Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Los_capitanos

DPH trim givare

Rekommendera Poster

Har en som strular. Får felkoder. Har försökt kalibrera drevet men det funkar inte. Tänkte kolla givaren men var på skölden sitter den, någon som vet?

En bild kanske...

 

Ha d

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det sitter på babords trimcylinders övre fästtapp. Om du ålar dig ner bredvid motorn hittar du den. Den sitter med två insexskruvar. Nyckelvidd 4mm, om jag mins rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara så jag fattar detta rätt.

 

Givaren sitter alltså på höger sidan sett från motorrummet tittandes på skölden.

Det sägs att givaren skall sitta på en pinne som ibland lossnar, och det är tydligen den man skall dra åt.

Hur drar man åt denna pinne?

Har du grejat med den någon gång?

Några bra tips/idéer hur man kan fixa till den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

 

Nja, det finns tydligen två typer av givare (så klart). Den du har bifogat "Sjoingenjoren" är så klart inte den jag har. Min ser ut enligt bifogad bild.

 

Och nu till sista frågan;

 

Om jag skruvar loss de två insex skruvar, finns det risk att vatten tränger in (båten är sjösatt)

post-102831-0-93347600-1496818858.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nej,

 

Den sitter monterad på trimcylinderns axeltapp som i sin tur sitter med täta bussningar i skölden. Givaren har bara en axel som vrida av spåret i tappen.

 

Ser väldigt rätt-fram ut att byta din givare. Se dock till att trimma ner drevet så du vet att den står i botten och har något att utgå ifrån vilket det står att man skall göra i manualen.

 

Kollar på Marinepartseurope.com och ser att alla generationer av DPH har den givaren du visade då den i min servicemanual verkar ha utgått. 

 

Bör vara samma förfarande vid montering alltså.

Redigerad av Sjoingenjoren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med den nya givaren följer en bra monteringsanvisning. Du måste ha en multimeter för att mäta resistansen när du monterar den nya givaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack båda för input.

 

Min plan är dock inte att byta ut givaren utan att verifiera att den sitter som den skall. 

Troligtvis dra i 5 liter 556 i kontakten också.

 

Anledningen är att jag, som sagt, tappar trimmet (dock vet jag att pumpen funkar då jag kan tilta drevet men bara i kallibreringsläget). Vid kontakt med mekaniker fick jag till mig att det med största sannolikhet beror på att det är något som är löst i "paketet".

 

Så jag tänkte att hitta den, känna på den och se till att alla möjliga skruvar sitter fast.....

 

Funkar inte det får jag ta dit en expert.

 

 

Redigerad av Los_capitanos

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Delen kostar 268.55 euro (!!!!! !!! !!!) så visst kan det vara bra att spraya lite elektrorengöring (inte 5-56 utan t.ex CRC 2-26 eller Lectra Clean) på kontakterna o se att allt lirar som det skall.

Finns det fler skarvar på ledningen till din EVC? Kan ju vara någon av dessa också som är lite risiga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sprayade en del på alla kontakterna, ingen skilnad tyvärr

Fortfarande samma felkoder.

bah.....

 

Var hittar man den för 267 euro, hat bara sett priser på mariparts.... och där kostar den ca 5500 SEK ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kikade på del 29 här

 

http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-47705770-44-7750.aspx

 

Men det är till DPH-D

 

Kikar man på DPH-A - del 18:

 

http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7744790-44-6264C.aspx

 

Så är det samma utseende som i min servicemanual men den står ersatt med ett servicekit för 5500 kr som du säger.

 

Dock påstår du ju att din givare ser ut som i min första länk här ovan. Kanske är så att den passar? I min värld är ett servicekit något man använder för att utföra en service på befintlig del. Det kan ju vara så att servicekitet kostar mer än den nya typen av givare som funkar lika bra den så kolla med Penta. Det är inte allt för ovanligt här till sjöss att det är billigare att byta hela komponenter än att serva dom.

 

Här har du DPH-B med den "billiga" givaren. 

http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7744790-44-7750.aspx

 

Det beror på vilken version av DPH du har.

 

Återkom gärna med svar från Penta så man vet om (läs: när) mina givare också börjar bråka :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Penta killen kommer imorgon och skal titta på det. Återkommer med resultatet...

Utgår ifrån att han kommer att mäta givaren för att avgöra om ett byte behövs eller om det är något annat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har han varit vid båten och felet var givaren. Utbytt.

Fast turen är att det tycks finnas två olika givare, som båda passar min sköld.

en dyr samt en svindyr.

Tror ni inte att jag hade den dyra..... ibland har man flyt.

 

Och på tal om flyt så lämnade han kvar den gamla dåliga givaren. Där framgår det tydligt att det är:

1 styck Bosch givare

1 styck VP plastkonsol

 

Givaren sitter nitad på platskonsolen. På givaren finns, som sig bör, ett serienummer. Söker man på det hittar man följande sida

 

https://www.bildelar-online.se/1150157-bosch

 

Där framgår det att den kostar typ 280 kronor mot VP's som kostar ca 2500 kronor, iofs inklusive konsol.

 

Så, gott folk, nu vet ni hur man kan spara ca 2000 kronor.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt fantastiskt! 

Om man nu har den svindyra och inte den dyra, går det inte att byta till den dyra rakt av då? =) 

Eller så väljer man helt enkelt att nita fast den billiga! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Los Capitanos, hur började felet?

Har en D6 330 med DPH A drev. en 2007 - 2008

Sittande i min 30S Nova.

 

Insåg förra våren att jag fick gå ut i kalibreringsläget och sätta ändlägena i gen.

Sedan fungerade det hela som det skulle hela säsongen 2016 me PTA inkopplat o allt.

 

I år samma sak efter vinterdvalan men har nu åkt på semester tripp över några veckor från Mariestad och ligger på Läsö. Har behövt göra inställningen två gånger under de senaste två veckorna och nu börjar den tappa i gen. Vilket märks på att instrumenteringen inte visar - 5 som vanligt när drevet är max intrimmat utna nu - 2. Detta påverkar ju då också PTA. nu är detta ingen katastrof för än så länge kan jag trimma manuellt under drift. Men som sagt hur uppkom det hela för dig. och är det någon som har några rekommendationer.

 

MVH

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, mina fel började med att jag fick felkoder. I början räckte det med att jag startade om motorn. Efter ett tag, när omstart inte räckte, fick jag kalibrera drevet för att slutligen upptäcka att inte det räckte heller. 

Utbyte av trimgivaren löste allt. 

Jag har inte PTA dock.

 

Lycka till.

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Ok tack flr info.

 

För mig yttrar det sig i att fullt intrimmat inte indikerar -4 utan efter ett tag 0.

 

Detta gör i sin tur att det är lite svårt att veta vilket läge man trimmat drevet till.

 

Skallvrimga penta i morgon när vi är hemma i Mariestad efter semestern igen.

 

 

Mvh Niklas 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nickenl,

 

Ändrar den sig när båten är still eller när båten rör sig?

Kan ju vara trimcylindrarna som har läckande packningar......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Los Capitanos.

 

Nja eftersom det är ändläges indikeringen som instrumentet visar vid fullt intrimmat som förskjuts från -5 till 0 ungefär så tror jag inte detta.

 

Tappar heller ingen olja vad jag kan se.

 

Snackade med marinan i går de menar att slänga på en vodia för att kolla men tror på givare.

 

Men jag skall ner till hamnen om en stund så jag skall kolla noga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar ha lite strul med ena drevet också nu.

Märkte i sommar att pumpen vid några tillfällen inte stannar när man trimmar ner styrbord drev. Det visar dessutom -5 och inte -6 som babord gör så antar jag får pilla lite med kalibreringen med. 

Får hålla tummarna att givaren bara fått sig en liten knack när dreven var av i vintras men sån tur har man väl inte :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det någon som kan hjälpa mig med en anvisning för kalibrering av trimgivare för DPH givare den senare modellen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...