Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
jesrom

Mercruiser 4,3 MPI stannar när jag lägger i backen

Rekommendera Poster

Hej,

 

Vi sjösatte precis båten, en Ryds 23Wa -07 med Mercruiser 4,3 MPI. Motorn startade och går kanon. Det som inte fungerar så bra är att när jag lägger i backen så går motorn ojämt och stannar sen. På tomgång och framåt går den hur fint som helst. Tips om vad som kan vara problemet mottages tacksamt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns en mikrobrytare som släcker tändningen ett kort ögonblick när man lägger i backen. Lyft på plastkåpan, kika efter sladdar till mikrobrytare till vänster. Finns gott om info på nätet om detta. Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt, prova först att justera mikrobrytare och nedre växelwire. Om detta inte hjälper så måste nedre växelwiren antagligen bytas och det gör man med båten på land.

 

Det finns "kilometervis" med artiklar, inlägg och film på nätet om detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brytaren ska bara slå av tändningen då man lägger UR växeln! Men visst kan den vara inblandad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte hur motorn låter men om tomgången är för lågt ställd så kan den ju tjuvstanna när man lagt i en växel.

 

Som sagt så riktigt påpekats av gusvo085 så ska mikrobrytaren bara få motorn att hicka till när växeln läggs ur, inte när den läggs i, men om den är feljusterad eller om den nedre växelwiren är trög så kan detta bli fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dessa motorer (har en själv) har rätt låg tomgång, ca 600 varv, och inget svänghjul att tala om så det krävs inte så mycket feljustering innan de hinner tappa varv vid en feljustering av kablarna som påverkar brytaren. Det är alltså finlir som gäller. 

Men nu var ju inte felet att den stannar då man växlar utan att den går dåligt på backen, oavsett - brytaren lär vara första grejen att kolla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tack för tipsen, jag ska se över microbrytare och växelwire

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haft exakt samma problem. Anlitade en välrenommerad auktoriserad mercruiserverkstad som felsökte och gjorde åtskilliga försök, till och från under hela säsongen, att justera växelwiren. Detta utan effekt.

 

Efter att jag ägnade några minuter till googlande så kunde jag konstatera att det det sannolikt var ett byte av växelwiren som krävdes. Efter bytet funkade det felfritt igen. M.a.o. om du anlitar någon för felsökning, lita inte på att de har koll på vad de håller på med. Faktureringsrutinerna funkade däremot klanderfritt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...