Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
GryningNu

rullfock gennaker sönderblåst

Rekommendera Poster

Suck...

 

Igår blåste mitt försegel sönder till trasor, i hemmahamn, liggandes vid bryggan!

En omsydd genua till Plastimo rullfockssystem.

 

Jag har en gennaker liggandes som jag köpte förra sommaren av en vän - är det någon som vet om jag kan låta sy om gennakern till att passa som rullfock?

 

Eller något annat förslag?

 

Båten är gammal och ingen racer, men dock min älskling.... :(

 

 

Något trött seglare....

 

ps: flera andra stackars båtägare fick mycket större skador än jag då förtöjningar brast pga att bryggan släppte förtöjningarna, (jo, det är sant, bryggan gick delvis sönder också).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Vad säger försäkringsbolaget om skadan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sökte på Genua på blocket, fick 30 träffar. Finns säkert åtskilliga begagnade segel på andra håll också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad säger försäkringsbolaget om skadan?

Att det inte är ersättningsbart i och med att seglet "blåst" upp och sönder. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilket bolag? Låter konstigt.

If.

De säger att det jag bundit seglet med måste ha gått sönder för att det ska ersättas. Annars läggs det på att jag bundit det dåligt:(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sökte på Genua på blocket, fick 30 träffar. Finns säkert åtskilliga begagnade segel på andra håll också.

Menar du att man kan söka på vilken genua som helst, och sedan låta sy om den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

Sökte på Genua på blocket, fick 30 träffar. Finns säkert åtskilliga begagnade segel på andra håll också.

Menar du att man kan söka på vilken genua som helst, och sedan låta sy om den?
Nej du får väl titta efter segel till din båttyp eller liknande, med samma diameter på förliket så det passar i rännan. Kolla med klassförbund om det finns ett sånt, hör med segelmakare och båtskrotar.

Provade att googla på begagnade segel och fick massor av träffar.

Redigerad av trewq

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Sökte på Genua på blocket, fick 30 träffar. Finns säkert åtskilliga begagnade segel på andra håll också.

Menar du att man kan söka på vilken genua som helst, och sedan låta sy om den?
Nej du får väl titta efter segel till din båttyp eller liknande, med samma diameter på förliket så det passar i rännan. Kolla med klassförbund om det finns ett sånt, hör med segelmakare och båtskrotar.

Provade att googla på begagnade segel och fick massor av träffar.

 

Ok. Tack. Då vet jag lite vad jag har att ta tag i. Vad är ett klassförbund?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prata med en segelmakare om de inte har ngt som skulle kunna passa med minimalt med arbete. Alternativt så plockar du fram en symaskin och provar att sy. Jag har lagat en spinnacker för många år sedan pss. Du ska inte göra om en gennacker. En gennacker är till för öppnare vindar och sydd i tunnare duk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog tveksamt att Arietta har något klassförbund. Det är ju vanligast för de båtttyper som kappseglas.

 

Men mät hur långa de olika liken är (förlik - underlik - akterlik) samt kolla diametern på bandet som träs in i förstagsprofilen. Sen är det bara att leta på Blocket eller hos segelmakarna.

 

Om du hittar någon båttyp med ungefär samma mått som kappseglas i lite större omfattning så går det ibland att hitta skapliga segel som kappseglats något eller några år. Kappseglare byter ofta för att ligga på topp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Segelmakare har väl måtten på Ariettas segel och en idé om vad som passar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dessa mått har du på ditt försegel enl svenska seglarförbundet:

Förlik: 10,50

Underlik: 5,32

Kvm: 27,99

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Segelmakare har väl måtten på Ariettas segel och en idé om vad som passar.

Åh Tack snälla ni för svaren jag fått!!!

 

Det hjälper verkligen att fråga här för då har jag en riktning att gå på. Tack! Och bra att jag fick svar på det där med gennakern - då vet jag att det är uteslutet, (misstänkte det så).

 

Och att mäta de olika liken och ta med sig de måtten till segelmakare, bra, det ska jag göra.

Nu fick jag lite ny luft att andas i.

 

Kände mig så nedstämd då jag precis fixat massor för massor av pengar......och så händer det här.

 

Men TACK ska ni ha!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Kanske dags att fundera på försäkringsbolaget också. Se villkoren hos andra.

Jag har en försäkring som kostade 2,5 gånger mer än Länsförsäkringar, som jag har på alla andra egendomar, men såg att de inte passade mig för min båt. Vill inte stå där då det händer och ha en diskution och kraftiga åldersavdrag. Det är allltid dyrt då det händer med båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej hörni, alla rara människor som bemödat sig med att svara på mitt förtvivlade utrop! Såhär blev det, då försäkringsbolaget fick klart för sig att knapen som rullinan hade suttit i var bortsliten sa de ja till att jag fick lämna det till en segelmakare som konstaterade att det inte var möjligt att reparera. Försäkringsbolaget ersätter mig med 65% av kostnaden för ett nytt segel av samma kvalitet, (mitt "gamla" var 5 år, och för 3 år sedan omsytt till rullgenua).

 

Under tiden letade jag på blocket, tips från er <3 , och fann ett litet segel som det faktiskt visat sig att jag kan segla, om inte bra så helt ok med till dess jag får mitt nya segel som Boding levererar redan den 18 juli trots att det är mitt i sommaren!

 

Så - TACK, alla för ert engagemang!! Det är fantastiskt att ha någonstans att vända sig när man förtvivlar i en fråga som denna.

 

/M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...