Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
spidsgatter

finish på botten - slät eller skrovlig?

Rekommendera Poster

Min styrpulpetare  (Uttern 5201  nyligen köpt, begagnad,  går i ca 27  med 70 hk  yamaha.

 

Under vattenlinjen såg det ut som säljaren bara strukit på lite bottenfärg, dvs inget underarbete. jag påpekade skrovligheten - varpå han sa att det var typ  bra,  dvs skrovlig botten gör så friktionen blir vatten mot vatten, istället för båtbotten mot vatten. och det förra skall vara bättre.  Detta resonemang är jag med på. Självpolerande färger som ej bildar särskilt blank yta skall ju funka så.  Men så tänker jag, det måste finnas en gräns...   Att åka runt med mycket ojämn botten (rivjärn) betyder väl i såna fall att man släpar med sig mycket vatten...?   Har någon erfarenhet av t ex fartökning efter att ha slipat och jämnat till botten och lagt på en färg för bra fart, tex en hård färg med teflon i, eller liknande... VC17 osv.  

 

Tacksam för tips.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

en knop upp eller ned spelar väl ingen större roll med en liten båt,inte heller bränsleförbrukningen,bör ju inte vara gropar i bottenfärgen,och primer först sen bottenfärg mot beväxning,har själv haft flera mindre båtar,har en styrpulpetbåt nu,kör med hempels mille extra,funkar bra på på västkusten,rollar på den inte helt slät men duger,båten maxar 30knop,

Redigerad av karluno

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skrovlig botten är inte att föredra ur fart- eller förbrukningssynpunkt.

Lite skrovlighet spelar dock liten roll på det stora hela.

Mycket skrovlighet gör skillnad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror jag läste någonstans för länge sen att idealet var en viss skrovlighet, ungefär som ett fint sandpapper. Men det var väldigt noga med en viss kornstorlek, så pass att jag släppte tanken och tog VC17 i stället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt vad jag läst är det slätt som gäller. I alla fall när det börjar gå fort.

 

Enda erfarenheten jag har själv är min flipper som hade tappat några knop över ett antal år för förra ägaren. Slipad botten gav sedan knopen tillbaka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns säkert mönster som gör båten snabbare än helt slät och blank, men problemet är att hitta mönstret och seda få det på botten.

Absolut slät botten utan vågor, in eller utbuktningar samt helt blank är det enkla receptet, det svåra är att åstadkomma detta.

Börja med att hoppa över den del av botten som inte är i vattnet när båten gått i plan.
Grattis! Du har redan minskat arbetet till ca. en tredjedel. :)

Mackey
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...