Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
gabbe12

Mercury F100 EFI 2016

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Idag blev det äntligen jungfrufärd med vår Flipper 575 efter att den under vintern har renoverats och fått ny motor. Den Evinrude 70 VRO -89 som suttit på sen båten var ny byttes mot en Mercury F100 EFI -2016.

Största skillnaden är ljudet, på tomgång får man kolla på varvräknaren om den ens är igång, och i 25 knop är det snudd på att vind och vågor överröstar motorn. De vibrationer som upplevdes som störande med förra motorn är helt borta.

Jag hade funderat över hur mycket båten skulle lida av den att den nya motorn är 50kg tyngre, men det märktes inte alls, tack vara power trim kunde den tvärtom plana ner till 6-7 knop, det gick inte med gamla motorn (som saknade Power trim).

Jag undrar dock om jag borde testa en annan propeller. Just nu sitter det en Spitfire 12.5 med 19 i stigning och motorn orkar inte varva mer än 5300rpm, den uppgivna maxeffekten skall finnas vid 6000rpm. Å andra sidan går den 36.2 knop GPS-fart trots det låga varvtalet och det är ganska behagligt att kunna köra 25 knop med 3700 rpm på motorn. Mer toppfart är egentligen ointressant förutom att det vore häftigt att kunna spräcka 40 knopgränsen.

Kanske skulle man testa en Spitfire 12.8 med 17 i stigning bara för skoj skull?

Redigerad av gabbe12

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Alltid kul med lite ny propeller samt fart. 

Kolla in det som "Frankerat" skrivit u denna länken här på MF Noteringar kring propeller
Det är mtk matnyttigt där i. Lite större motor och båt kanske, men väl värt att läsa.

Om du går ner i pitch kommer ditt varvtal öka ca 200rpm per tum (cirka) om du behåller den 4-bladiga alu modellen du anger. Ska dock vara en mkt bra alu prop vilket du kanske kan bekräfta efter en säsong?

Med mindre pitch kommer du ha sämre grepp i det lägre spannet men ökad top hastighet klart. Du kommer även att riskera slip vid acceleration samt snäva svängar. Din flipper är väl ganska lätt så det kanske inte blir så påtagligt. Om du köper via en marina eller bättre affär så får du byta tills du är nöjd så länge det inte är någon skada på propellern. Bara att prova sig fram och byta prop är snabbt gjort, även i vattnet. Kolla länken nedan med som referens. 

Flipper 575-HT fart vs propeller

Hör gärna av dig när du provat, om du nu gör det. 

Johan

Redigerad av Capttellus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack för svar!

Efter närmare efterforskning så rekommenderar Mercury faktiskt ett toppvarv mellan 5000 och 6000 rpm, och där ligger jag ju redan med marginal. Jag har inte lyckats hitta någon effektgraf för motorn så jag vet inte om det skulle vara möjligt att plocka ut mer effekt om jag fick upp varvet 400 rpm.

Om jag byter ligger en Spitfire med 17 i stigning närmast, båten känns mycket rapp, vibrationsfri och stark så det finns ingen direkt anledning att testa någon annan modell.

Redigerad av gabbe12

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...