Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
MoeJoe

Rorkult - Var beställa?

Rekommendera Poster

Hej,

 

Min rorkult ser lite sliten och trist ut och jag har en liten oro att den kanske är lite murken inuti.

 

Nån som kan tipsa om ställen där man kan köpa en ny? På plats i Stockholm eller över nätet. 

 

Behöver inte vara något mästerverk med 7 träslag och 20 lager lack men stark och prydlig i alla fall.

 

Om man vågar prova själv, med enklare verktyg, vad för träslag och metod rekommenderas då?  Man vill ju kunna lita på styrkan i den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vanligtvis brukar en rorkult vara gjord av teak. Eller mahogny. Ibland är de lamell-limmade i två träslag, t ex ek och teak (dessa två är svåra att limma). Att en rorkult skulle vara murken har jag aldrig hört talas om, men det beror ju på hur hårt den är misshandlad. Varför inte göra det enkelt för dig; börja med att slipa upp den du har och se om det bara är gråträ på ytan, då brukar man också kunna avgöra hur den behandlas bäst. Är det teak kan du låta den vara obehandlad och bli grå igen, eller olja. Allt annat måste lackas om det skall hålla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lägg gärna opp en bild, det brukar finnas kunnigt folk här som bland annat kan avgöra vilket träslag din rorkult är gjord utav...

 

Men om den är gjord i ett stycke så är den med stor sannolikhet av Teak... Själv har jag en hyggligt grov en av just detta träslag... Fast jag är obstinat.. jag oljar den men det får var och en själv ju välja...

 

Fair Winds S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Min rorkult ser lite sliten och trist ut ..........

 

Om man vågar prova själv, med enklare verktyg, vad för träslag och metod rekommenderas då?  Man vill ju kunna lita på styrkan i den.

 

Vad har du för båt?

 

Lägg gärna upp en bild rorkulten ifråga - som Stefan sa.

 

Har väl haft problem med två rorkultar.

 

På Havsfidran var trädelen för smal och man hade stämt/borrat/fräst ur mycket för att den skulle passa på rodret. Sen var den förstärkt med två mässingsplåta. Jag hade två rorkultar - bägge tillverkade på varvet - och det var samma problem med bägge. Trät hade knäck sig och mässingsplåtarna tenderade att böja sig.

 

Hur i detalj jag löste det kommer jag inte ihåg, men har för mig att jag hyvlade bort det skadade trät och ersatte med lite tjockare. Vill minnas att jag fick skaffa längre genomgående bultar.

 

Rorkulten på min L32 hade inte fått nån lack på årtionde. Den var lamellimmad av två träslag (Ek och Mahogny) och säkert med Cascofen eller liknande. Limningen hade spruckit delvis. Jag sågade upp de två fogarna i cirkelsågen. Det försvinner ju ca 5  mm i i varje sågsnitt. Ersatte det bortsågade med ett par lister - tog det jag hade - torr fura. Hyvlade och slipade till den reparerade rorkulten och lackade den ett antal gånger. 

 

post-106994-0-42086500-1496855479_thumb.jpg

 

Funderar på att ersätta den raka rorkulten i min bohusjulle mot en krokig som jag skall lamellimma. Bra att kunna sitta på rorkulten när man seglar och dörjer makrill. Fast jag har inte kommit till skott med det projektet än.

 

post-106994-0-57530600-1496855408_thumb.jpg

 

Hade jag en rorkult som såg risig  ut, men inga märkbara svagheter, skulle jag nog gjort som föreslagits. Slipat upp den och lackat den.

 

Annars är det ju inget större problem att tillverka en ny.

 

Visst går det att tillverka det mesta med enkla handverktyg, fast visst underlättar det om man har cirkelsåg och plan- och rikthyvel mm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lidköpings båtsnickeri kan säkert göra en bra rorkult till dig om den gamla verkligen är "rutten".

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förmodligen är den i teak, ung. samma grå färg som relingslisterna och virket på peket & badplattformen i aktern.  Jo det är förstås enklast & billigast att först slipa den lite och inspektera & sen bara olja in den om den verkar juste. Men trevligt med lite pedanteri & att lita på att allt håller. 

Båten är en Adagio 27 i allmänt mkt bra skick, men ändå donar jag på med diverse småjobb & uppgraderingar vartefter. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Är rorkulten av teak, så är den i varje fall inte rutten. Om den ev är teak, så är det ju bara att slipa och se efter.

 

Är då dessutom båten en Adagio 27 - motorseglarvarianten av Lars Olof Norlins segelbåt Allegro 27 - så finns det väl en rattstyrning inne under dogghauset, som är huvudstyrplats.

Var själv på vippen att köpa en Adagio 27 när jag letade efter en motorseglare för några år sen.

 

http://www.allegro27.nu/

http://www.allegro27.nu/Teknik/adagio/adag273.jpg

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Teak är sjukt dyrt.

Finns ingen anledning att kassera den rorkulten du har för att den är grå. Min rorkult såg ut som en bit drivved när jag köpte båten, men efter slipning och lackning blev den som ny. Oljning funkar som sagt också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns en rorkult till salu på blocket... men bäst känsla är väl att renovera?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är rorkulten av teak, så är den i varje fall inte rutten. Om den ev är teak, så är det ju bara att slipa och se efter.

 

Är då dessutom båten en Adagio 27 - motorseglarvarianten av Lars Olof Norlins segelbåt Allegro 27 - så finns det väl en rattstyrning inne under dogghauset, som är huvudstyrplats.

 

Var själv på vippen att köpa en Adagio 27 när jag letade efter en motorseglare för några år sen.

 

Yes, börjar väl så då. Jo den har även rattstyrning (teleflex). Som jag dock kopplar ur när jag vill använda rorkultspiloten, verkar bli lite för högt motstånd för den annars. Halvknölig setup när man seglar solo och vill skifta mellan att styra med ratt och köra autopilot, krypa ner i akterruffen och nå snabbkopplingen bakom en lucka.. autopilot direkt på ratten hade varit smidigare. Men får vara så länge, väl dyrt att göra det skiftet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en toksnygg rorkult i trä som suttit på en ok-jolle. Kan tyckas som den är liten och klen, men den är ordentligt byggd, lätt och snygg. Hör av dig om du vill köpa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...