Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
fredriklindell

Gotland runt - frågor kring säkerhetslista

Rekommendera Poster

Som förstagångsseglare på Gotland Runt är det några frågetecken kring säkerhetslistan. Kanske finns expertisen på detta forum?

 

Exempelvis skall man ha ej elektroniska sjökort. Vad betyder detta i praktiken?

Nedladdade Eniro på en laddad iPad ej Ok?

Funkar översiktskort 1:500000?

Funkar båtsportkort för skärgårdsnavigering?

 

Finns fler frågor men jag börjar med denna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För ett antal år sedan var det specat i seglingsföreskrifterna vilka papperskort som ska finnas ombord.

 

SJÖKORT

Följande svenska sjökort ska finnas ombord: 7, 61, 62, 71, 615, 616, 617, 731, 6144, 6171, Stockholm-Sandhamn 6141, 6142, 6143

 

Det var ju några år sedan så det kan ju ha ändrats.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är en tämligen lång seglats.. Själv så använder jag min plotter men är beroende av papperskort för att få en överblick.. I synnerhet om jag seglar en 24 eller 12 timmars.. Gotland rund vore kanske kul någon gång men jag vet inte ens om jag får ställa opp med min båt?

 

Hade du själv tänkt dig att segla Gotland Runt med bara en plotter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är en tämligen lång seglats.. Själv så använder jag min plotter men är beroende av papperskort för att få en överblick.. I synnerhet om jag seglar en 24 eller 12 timmars.. Gotland rund vore kanske kul någon gång men jag vet inte ens om jag får ställa opp med min båt?

 

Hade du själv tänkt dig att segla Gotland Runt med bara en plotter?

Nej. Som jag skrev finns exvis backup på iPad. Ett annat alternativ är kort i skalan 1:500000 över Gotland (typ kort 6). Och båtsportkort över skärgården. Frågan är om det räcker. Det är den typen av fakta jag eftersöker i tråden

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Runt gotland räcker det nog med kartan ur gammal telefonkatalog...

Syrran å hennes dåvarande snubbe.... hade heller aldrig seglat, rott eller åkt annat än fonlandsbåt, där dom jobbade..

Fick låna en segelbåt.. storlek vet jag inget om men det är ifs sak samma.. tror inte dom hade nån motor ens. Dom seglade från Vasa till Jakobsstad tor... nånstans på vägen stannade dom å tog en karta ur en telefonkatalog.. i en telefonkiosk... såna fanns för inte så länge sen.. karta behövde dom ju.. för att hitta tillbaka när veckan va slut.. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har seglat 21 Gotland Runt (Numera ÅF Offshore Race) även om det var längesedan...

I seglingsföreskrifterna brukar det framgå väldigt tydligt vad man skall ha med. Som Mackey skrev angav man alla nödvändiga sjökort, nödraketer, livflotte, stormsegel, träpluggar för skrovgenomföringarna och mycket, mycket mer.

Racet är ju klassat som Havskappsegling och det kan bli hårt väder om det vill sig illa.

I de omfattande säkerhetsanvisningarna http://www.ksss.se/AFOR2017/

står det numera inte vilka sjökort man måste ha med (sid 39), bara att man skall ha sjökort och kunna navigera utan elektronik (gps-plotter t ex) vid behov.

Kanske säkrast att kontakta arrangören (KSSS?) om ett förtydligande?

Lycka till! En fantastisk upplevelse och lärorikt för alla deltagare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För ett antal år sedan var det specat i seglingsföreskrifterna vilka papperskort som ska finnas ombord.

 

SJÖKORT

Följande svenska sjökort ska finnas ombord: 7, 61, 62, 71, 615, 616, 617, 731, 6144, 6171, Stockholm-Sandhamn 6141, 6142, 6143

 

Det var ju några år sedan så det kan ju ha ändrats.

 

Mackey

 

Bra tips. Så här stod det förra året:

 

"CHARTS It is recommended, that the following Swedish Maritime Administration charts are available on board: 61, 62, 71, 613, 615, 616, 617, 731, 6141, 6142, 6143, 6144, 6171, and 6172."

 

Frågan är vad ordet recommended tillåter? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Recommended" kan aldrig tolkas som ett krav. Sen kan förstås den som skrev texten mena nåt annat...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Recommended är som sagt inget krav. Jag seglade för ett par år sedan och då var tex en PLB till varje besättningsman rekommenderat. Undrar hur stor andel av seglarna som hade det? Vi hade ingen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Öppnar upp tråden igen, vilka sjökort har använts tidigare vid Gotland Runt / ÅFOR?
Jag undrar om båtsportkorten funkar för den kustnära och skärgårdsseglingen samt en komplettering av översiktskort 61,62 och 71 som visar hela Gotland. Antagligen tas dessa kort inte i användning utan är med som reservkort vid ev. navigator haveri.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dessa sjökort har använts tidigare.

Nu verkar det inte finnas några krav på sjökort i papper längre så då funkar ju båtsportkort också bra.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2018-01-26 på 11:14, SWE2011 säger:

Öppnar upp tråden igen, vilka sjökort har använts tidigare vid Gotland Runt / ÅFOR?
Jag undrar om båtsportkorten funkar för den kustnära och skärgårdsseglingen samt en komplettering av översiktskort 61,62 och 71 som visar hela Gotland. Antagligen tas dessa kort inte i användning utan är med som reservkort vid ev. navigator haveri.

 

Jag var i kontakt med dem före racet förra året och fick i alla fall då ett ok på sådan setup, d v s båtsportkort plus översiktskort. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan, fredriklindell säger:

Jag var i kontakt med dem före racet förra året och fick i alla fall då ett ok på sådan setup, d v s båtsportkort plus översiktskort. 

Perfekt, kommer köra samma upplägg. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...