Jump to content
Friday 14 June 2024
Sign in to follow this  
spidsgatter

finish på botten - slät eller skrovlig?

Recommended Posts

Min styrpulpetare  (Uttern 5201  nyligen köpt, begagnad,  går i ca 27  med 70 hk  yamaha.

 

Under vattenlinjen såg det ut som säljaren bara strukit på lite bottenfärg, dvs inget underarbete. jag påpekade skrovligheten - varpå han sa att det var typ  bra,  dvs skrovlig botten gör så friktionen blir vatten mot vatten, istället för båtbotten mot vatten. och det förra skall vara bättre.  Detta resonemang är jag med på. Självpolerande färger som ej bildar särskilt blank yta skall ju funka så.  Men så tänker jag, det måste finnas en gräns...   Att åka runt med mycket ojämn botten (rivjärn) betyder väl i såna fall att man släpar med sig mycket vatten...?   Har någon erfarenhet av t ex fartökning efter att ha slipat och jämnat till botten och lagt på en färg för bra fart, tex en hård färg med teflon i, eller liknande... VC17 osv.  

 

Tacksam för tips.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

en knop upp eller ned spelar väl ingen större roll med en liten båt,inte heller bränsleförbrukningen,bör ju inte vara gropar i bottenfärgen,och primer först sen bottenfärg mot beväxning,har själv haft flera mindre båtar,har en styrpulpetbåt nu,kör med hempels mille extra,funkar bra på på västkusten,rollar på den inte helt slät men duger,båten maxar 30knop,

Edited by karluno

Share this post


Link to post
Share on other sites

Skrovlig botten är inte att föredra ur fart- eller förbrukningssynpunkt.

Lite skrovlighet spelar dock liten roll på det stora hela.

Mycket skrovlighet gör skillnad.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tror jag läste någonstans för länge sen att idealet var en viss skrovlighet, ungefär som ett fint sandpapper. Men det var väldigt noga med en viss kornstorlek, så pass att jag släppte tanken och tog VC17 i stället.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Enligt vad jag läst är det slätt som gäller. I alla fall när det börjar gå fort.

 

Enda erfarenheten jag har själv är min flipper som hade tappat några knop över ett antal år för förra ägaren. Slipad botten gav sedan knopen tillbaka.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det finns säkert mönster som gör båten snabbare än helt slät och blank, men problemet är att hitta mönstret och seda få det på botten.

Absolut slät botten utan vågor, in eller utbuktningar samt helt blank är det enkla receptet, det svåra är att åstadkomma detta.

Börja med att hoppa över den del av botten som inte är i vattnet när båten gått i plan.
Grattis! Du har redan minskat arbetet till ca. en tredjedel. :)

Mackey
 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...