Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Jiell

Fräscha upp avbärarlist

Rekommendera Poster

Vad använder ni för medel för att fräscha upp avbärarlisten? Kanske Autosol? Funkar bra att rengöra fendrar med som tips

 

F68440-1-cdbb3fc87419266d65aee1895519d335.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite olika beroende på vilket material det är i listen. Jag som har en grå/vit list i något ganska blankt material, troligen någon sorts plast, tar vanlig rubbing för det mesta och ovanpå det lite vaxning. 

I år hade jag lite grövre missfärgningar som jag gick på med allt jag hade, rubbing, rödsprit, lacknafta, autosol, fint slippapper (!), aceton mm. Det slutade med att jag tyckte rubbingen tog bäst utan att ytan blev förstörd. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har provat autosol och tyckte att det fungerade bra men det borde fungera bra med all typ av rubbing. Jag provade aceton förra året men jag tyckte att det var svårt att få till listen på ett bra sätt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Cellulosaförtunning, använd nitrilhandskar och gnugga ordentligt. Avsluta sedan med en vinylglans - 3M har en bra.
 

Blir fint :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kolla filmen

https://hamnenplay.solidtango.com/video/160513-batfixarskolan-lackman-relingslist

 

vax låter faktiskt som en dålig ide. Ser bra ut nån dag men sen blir resultatet sämre än innan. Finns en anledning till att bilrekondare maskerar all plst och gummi innan de vaxar. På bilar är vax en stor orsak till mjölkig och trist finish på plastdetaljer. Till bilar finns det för övrigt vinylglans med svart färg som ska ge bra resultat, t ex Concept Vista eller annat medel från de lite bättre bilvårdsfirmorna. De billigare är påtagligt sämre vad jag förstår.

Redigerad av AndW
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Filmen från Hamnen handlar om en gummilist. Mina gråa plastlister (förmodligen) blir fina efter min vanliga behandling med rubbing och vax. 

På bilen har jag inte testat det vaxet jag har till båten. Kanske skulle göra det?

Har ju en sån där bil med en massa plastdetaljer för att folk ska tycka det är en häftig bil som går att köra i terräng med. 

Fast bilen får nog klara sig med någon avspolning då och då. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och hur ser listen ut innan du vaxar? Inte mjölkig och grå av förra årets vax?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej. Listen är ofta lite matt och smutsig efter vintern men efter lite rubbing så är den blank och fin. 

Med lite vax på så håller den glansen bättre och skiten från skarndäck fastnar inte i den. 

Jag började med detta då mitt varv sjösätter med en vagn med stöttor av gummi. Avskrap av detta gummi sätter sig på listerna och ser tråkigt ut. Så så tog jag lite olika medel innan jag gick på med rubbingen. Ingen funkade lika bra som den och då tänkte jag att lite vax kanske funkar. Så jag provade det på en liten bit, just där jag tagit bort gummi-märkena, och märkte att det blev både blankare och renare än övriga delar av listen så sen dess gör jag det hela vägen runt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...