Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
benny_b

Segla till Isle of Man 2018

Rekommendera Poster

Har du kunskap så bemöt mina inlägg på ett sakligt sätt. Personangrepp och allmänt trams är till för de klent begåvade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller så har jag långt mer utbildning och erfarenhet än de flesta.

 

Ööö Nä!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det håller jag med om, men man kan inte överbevisa en världsmästare. Jag har mött för många i mitt yrkesliv för att veta det. Det spelar ingen roll vad någon skriver om sina erfarenheter därför du har träffat någon eller pratat med någon och vet alltid bättre.

 

Over and out!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok!

Kan vi backa tillbaka till min tråd!?

 

Hur är det nu?

 

Hur är vädret, strömmar och vågor på irländska sjön? Verkar vara lite galet men kanske funkar.

 

Tips på upplägg! Räknar 7 dagar från Göteborg är det för lite??

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och nu handlar ju ändå tråden om att segla till Isle Of Man... att hoppa på andra medlemmar här kanske man kan göra i PM?

 

Själv följer jag tråden med intresse.. Jag gillar att segla, jag är förtjust i England och ja gillar å åka hoj...

 

Så att segla till TT är för mig en enastående häftig tur..

 

Så jag anser nog att vi kanske för stötta TS?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utan att ha räknat så känns 7 dagar snålt. Men är man seglare så måste man vara optimist!

Ser man på Pilot charts så är ingen väg självklar. En väg är att gå upp till Norges spets och därifrån över till Skottland, om man väljer Caledonian. Men man har vinden rakt i näbben från Gbg till en bit efter Norge. Många går först upp mot Oslo och sen ner mot spetsen. Det ger ju chans till lite vila också.

Går man Eneglska kanalen så har man garanterat kryss och som någon skrev, kryssa där är ingen höjdare. Däremot så kommer man få en fin segling upp över Irländska Sjön.

Pilot Charts är bara prognoser men bygger på många års statistik så det brukar stämma ganska bra.

Det man behöver göra är att rita i sjökort hur det ser ut med olika rutter och också räkna med sannolikheten för olika vindriktningar.

Men spelar det någon roll om ni kommer fram i tid, vägen är ju allt och målet inget. Ibland måste man bara försöka, i värsta fall vet ni hur ni ska gör nästa år.

I brittiska vatten är alltid radar en tillgång och i synnerhet i kanalen.

Stor båt och stark motor underlättar också.

Kolla hur försäkringen ser på resan.

 

post-80529-0-89491500-1497125962_thumb.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ok!

Kan vi backa tillbaka till min tråd!?

 

Seglar du runt England/Skottland moturs är det lite lurigt runt Mull of Kintyre. Det skall helst inte vara hårt väder här när man går förbi. Sträckan man behöver gå är såpass lång att man hinner inte förbi på ett tidvatten.

Studera noga cruisingguiderna innan du ger dig ut förbi den halvön. Det är möjligt att ta Crinan Canal om man har tid.

 

7 dagar ena hållet verkar lite snålt enligt min uppfattning.

Går du närmsta vägen norr om Skottland har du ca 850 Nm.

Det betyder att om du skall ha en chans att klara det på 7 dagar får du segla 24/7 oberoende av väder.

Då är det inte frågan om att vänta på något väderfönster.

Jag har gjort en vansinnessegling en gång Göteborg/Isle of Wight. 3 veckor fram och tillbaks.

Det var inte angenämt kan jag säga och då har du ambitionen att på 1 vecka ta dig till Isle of Man.

Jag rekommenderar det inte.

Redigerad av hasse_A

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Göteborg- Isle of man på sju dygn. Inga som helst problem, går nog till och med på fyra.... om man heter Alex Thomson.

För mig skulle det nog ta ungefär tre veckor, enkel resa. Dels för att invänta bra väderfönster, men framförallt för att hinna uppleva något på vägen. Det som Hasse skrev tidigare om lunnefåglarna vill man ju inte bara segla förbi. Kanske besöka några whiskydestillerier och lokala pubar också. Äta gott på de fina skaldjursrestaurangerna, osv.

 

@ benny-b

Av ren nyfikenhet och för att bättre kunna svara på dina frågor: Vad har du för teoretiska och praktiska segelerfarenheter? Vad har du för båt? Vad är den tänkta besättningen? Hur hårt väder tycker ni är ok att var ute i?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På ‎2017‎-‎06‎-‎07 på 10:12 PM, GroundControl säger:

...

Sen tycker jag att din nödvändig-utrustningslista bör kompletteras med säkerhetslinor och däckslinor (helst platta sk jackstays som inte rullar när man kliver på dem) så att ni kan vara kopplade överallt ombord.

...

Platta däckslinor fixar man lätt med den inre (oanvända) delen av ett gammalt ankarband.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, GroundControl säger:

Göteborg- Isle of man på sju dygn. Inga som helst problem, går nog till och med på fyra.... om man heter Alex Thomson.

För mig skulle det nog ta ungefär tre veckor, enkel resa. Dels för att invänta bra väderfönster, men framförallt för att hinna uppleva något på vägen. Det som Hasse skrev tidigare om lunnefåglarna vill man ju inte bara segla förbi. Kanske besöka några whiskydestillerier och lokala pubar också. Äta gott på de fina skaldjursrestaurangerna, osv.

 

@ benny-b

Av ren nyfikenhet och för att bättre kunna svara på dina frågor: Vad har du för teoretiska och praktiska segelerfarenheter? Vad har du för båt? Vad är den tänkta besättningen? Hur hårt väder tycker ni är ok att var ute i?

 

Hej GroundControl,

Jag har aldrig seglat på haven i den betydelsen. Seglat mkt kustnära på östkusten. Så kanske tar vatten över huvudet. Men någonstans ska man väl börja tänkte jag. 

Teoretiska har jag (enligt mig) många. Har skepparexamen och skall gå strax utsjöskeppare. Samt att jag är en bokmal när det gäller böcker inom långfärdssegling, och stort intresse för segling till långfärda platser. 

Sen har jag en god grund i planering och förberedning för utsatta situationer. 

Besättningen består av 3 totalt. 1 är nybörjare men teoretiker och mekaniker. och den andra besättningsmedlemmen är seglare och av samma erfarenhet som mig själv. 

Alla tre är veteraner inom försvarsmakten och känner varandra väldigt väl i alla situationer. 

Båten är en C&C30E och behöver kompletteras med stormsegel, livlinor och lite bättre nödraketer. Sen är den nog redo. 

Vi kommer starta med att segla ner till Göteborg från Västerås. 

 

Gällande vädret så vet jag inte hur jag ska svar på den. Men givetvis inte stormbyar och 5-8 m vågor. 

 

Men när man läser lite här så kanske det är lite för galet att göra som "första resa"....

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan, benny_b säger:

Sen har jag en god grund i planering och förberedning för utsatta situationer. 

Gällande vädret så vet jag inte hur jag ska svar på den. Men givetvis inte stormbyar och 5-8 m vågor. 

Men när man läser lite här så kanske det är lite för galet att göra som "första resa"....

Att sommartid segla till England/Skottland tycker jag är ok även om man inte har så stor erfarenhet. Man måste ju börja någonstans. Man får välja sin strider. Om du är lagd åt planeringshållet så är det ju ett klart plus. Jag blir förstås lite tveksam när du undrar om det går att segla till IOM på 1 vecka. När vi seglar länge sträckor med förliga vindar antar vi en dygnsdistans på 120 Nm. Det brukar gå lite fortare än så men det är vad vi planerar efter. Då skulle det ta nästan exakt 7 dygn till IOM.

Nu kan man ju inte räkna med förliga vindar här. Det är ju inte passadvindssegling vi pratar om. Snarare det motsatta.

Problemet är att om man har bråttom kanske man frestas att ta en strid som man inte vill ha. Det finns nog ingen faktor större än tidsnöd som frestar folk att ge sig ut i dåligt väder.

Det händer titt som tätt. Semestern är snart slut. Jag måste vara på jobbet på måndag. Vänner som bokat flyg till något ställe där dom förväntar sig att bli upplockade för ett par veckors segling.

Alltså, ni borde se till att ni har gott om tid. När vi gjorde vår första segling till Skottland och tillbaks till Göteborg hade vi 7 veckor på oss. Något i den storleksordningen är nog lämpligt. Vi var upptagna ett par veckor med samsegling bland destillerierna på skottska västkusten och vi hade tur med vädret. Knappt någon väntan på lämpliga vindar.

Låt mig föreslå en som jag tycker trevlig rutt och ställen att besöka.

Göteborg -> Farsund -> White Hills-> Inverness -> Caledonian Kanalen -> Oban -> Port Ellen -> Isle of Man.

Jag har valt att föreslå kanalen på ditvägen eftersom det är mycket "snällare" än att gå genom Pentland Firth och runda Cape Writh samt att ni blir mindre beroende av vädret.

Varför jag tycker att de nämnda hamnarna är trevliga kan vi återkomma till om ni fortfarande är på. Jag kan ge förslag på hemseglingen senare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan, Mackey säger:

Platta däckslinor fixar man lätt med den inre (oanvända) delen av ett gammalt ankarband.

Mackey

Det kan man säkert! Men vill man verkligen det? Var och en gör så klar som den vill, men jag skulle inte hänga upp mitt liv på ett begagnat ankarband. På kryss gjorde något test och konstaterade att en 10år gammal ankarolina hade förlorat 90% av sin ursprungliga hållfasthet. Däckslinor är färskvara. För att öka livslängden är det rekommenderat att man tar in sina jackstays och skyddar dem från uv-ljus när de inte används. Men som sagt, var och en gör som den vill.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte alls att ni tar er vatten över huvudet. Som du säger, någonstans måste man ju börja. En tur som eran kommer så klart att ha en del utmaningar men det fixar ni med god planering och bra förberedelser. Se bara till att inte hamna i tidsnöd. Sju dygn är enligt min mening inte realistiskt med er båt och bakgrund.

Har ni möjlighet att segla tillsammans utomskärs den här sommaren? I så fall vore en tur till tex. Gotland eller höga kusten en bra övning. Ang utrustningslistan, har ni livflotte ombord?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns olika vägar till Skottland. Vilken som är bäst kan man säkert diskutera. Nu pratade jag men en kille som seglat t o r ett par gånger. Han väljer att gå från Thyborön -> PeterHead men hem från Whitehills eller Banff till Norge. Det ger bäst vindar enligt honom. Det står också en massa skrot i Nordsjön och de får man inte alltid passera som man vill.

Pentland Firth ska man nog hålla sig borta från om man inte har gott om tid. Tidvattenströmmen kan bli 12 knop så det gäller att matcha både tidvatten och väder.

--

Nej inte gala ankarband till Jackstays. Köp riktiga band och riktiga krokar (inte sk brandkårshakar som kan öppna sig)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan, GroundControl säger:

Jag tror inte alls att ni tar er vatten över huvudet. Som du säger, någonstans måste man ju börja. En tur som eran kommer så klart att ha en del utmaningar men det fixar ni med god planering och bra förberedelser. Se bara till att inte hamna i tidsnöd. Sju dygn är enligt min mening inte realistiskt med er båt och bakgrund.

Har ni möjlighet att segla tillsammans utomskärs den här sommaren? I så fall vore en tur till tex. Gotland eller höga kusten en bra övning. Ang utrustningslistan, har ni livflotte ombord?

 

Tanken är att vi ska samköra i sommar och våren 2018. För att då även göra bedömningen om vi går över eller ej. Sen från starten i Gtb så ser vi hur vad det blir. Kanske blir ett stopp hos släkten i Danmark istället :) 

 

livflotte skall inköpas då jag anser att det är inget man ger sig ut på de stora haven utan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok måste bara ge lite feedback på denna tråd.

 

Vi kommer inte segla till Isle of Man 2018. Efter noga övervägande och funderingar så kommer vi inte ha tid nog att segla dit. Men vi tar det i planeringen framöver när barnen är äldre och man kan ha 8-12 veckors semester =)

 

Men tack för alla tankar och erfarenheter. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...