Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Grandecapitano

Generatorfråga

Rekommendera Poster

Har en Yanmar diesel med Mitsubishi generator (50-60A). Diodbryggan är nyss utbytt. Motorn startar mycket lätt och generatorn laddar genast efter start 5-8A för att sen under c. 30 sek. Gå ned till 0. Detta altså utan annan belastning än batteriet. Om jag nu kopplar på belastnig t.ex. lanternor drar de ur batteriet 6-7A och återgår endast långsamt, flere minuter, till 0. 

Borde inte generatorns inbygggda regulator genast reglera strömmen så att all ström kommer från generatorn och inte från batteriet? I alla fall så länge generatorns kapacitet räcker till.

Spänningen är helt Ok, 12,7 vid vila och 13,7 när motorn går.

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, generatorn ska ta över lasten ganska snabbt. Har du en batteribank eller start+husbatterier?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, generatorn ska ta över lasten ganska snabbt. Har du en batteribank eller start+husbatterier?

Två batterier med en 0-1-båda-2 kontakt. Ingen skillnad om jag använder 1,2 eller båda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, jag tänkte du hade ett skiljerelä som var lite långsamt.

Låt det vara och håll lite koll. Regulatorn kanske bara är lite trög.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, jag tänkte du hade ett skiljerelä som var lite långsamt.

Låt det vara och håll lite koll. Regulatorn kanske bara är lite trög.

Körde igen i veckan och märkte en ny tendens. När jag kopplar till belastning sjunker laddspänningen från 13,7 (utan belastning) ända ned till 13 beroende på hur mycket belastning.

Börjar misstänka att jag har en dålig kontakt någånstans i systemet.

Då spänningen sjunker oberoende av vilken förbrukare jag kopplar in säger mig min logik att den dåliga kontakten måste ligga mellan generatorn och instrumentpanelen på antingen + eller - sidan. Är min logik rätt? Är det där jag först skall söka?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ringer folk till mig och säger "Min generator har börjat ladda så dåligt". Mitt råd är då att lossa varenda kabel putsa och gör rent. Bara ett fåtal burkar återkomma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...