola igenom kylsystem, dock utan högtryck, och förhoppningsvis försvinner skräpet.
Du kan också ta loss slangen till skvallerstrålen och kolla om det sprutar mer vatten då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, termostaten borde jag kunna hitta. Har tagit liss slangen vid nippel, ingen skillnad bara lite droppar. Tack för tips! Kommer du på nått mer så tveka inte att höra av dig igen :0)

//R

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Termostaten enkel att hitta, jag bytte på min (hade i 13 säsonger). Du borde ha ny termostatpackning efteråt.
Kanske en tanke innan du tar bort termostaten är att du blåser med luft in i det hållet som vatten till skvallerstrålen rinner ifrån och kollar om det hjälper. Hjälper det så bekräftas min teori om skräpet, men jag tror att det blir svårt att helt renblåsa kylsystem.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla först slang + nippel som du redan verkar ha gjort. Det vanliga är att blockeringen sitter där eller kanalen där nippeln fästs i motorblocket. Stick in en liten ståltråd där och veva runt lite innanför så brukar det lossna.

 

Termostaten är inte ett vanligt problem och jag har lite svårt att se den stoppa upp skvallerstrålen med tanke på hur systemet är uppbyggt.

 

Kolla även att kilen sitter på axeln i impellerpumpen och att intaget ser vettigt ut på växelhuset(man glömmer lätt de självklara sakerna:)

 

 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Termostaten?

Jag har fått lite tips att termostaten kan vara kass och att det går utmärkt att köra utan den på dessa motorer. Två tankar:

1. Hur ser ni på att köra utan termostat?

2. Läste i ett forum att vattnet i skvallerstrålen inte går via termostaten så frånvaro av stråle inte borde ha med trasig termostat att göra.

 

Vad tror ni här?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skvallerstrålen skall finnas alltid där, oavsett om termostaten är öppen eller stängd.
Finns ingen anledning att köra utan termostat, den skall ju se till att motorn får rätt temperatur och går optimalt. Den är enkel att byta, men som alla andra Yamaha reservdelar, dyr. Du får sämre förbränning utan termostat.

 

Kolla om termostaten är hel, tänk om någon bit lossnat från den och täpper till skvallerhålet ?

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Hade liknande problem iår med en Suzuki30 tvåtakt som stått på land förra säsongen.Fin stråle först men stryptes ner efter en stunds körning.Rensade med ståltråd o tryckluft som hjälpte först men problemet kom tillbaka.Läste på något veteranbilsforum om rensning av kylkanaler med maskindiskmedel.Fyllde en oljekanna med sån blandning och pumpade in bakvägen via skvallerstrålen och satte en plugg i hålet.Den fick stå så i tre dagar o nu är det ett fantastiskt tryck i systemet.I mitt fall funkade detta ovetenskapliga test bra men vet ju inte om det finns några risker med andra motorfabrikat?//Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Faen!  Nu behöver jag allt ert stöd. Efter att dubbelkollat impellern, sköljt alla kanal efter bästa förmåga så startade vi motorn med spolmuff. Motorn startade och gick fint med en ok stråle. Kanske tyckte jag den var lite "ryckig". Idag la jag i båten i vatten. Startade motorn, skvallerstråle i typ 3 sekunder sen försvann den. Slangen innanför inte tät. Lät motorn gå i nära en timma, körde några korta rundor (några hundra meter varje gång) och motorn blir aldrig varmare än typ 30-40 grader (upplever den som knappt ljummen) när jag hållerhanden mot motorn vid tändstiften och lite var stans. Kan motorns kylning funka utan att skvallerstrålen funkar? Blir inte klok på detta... 

 

//Robert

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, den har ingen termostat. Jag överväger att montera en, men har fått bekräftat av en erfaren båtmekaniker att det inte är särskilt akut utan rätt vanligt att folk kör utan på dessa motorer.  Så det kanske är dumt att köra utan, men avsaknaden av termostat borde väl inte vara orsaken till bortfallet av skvallerstrålen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är väldigt dumt att köra utan termostat och nej dessa motorer går inte bra utan. De går för kallt och avsaknaden av termostat påverkar flödet genom motorn.

 

Motorblocket och avgasmanteln är parallell-kopplade kylvattenmässigt. När motorn är för kall går inget vatten genom motorn, bara genom avgasmanteln. När motorn blir varm pytsar termostaten in vatten i motorn efter behov.

 

Tar man ur termostaten lämnar den ett stort hål efter sej. Eftersom jag aldrig funnit anledning att köra utan termostat (extremt lätt att felsöka med en stektermometer, spis o gryta, 60 grader = fullt öppen) har jag inte testat utan men jag skulle inte bli förvånad om flödet minskar genom avgasmanteln om man tar ur den. Skvallerstrålen är kopplad på avgasmanteln..

 

Skulle detta kunna göra att skvallerstrålen helt upphör..? Troligen inte..

 

Om motorn blir för varm ska den gå i slow down om allt funkar, så gör den inte det kyler den i vart fall hyfsat. Givaren sitter på översta burken..

 

Så det är avgasmanteln du främst ska känna på om den blir varm. Blir den det så lossa den o se hur det ser ut innanför..

 

Yamaha 30D som den heter är en mycket trevlig motor som inte får säljas längre i Sverige så var rädd om den :) Rätt skött är den i stort sett oförstörbar så länge inte korrosionen tar den..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, ja då får det nog bli att stoppa i en ny termostat. Jag förstår ju oxå att den Hsr ett syfte. Får googla avgasmantel :huh:

 

//R

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant fall för detektiver.

Det som skiljer mellan vattenslangen och "båten i sjön" är att det är från början högt tryck i slangen, då blir det ett högre tryck (med muffen) i kylssytemet och vattnet rinner ut genom skvallerhålet.

 

Här kommer min senaste hypotes: Impeller funkar inte bra, antingen är impeller eller drivningen av den usel så det blir för lågt tryck i kylsystemet. Det gjorde att motorn överhettades och förra ägaren tog bort termostaten för att få bättre vattenflöde genom motorn.

 

Jag föreslår att du byter propeller (kostar inga stora pengar) samt kollar att drivningen av den funkar, hur gör man det sista har jag ingen aning om, men det finns många kunniga här på forumet.

 

PS: glöm inte en ny packning när du monterar termostaten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis som Jarb skriver skall den inte gå utan termostat. Öppna locket till termostaten så ser du varför. Korrekt tryck i systemet uteblir om du inte har en imonterad. Jag beställde nya från USA eftersom jag bojkottat Yamahacenter på grund av skitservice och ockerpriser.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu verkar detta ha löst sig. Efter alla tips så började jag med att koppla en cykelpump till skvallerslangen (om den nu heter så). Pumpade hyggligt mkt och sedan dess har jag haft kylning. Körde motorn en massa timmardenna vecka och den går som en klocka. Däremot har jag problem med laddningen.... tror jag skapar en ny tråd för det. I alla fall, stort tack alla för ert engagemang. :rolleyes:

//Robert

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...