Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
jonted

eberspächer d2 airtronic - avgasrör ej tätt

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej,

 

Har en eberspächer d2 airtronic på vår segelbåt som har börjat krångla.

Vad jag tror har hänt är att avgasröret inte är tätt precis vid utblåset ur värmaren då det kommer en jäkla massa avgaser både från värmaren (som sitter längst bak i aktern under en lucka) och även i utblåset i båten. Att det kommer vidare in i båten förutsätter jag är på grund av att luftinsuget inte är 100 % tätt men det bör heller inte behövas om avgasröret är helt tätt då det inte finns något annat än frisk luft att dra in.

 

Jag har tagit bort avgasröret och försökt täta med avgaspasta men det har inte hjälpt (eventuellt har jag inte kört tillräckligt länge för att avgaspastan ska härda men med tanke på mängden avgaser så har jag svårt att tro att det kommer räcka).

 

 

Till min fråga:
Har ni tips på andra sätt att täta? Någon form av värmetåligt silicon kanske? Någon form av värmetålig tejp som ger mindre glapp och sedan avgaspasta på det?

 

Om ni har andra aningar på vad som kan vara fel så lyssnar jag självklart gärna på det också.

 

Tack på förhand!
/Jonathan

Redigerad av jonted

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Be någon som sysslat med värmare titta på din värmare, innan något tråkigt händer, brännaren och varmluften är, och ska vara två helt skillda system.

Att den ryker mycket brukar indikera att den inte tänder ordentligt (spänningsfall i 98% av fallen) men du kan ju trots det känna lite värme i luft inblåset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Be någon som sysslat med värmare titta på din värmare, innan något tråkigt händer, brännaren och varmluften är, och ska vara två helt skillda system.

Att den ryker mycket brukar indikera att den inte tänder ordentligt (spänningsfall i 98% av fallen) men du kan ju trots det känna lite värme i luft inblåset.

Hej!

 

Tack för svaret!

Tycker du att man ska försöka få någon som kommer ut till båten eller plocka ner den och lämna in?

Tips på någon speciell person/företag?

 

 

EDIT: Du tror inte det kan räcka med att byta glödstift?

Redigerad av jonted

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad som oroar mig mest i ditt fall är att värmaren rostat sönder så att brännkammaren har fri tillgång till luftkammaren, vilket inte är särskillt trevligt.

 

Men jag tror att det är så att värmaren har helt enkelt inte startat ordentligt.

 

Att inte avgasröret är helt tätt i skarvarna är nog vanligare än du tror.

 

 

Har du utrustning så du kan mäta hur mycket ström du har i kablen fram till värmaren, oxiderade skarvar, säkringar och kabelskor fram till värmaren står för de allra flesta misslyckade startförsök.

 

Att planlöst börja byta tex. glödstift är det dyraste och mest tidsödande sättet att åtgärda något fel.

 

Däremot kan du lossa glödstiftet och försöka rengöra glödspiralen med någon slags stålborste då rosten på denna kan isolera spiralen något och försvåra tändningen.

 

Därefter kan du kolla direkt på batteriet om stiftet glöder, men akta fingrarna, det blir varmt.

 

Vem du ska gå till med värmaren om detta inte funkar; lastbilsverkstäder brukar ha någon som kan detta, eller så har dom någon dom kan rekommendera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad som oroar mig mest i ditt fall är att värmaren rostat sönder så att brännkammaren har fri tillgång till luftkammaren, vilket inte är särskillt trevligt.

 

Men jag tror att det är så att värmaren har helt enkelt inte startat ordentligt.

 

Att inte avgasröret är helt tätt i skarvarna är nog vanligare än du tror.

 

 

Har du utrustning så du kan mäta hur mycket ström du har i kablen fram till värmaren, oxiderade skarvar, säkringar och kabelskor fram till värmaren står för de allra flesta misslyckade startförsök.

 

Att planlöst börja byta tex. glödstift är det dyraste och mest tidsödande sättet att åtgärda något fel.

 

Däremot kan du lossa glödstiftet och försöka rengöra glödspiralen med någon slags stålborste då rosten på denna kan isolera spiralen något och försvåra tändningen.

 

Därefter kan du kolla direkt på batteriet om stiftet glöder, men akta fingrarna, det blir varmt.

 

Vem du ska gå till med värmaren om detta inte funkar; lastbilsverkstäder brukar ha någon som kan detta, eller så har dom någon dom kan rekommendera.

 

Tack för att du tar dig tid att svara!

 

Jag har svårt att tro att den rostat sönder med tanke på hur fint skick den ser ut att vara i (självklart är det inte någon garanti dock).

 

Tack för tips med glödstift och att mäta hur mycket ström vi har. Det ska jag kontrollera så fort jag får möjlighet. När du säger kolla direkt på batteriet, hur ser du om det faktiskt är stiftet som får glödning?

 

En annan fråga i relation till detta. Finns det någon möjlighet att något är felkopplat? Fläkten startar ju och likaså bränslepumpen. Räcker det för att säga att kopplingarna i sig är korrekta? 

 

Sedan förstår jag principen med att den kanske inte får tillräcklig ström för att den ska tända men jag försöker utesluta allting nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att kolla spänningen fram till värmaren är nr. 1, med avtagande spänning brukar man starta maskinen innan man försöker starta värmaren för att på så sätt höja spänningen, men det är bara konstgjord andning som hjälper ett tag.

 

Att systematiskt gå över alla skarvar, kabelskor och dyligt är den rätta metoden, det sitter för övrigt ett par säkringar under kåpan, visserligen moderna flatstiftssäkringar som inte är så kännsliga som äldre modeller, men man vet ju aldrig.

 

Att värmaren skulle vara felkopplad, nej knappast möjligt.

Du hör ju fläkten och bränslepumpen gå.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...